Laat je kinderen maar eens op deze "bron"kijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

een ei ontstaat door de eicel die door het kip richting uitgang zakt. onderweg worden zaken als voedsel ed toegevoegd. Onderweg komt er een kalklaagje omheen en .. voila.. Een ei. Het hele process duurt ongeveer 25 uur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de eicellen van een kip zijn bij de geboorte al gevormd na ca 20 weken rijpt een eicel en daalt daarmee af in de eileider daar rijpt het ei verder en worden achtereenvolgens de verschillende delen aan de eicel met dooier toegevoegd dit duurt ca. 3 weken als laatste Ca 6 uur voor het leggen word de eischaal om het ei geproduceerd en deze hard uit tijdens de laatste uren (bij een windei ontbreekt de kalkschaal )waarna het ei de kip via de cloaca verlaat. De bevruchting vind plaats op het moment dat het ei in de eileider zit ca 3 weken voor het gelegd word. Het broeden van een kip (van eerste broeddag tot kuiken) duurt 21 dagen waarbij de eieren op een constante temperatuur van 38 graden gehouden worden,op de 21 ste dag pikt het ongeboren kuiken met zijn eitand een gaatje in de schaal vervolgens maakt ze het gat zo groot dat ze zich eruit kan wurmen en is dan geboren,kippen zijn nestvlieders en kunnen een paar uur na uitkomen van de eieren al zelfstandig lopen en eten .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kip is eigenlijk een eierfabriek. Ze heeft altijd 2000 dooiertjes op voorraad. Als een dooier groot genoeg is valt het door een soort trechter waar het 20 minuten blijft. Dan gaat het door naar de eileider waar in drie uur het eiwit wordt gevormd.

Het ei komt dan in het schaalvliesvormingsgedeelte, waar er twee schaalvliezen bijkomen. Daarna belandt het ei 20 uur lang in het schaalvormingsgedeelte waar de harde schaal wordt gemaakt. Eenmaal klaar wordt het ei door de kip uitgepoept en kunnen wij er een omeletje van bakken.