Is een hond altijd beschermend tegenover baby's?

mijn broer heeft sinds kort een zoontje en zijn hond is enorm beschermend voor die baby, aangezien de hond gromt als iemand die de hond niet herkent te dichtbij de baby komt.

Het gaat hierbij om een Mechelse Herder (mannetje)

Is elk ras beschermemd tegenover baby's?
En is dat hun instinct of is dat aangeleerd?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.9K
Ivana
10 jaar geleden
Een herdershond is een waak- en verdedigingshond. Hij zal alles verdedigen wat zijn belangstelling heeft en dat is in dit geval uiterst gevaarlijk.
Je broer moet hier snel hulp bij halen en tegelijk de hond bij de baby weghouden. De hond moet weten dat het zijn taak niet is en dat de baas voor de baby zorgt en het vrouwtje, maar niet de hond.
Haal hier zo gauw mogelijk een goede, gecertificeerde hondentherapeut bij, anders kan je over een half jaar de hond weg moeten doen.
Ik heb een keer meegemaakt dat zelfs de ouders niet meer bij het kind mochten komen, de herdershond liet dat niet meer toe.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
onze hond deed dit ook naar de kraamvisite grommen, maar toen de "drukte" eenmaal over was hebben we nooit problemen tussen haar en de baby gehad. Wel inderdaad laten merken dat jij de baas bent, over de hond én over de baby, door de baby als die gaat kruipen te corrigeren vóórdat de hond dit doet. de baby mag natuurlijk niet de hond knijpen, in de mand komen, aan zijn eten zitten, maar JIJ bent degene die dit verbiedt, en niet de hond.

Antwoorden (2)

niet alle honden beschermen,sommige bijten ook baby `s.soms met fatale gevolgen.

een hond die gaat grommen zoals in dit geval is niet goed en dus gevaarlijk.hij hoort zijn plaats in het roedel te weten en dat is helemaal onderaan in de rangorde.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies, ze zullen wel weer trots reageren en het belonen maar het gedrag is echt HELEMAAL fout, de hond denkt dat hij de baas is in de roedel en de kleinste moet beschermen en weet niet dat hij de kleinste IS en dat de baby boven hem staat. Foute boel, want als de baby gaat kruipen denkt de hond nog steeds dat hij boven de baby staat en zal de baby gaan corrigeren....
niko
10 jaar geleden
...en dan krijgt de hond en/of het ras de schuld .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja en de baas heeft niets verkeerds gedaan.....
Nee! Ik heb zelf een Duitse Herder. En een dochter van een jaar. Zij beschermt ons als het echt nodig, maar ze zal nooit onnodig grommen. Ze weet dat ik de situatie controleer. Pas als ik er niet ben en er is echt gevaar voor ons kind zal zij er staan. Ze accepteert iedereen in de buurt van onze dochter zolang ik dat ook doe. Deze Mechelaar heeft geen vertrouwen in zijn baas. Geen goed gedrag en zelfs gevaarlijk.