Waarom worden (sommige ?) dieren gevaarlijker naarmate ze ouder worden ? En is dat echt ook zo ?

Mijn ouders hadden vroeger een hond en die werd op het einde echt heel gemeen (beet naar iedereen, inclusief mijn ouders), terwijl hij altijd een brave hond was. Heeft dat iets met de ouderdom te maken ?

Mijn broer heeft ooit een konijn gehad en die was ook eerst heel lief, maar werd steeds gemener naarmate ze ouder werd. Dit snap ik misschien wel, want ze begon gemeen te worden na haar eerste jonkies, dus misschien zit daar iets van moederinstinct tussen.

Wie weet ?

Toegevoegd na 1 uur:
Dus in het kort, dit komt doordat het dier pijn lijdt of angstig is ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (6)

Het kan dat een dier pijn heeft, en ziek is!
Uit eigen ervaring weet ik dat een oude hond kan gaan bijten omdat hij blind en doof was geworden!
En een aaiende hand als een gevaar 'zag'..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je was me net te vlug af!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou het bij mensen ook zo werken trouwens;-P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kom maar eens op bezoek! GRR.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL! Ik durf niet hoor;-)
Wat betreft het konijn heb je eigenlijk zelf al anrwoord gegeven. Dan de hond,dat zou best eens een ziekte b.v een tumor in z'n hersenen geweest kunnen zijn.
Maar het is per se niet zo,dat dieren naarmate ze ouder worden ook gemener zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je de mens als dier beschouwd, schoonmoeders zeker. Maar zonder dollen, dieren hebben een zeer hoge pijngrens en geven dit bijna niet aan. Oude dieren kunnen dus zeer sikkeneurig worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het kan aan de opvoeding liggen als een hond niet veel aandacht heeft gehad vroeger kan hij daarna zich anders gaan ontwikkelen.. maar het dier vanaf jongs afaan duidelijk wat wel en niet mag.
het kan ook zijn dat het dier te weinig aandacht heeft gehad.
het dier kan ook zijn eigen karakter hebben ontwikkeld of jaloers zijn op de aandacht die je geeft aan andere inplaats van aan hem.

en bij de hond wilt ze haar jonkies beschermen omdat ze daar voor moet zorgen ze wilt dat niemand er aan komt het beste is om de hond dan alleen te laten en haar jonkies met rust te laten. ze is bang dat iemand haar jonkies afpakt of kwaad doet
14 jaar geleden
Ouderdom komt met gebreken, dit is ook voor honden en andere dieren zo.
Misschien was de hond slechter gaan zien en/of horen, dan schrik je eerder omdat je niets ziet/hoort aankomen.
Mischien hebben ze pijn, wordt je ook niet vrolijker van, misschien wat in de war, waardoor het gedrag verandert.
Ze lopen wellicht moeilijker, kunnen minder goed wegkomen en voelen zich daardoor minder veilig.
Dit zal net als bij mensen voor alle dieren anders zijn, afhankelijk hoeveel ouderdoms kwaaltjes er zijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het antwoord hierop is in 9 van de 10 gevallen artrose.
bijna ieder ouder dier krijgt hier in mindere of meerdere mate mee te maken.
pijnlijke gewrichten is voldoende om een dier chagrijnig te maken, en het belang van pijnstilling bij dieren wordt nog niet zo lang erkend.
Rieneke1