Hebben cavia's pijn als ze piepen ?

Mijn cavia piept soms heel luid, 's ochtends doet hij dat ook, maar ik weet dat hij dan honger heeft, maar soms begint hij echt heel luid te piepen en te springen, wat zou dat kunnen zijn ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.7K

Antwoorden (2)

De meeste geluiden van een cavia zijn makkelijk te herkennen als je cavia’s hebt (gehad) - ook als je ze omschrijft. Sommige geluiden echter zijn veel moeilijker te omschrijven, ook omdat er combinaties van geluidjes kunnen zijn.
En dezelfde soort geluiden kunnen in verschillende omstandigheden worden gemaakt en voor verschillende situaties worden gebruikt.

Luid piepend geluid (dat op fluiten lijkt)
Ik wil aandacht/Hee, er is iets aan de hand!/Ik krijg eten/Hoera, het baasje is er weer!/Het baasje komt er aan!

Toegevoegd na 2 minuten:
Springen
Springen kan zowel een uiting van vreugde als van geïrriteerdheid zijn. Vooral jonge cavia's springen en bij hen is het over het algemeen een uiting van blijdschap, van opgewondenheid of van het kwijtraken van energie.
fremar
9 jaar geleden
Nee hoor, ze hebben geen pijn dan. Als er iets loos is dan klappertanden ze. Piepen doen ze als ze honger hebben, als ze de koelkast open horen gaan (als je ze tenminste wel eens een blaadje sla geeft uit de koelkast) maar volgens mij ook wel eens als ze ergens anders enthousiast over zijn. Zoals ik het mij herinner van toen wij vroeger thuis cavia's hadden, waren die echte uithalen wel gerelateerd aan het eten of in elk geval momenten waarop ze dáchten iets te krijgen. Maar dat was dus ook als ze de koelkast open hoorden gaan, als er een zak ritselde of als je naar hun voerbus liep.