Wat is typisch gedrag na een behandeling voor blaasgruis bij een kat?

Mijn kat is gisteren behandeld met een katheter voor blaasgeruis (met narcose). Hij is 24 uur bij de dierenarts en is nu sinds enkele uren thuis. We merken dat hij veel naar zijn bak gaat om te plassen, maar dan hij ook af en toe op bv een kleed probeert te plassen. Hij eet en drinkt wel, heeft meer energie. Tegelijk lijkt hij zijn draai niet te kunnen vinden. Is dit normaal gedrag? Waar moeten we op letten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.1K
Rieneke1
10 jaar geleden
Heeft hij een pijnstiller/ontstekingsremmer zoals bijv. metacam gekregen?
Komt er wel urine uit als hij probeert te plassen? De urinebuis zal flink geiiriteerd zijn, en mogelijk ook wat gezwollen.

Antwoorden (2)

Klinkt als normaal gedrag na een dergelijke operatie. De blaas is erg uitgerekt en misschien (waarschijnlijk) ontstoken. Als het goed is heeft de kat antibiotica gehad. De narcose kan lang nawerken. Is hij woensdag niet de oude of vertrouw je het eerder niet even weer de da bellen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De narcose werkt nog wel even na,maar hou het in de gaten of hij wel kan plassen en niet weer verstopt raakt want dan is het dringend noodzakelijk om morgen weer naar de da te gaan.

Als een kat verstopt zit zal hij steeds maar zieker worden. Met de urine verlaten veel afvalstoffen het lichaam en bij verstopping kan dit dus niet. Ook de nierfunctie gaat achteruit door een verstopping. Klachten die ontstaan zijn slomer worden, stoppen met eten, braken en het kan, als de afsluiting niet snel wordt opgeheven, tot de dood leiden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Zijn plasbuis zal best gevoelig/geirriteerd zijn door de katheter die erin heeft gezeten en daardoor kan het ook mogelijk zijn dat hij nu steeds wil plassen,maar nogmaals hou het in de gaten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Rieneke1
10 jaar geleden
Als hij weer verstopt zou zitten, dan is dat een spoedgeval waar ik niet tot morgen mee zou wachten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is waar,maar ik betwijfel het want hij is nog maar een paar uurtjes thuis en het lijkt mij dat de da de kat niet laat gaan als hij weer gewoon kan plassen.
Rieneke1
10 jaar geleden
Ik denk ook aan een geirriteerde gezwollen plasbuis, maar wilde het er in z'n algemeenheid toch bij zetten als aanvulling.
En aan de andere kant kan in zo'n gezwollen plasbuis weer een steentje vast komen te zitten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je aanvulling. Ik hoop het niet voor de kat.