Wat kan ik doen tegen een gefrustreerde kip?

Wij hebben drie kippen en tot een paar weken geleden liepen ze door de hele tuin. Dit gaf best wel wat problemen, want ze poepen je hele terras, vensterbank en tuinmeubelen onder en bovendien was de kans groot dat ze er vandoor konden gaan.

Nu heeft mijn man een behoorlijk stuk rondom het nachthok omheind met gaas. Ze hebben ruimte genoeg en kunnen zelfs 'achterom' om onder een grote dennenboom tegen de regen te schuilen en te zandbadderen. Er zijn genoeg plantjes en ze krijgen goed voer.

Twee van de drie kippen hebben er helemaal geen probleem mee, maar eentje jammert de hele dag door en als ze mij ziet wordt ze helemaal gek en wil ze er uit. Ze gilt af en toe zo hard dat ik er 's morgen vroeg wakker van wordt.

Ze loopt dan als een kip zonder kop langs het gaas heen en weer en steekt haar kop door het gaas alsof ze eruit wil.

Ik vind dit best zielig omdat ze de 'vrijheid' gewend was, maar ik heb ook geen zin om iedere dag kippenpoep weg te spuiten.

Soms denk ik dat ik ze er maar weer uit moet laten, maar ja dan went die ene kip natuurlijk nooit meer aan de ren. Wat kan ik nu doen om haar toch een beetje rustig te krijgen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.1K

Het beste antwoord

Ik vind het wel grappig een kip met karakter, maar ik begrijp ook dat je geneigd bent, haar er weer uit te laten.
Maar niet doen, ik denk dat je even moet volhouden.
Anders moet je in het begin even wat vaker bij haar in de ren gaan en dat zo langzaam wat afbouwen.
Ze is volgens mij erg gehecht aan jou, wordt ze ook zo hysterisch als ze je man ziet?
Geef haar wat extra aandacht, zonder haar eruit te laten.
Als je haar wel weer loslaat, krijg je haar niet weer erin.
Het is een bijzondere KIP, en dat is ze.

Toegevoegd na 8 minuten:
Of kijk even op het kippenforum, misschien weet daar ook iemand raad.

Toegevoegd na 13 minuten:
ik heb de bron van speeltjes in de kippenren er ook even bijgedaan, niet dat ze zich verveeld, maar meer om de aandacht van jou wat af te leiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja die is ook heel handig voor andere kippenvragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hele dikke vette plus voor dit mooie en goede andwoord
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou dank je wel ipzy.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@deirdre
geen moeite ik kan duidelijk zien dat je tijd en moeite genomen hebt om de vraag te beantwoorden

Andere antwoorden (10)

Nou ja wat een eigenwijs beest zeg ;-)

Heb geen idee wat je daarmee moet. Ik zou d'r aan een kinderboerderij geven en zelf uitkijken naar een andere kip.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hallo......
daar vraagt ze toch niet om..
valt mee dat je niet zegt..vreet maar op..
loenie houd veel van haar kippen, ze zal die echt niet opruimen,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor bedoel het idd niet kwaad. :-)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
je kan m gewoon opeten
je kip is verwend...
echt een doordrammertje..
niet de zin geven, als ze ruimte genoeg heeft, is het toch niet zielig..
uiteindelijk geeft die kip t wel op..
even door zetten..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Net zo verwend als wij. Wij accepteren het toch ook niet als we opgesloten worden (ook als die ruimte vrij groot is) en niet mogen gaan waar we willen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Fynnya; het is een KIP, geen mens
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En omdat het geen kip is, heeft het geen recht op zelfbeschikking? Geen recht op vrijheid?
Het is een KIP, geen voorwerp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet opgeven loenie, ze bedaart wel..
ze probeert t en wil jou testen hoe zwak je bent..of hoe sterk..maar dat moet je nog bewijzen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kip met recht op zelfbeschikking ??
Sorry., ik val bijna van mijn stoel van het lachen !!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Leonie: Wij zitten natuurlijk niet opgesloten in ons huis (ik ga er tenminste vanuit dat jij niet opgesloten word in je huis, want anders is er iets niet goed ;) ), wij mogen naar buiten lopen wanneer we willen, we mogen reizen, we mogen een dag wegblijven... Dat de andere twee er geen probleem mee hebben, wil niet zeggen dat het onzin is dat die ene het niet wil. Ik ken ook mensen die er geen probleem mee hebben om de hele dag naar Britney Spears te moeten luisteren... ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Leonie: dat over dat voorwerp was een reactie op het antwoord van Jera, dat was niet naar jou bedoeld!
Dat jij hen niet als voorwerp ziet, is natuurlijk al lang duidelijk door de uitleg van je vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Een kip met recht op zelfbeschikking ??
Sorry., ik val bijna van mijn stoel van het lachen !!"
Ja, zo dachten mensen ook ooit over vrouwen en zwarte slaven....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Fynnya; natuurlijk moet je goed voor dieren zorgen, dat is ook wat Loenie doet !
Maar ga ze geen menselijke eigenschappen toedichten; het zijn kippen; en die hebben geen zelfbeschikkingsrecht.
Sterker nog; in een ren zijn ze veiliger en rustiger. Kippen zijn soms neurotisch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oké; einde discussie Fynnya!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wauw, ik ben niet voor niets vegetariër, en zelfs ik denk dat hier iets te veel menselijke trekjes worden toegedicht aan kippen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb ooit een kip gehad die gewoon binnen liep en die met haar lekkere dikke kippenbillen voor de kachel ging zitten, en die helemaal door t dolle ging als ik thuis kwam...zeggen ze dat kippen niet intelligent zijn...mooi wel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja die had ik ook.. maar even de achterdeur open en hup.. snel naar binnen en daar zat ze..
grote braadpan? ze smaken heerlijk.

Toegevoegd na 5 minuten:
sorry was maar een geintje..... alhoewel?
probeer maar eens het licht 24 uur te laten in het nachthok.
dit moet je wel volhouden. succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oh nee hoor, dat doet Loenie niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
probeer het maar eens.
het werkt.
een mens is net als elk dier en elk dier als een mens.
verstoor het bioritme maar eens.
iedereen word mak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
net als bij de verhoren in guantanamo bay?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
welkom in de wondere dieren wereld.
zeg ook niet dat je dat moet doen.
ik geef alleen iets aan...meer niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Loenie de hele nacht met de zaklamp in het kippenhok.
Het geen diervriendelijke oplossing hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tis simpel..een vraag een oplossing.
meer niet
Zet er een haan bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tegen de kip moet je niets doen, maar jij moet eelt op je ziel zien te krijgen. Desnoods spreek je haar een paar maal hardvochtig toe!
Je laat de woorden kip Madras en kip Tandoori een paar keer vallen en je hebt er geen kip eh.. kind meer aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
loenie ik denk dat hier helaas sprake is van een stresskip of een oproerkraaier zeker omdat je beschrijft dat je andere kippies er ook onrustig van worden ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat extra knuffelen misschien, hadden wij vroeger ook bij een kip, maar dat was een bruine.

Toegevoegd na 9 uur:
bij www.gratisaftehalen,vind je een haan.
misschien is dat iets voor je kip.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het gewoon een paar weken negeren, dan weet de kip niet beter meer en went eraan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
legt ze nog eieren? je kip is duidelijk gestrest door deze plotselinge verandering in vrijheid.
een oplossing zou kunnen zijn het nachthok helemaal donker maken, zoals je ook bij een haan doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gefrustreerde kip??????
MMMMM kippensoep.... Lekker