Moet je ergens rekening mee houden rondom de bevalling wanneer je zwanger bent en 2 katten hebt?

Ik ben 23 weken zwanger. En ik heb 2 katten (1 kater van 12 en 1 poes van 11) beiden komen niet buiten dus ze zijn de hele dag binnen en vrij om te gaan en staan waar ze willen.

Ook zijn ze niet gewend aan kinderen. Af en toe komen vrienden wel een keer langs met peuters/kleuters, wanneer die te druk zijn lopen de katten naar zolder, maar ze blijven wel lief.

Is er nog iets wat ik moet doen tegen de tijd dat de kleine geboren word, of gaat het allemaal wel goedkomen en hoef ik niets te doen.

Een collega zei: "geef de katten een stukje van de placenta, dan accepteren ze de baby meteen." En hij was bloedserieus...maar dat lijkt mij toch wel raar....en smerig.

3 jaar geleden
1.9K
Rieneke1
3 jaar geleden
Het placenta-verhaal is onzin.
Hier worden goede tips gegeven: https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl/diversen/kat-en-baby/
Ivana
3 jaar geleden
Het enige waar ik altijd op heb gelet, is dat de kat niet zijn warme plekje OP de baby zoekt. Dat is gevaarlijk als je kat/katten van zwaar kaliber hebt. Die kunnen hele kleine kinderen verstikken.

Antwoorden (1)

Het probleem KAN zitten bij een eventuele toxoplasmose-infectie bij de katten (en dan ook in de vieze kattenbak.
Onder de link gaat het artikel over waarom Toxoplasmose gevaarlijk is en waar je op moet letten als zwangere vrouw. Toxoplasmose bij de kat wordt veroorzaakt door de parasiet Toxoplasma Gondii. Deze parasiet is één van de meest algemeen voorkomende parasieten en je kat wordt er zelf meestal niet ziek van.
Overleg eventueel met je dierenarts en je huisarts.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Bedankt, maar daar ben ik bekend mee. Ik doe ook al maanden de kattenbak niet, deze wordt door mijn man gedaan. Ik bedoelde de vraag eigenlijk meer in de trant van de katten laten wennen aan een baby.