onze hond pikt van alles van tafel en andere plekken, maar alleen als wij er niet bij zijn; hoe leer ik hem dat af?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niets op tafel laten staan als je er niet bent.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Boterham met sambal op tafel laten liggen hehe

Het beste antwoord

Dat zou je hem af kunnen leren door hem in een val te laten trappen waar hij van schrikt.
Stel, je zet een blikje met knikkers op scherp, zodanig dat het met donderend lawaai omvalt als hij iets van tafel wil pakken. Dat helpt, maar dan moet hij echt goed schrikken. Zo zijn er diverse vallen op te stellen die werken waar je niet bij bent.

De bedoeling is dat de hond de schrik koppelt aan de boterham met worst die hij wilde pikken en zich een tweede keer bedenkt.
Hij moet echter een aantal malen achter elkaar door schrik geblokkeerd worden in de uitvoering, zonder dat er een geslaagde poging tussen zit, anders werkt het niet.
Wees creatief en bedenk iets wat in jullie situatie helpt.

De hond weet op deze manier dat die boterham met worst de veroorzaker van de ellende is en zal dat niet aan jullie toeschrijven. Deze truc blijft dus helpen als je er zelf niet meer bij bent. Volgens hondentherapeute Bets Engel (de Hond de Baas) is driemaal opeenvolgend goed schrikken voldoende voor een blijvend effect.
Ivana
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En wat moet je dan doen als de hond een aantal van die knikkers opeet???
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die hond eet echt geen knikkers, hoor. En mocht ie er onverhoopt toch een binnenkrijgen, dan komt die knikker er langs natuurlijke weg weer uit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Stel dat het om een klein hondje gaat wat dan? Want het is natuurlijk niet de bedoeling dat het hondje die harde knikkers op zijn koppie krijgt waardoor hij zich bezeerd.
Ivana
10 jaar geleden
Vlindertje, die knikkers vliegen alle kanten op. Het gaat meer om de schik van het lawaai. Hij zal er hoogstens twee-drie op zijn koppie krijgen. Daar schrikt hij alleen maar van. Schedels van honden zijn veel harder dan onze hoofden hoor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel Ivana,mijn hondjes doen nl hetzelfde als ik vergeet voedsel weg te halen terwijl ze nooit bedelen ;-) +
anneliez
10 jaar geleden
honden en katten zijn soms net kleine kinderen. Ze weten dat het niet mag, maar als jij er niet bent zie je het niet, dus dan mag het wel. Net zoals kinderen al "zich verstoppen" door hun handen voor de ogen te doen, ik zie je niet dus ik bene r niet
Ivana
10 jaar geleden
Ik denk niet dat je het met kinderen moet vergelijken. Het is meer de natuur van de hond: alles wat de roedelleider laat liggen is vervolgens voor de andere/mindere leden van de roedel. De roedelleider is uitgegeten, de rest is voor mij. Je moet de hond dus leren, dat hij alleen aangeboden eten mag verorberen.

Andere antwoorden (2)

Een hond is een opportunist, indien hij dit nooit geleerd heeft om nergens aan te komen zonder toelating zal hij dit blijven doen...oplossing, leer met hem werken zodat hij weet wat wel en niet mag of beter, zodat jij leert hoe dit hem duidelijk te maken.

Een goede hondenschool kan je hierbij zeker helpen, dan leer je je hond onder appél te zetten, leert hij wachten, leert ie wat wel en niet mag...en leer jij alles over hoe je dit van je hond kan gedaan krijgen.

Veel werk en nog veel meer geduld met een consequente aanpak...denk niet dat dit in één twee drie zal lukken want dan bedot je enkel jezelf !
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Je hebt gelijk. Niet aanleren is makkelijker dan afleren. Maar bij vraagsteller is de hond al bezig met jatten en dan is de meest effectieve manier om de par force methode toe te passen.
Dieren zijn opportunisten zoals iemand al eerder zei. In mijn ogen is dit niet af te leren. Bij ons stelen de katten, de hond niet. Onze oplossing is om gewoon niets te laten liggen wat ze zouden kunnen eten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Ben ik niet met je eens. Het is een hond af te leren. Of het katten ook is af te leren doe ik geen uitspraak over. Dat laat ik aan Rieneke over. ;)
Mijn hond gaat, als ik de kamer uit ben, (ik kon stiekem door een raampje kijken) met zijn rug naar mijn brood met rookvlees zitten. Het bord stond op een laag tafeltje. Na een kleine tien minuten zat hij nog zo. Hij heeft ooit twee keer gejat, korte metten mee gemaakt.