Ze maken dit geluid ook niet als ze daadwerkelijk een prooidier besluipen, maar alleen als die onbereikbaar is.
ik noem het mekkeren, en het geeft aan dat de kat in grote opwinding verkeert.
Er zijn theorieen die zeggen dat de kat op deze wijze de nekbeet "op het droge" aan het oefenen is.

Met dank aan rieneke.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
dan moet ik je wel een plus geven voor het goede antwoord he? ;p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doe ik ook;)

Andere antwoorden (3)

Waarom mekkeren katten als ze vogels zien? In elk geval niet uit frustratie omdat ze niet bij de vogel zouden kunnen komen! Dat is de belangrijkste conclusie uit het onderzoek* dat ik in 2008 gedaan heb.

'Mekkeren' is het typische geluid dat katten maken als ze bijvoorbeeld vogels zien. Maar niet alleen dan, het blijkt dat ze ook mekkeren naar andere mogelijke prooien, zoals insecten, vlinders etc. Katten die buiten komen mekkeren net zo vaak als hun soortgenootjes die uitsluitend binnenshuis leven.

Ook verwilderde en half-wilde katten mekkeren, meestal vlak voordat ze naar een prooi springen. Uit ander onderzoek zou blijken dat bv. lynxen ook mekkeren en zelfs leeuwen doen het. Het lijkt dus normaal gedrag voor bepaalde katachtigen te zijn.

Mekkeren maakt katten bovendien niet tot slechtere jagers, ondanks dat men vaak zegt dat 'stille' katten betere prooivangers zouden zijn.

En wat is het dan wel? Hoogstwaarschijnlijk is het niets anders dan opwinding bij het zien van een mogelijke prooi. Het gaat immers vaak gepaard met hevig zwiepen van de staart, ook een teken van opwinding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel netjes +!
je moet het zien als mensen die niet uit zijn woorden kunnen komen en beginne te stotteren zo opgewonden maar er niet aan/bij kunnen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie al 20 jaar mijn katten mekkeren als ze een vogel zien waar ze niet bij kunnen, op het dak van de overburen bijvoorbeeld, als ze een merel in het gras besluipen mekkeren ze zeer zeker niet! magoe, die merel woont hier al jaren en hipt gewoon een metertje verder:-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
....uh, en het antwoord is?