Kanarie vliegt niet terug in zijn kooi, moet ik iets aanpassen?

Mijn kanarie gaat de laatste tijd steeds vaker uit zijn kooi. Ik doe een doekje over zijn kooi, zodat ik hem makkelijk kan pakken want zelfstandig uit zijn kooi gaan doet hij niet, ook terug zijn kooi in doet hij niet.

hij zit in een kooi, ter grootte van een parkietenkooi aan voorkant en zijkant deurtjes. Geen zitstokjes in de buurt van het deurtje.

hoe leer ik hem zelf uit en in zijn kooi te gaan? als ik het deurtje open heb blijft die in zijn kooi zitten. Hij heeft periodes dat die hard fluit als die uit zijn kooi gaat wordt dat een heel stuk minder.

ps: hij is 4 a 5jaar oud. ik heb hem sinds 2008, is een geringde kanarie uit een dw.

Toegevoegd na 49 minuten:
hij vliegt wel naar zijn kooi: eet de zaadjes die er buiten liggen, klimt op zijn kooi alleen kan die het deurtje blijkbaar niet vinden. Het is een witte tralie kooi.

Toegevoegd na 1 uur:
ik merk dat het hem niet lukt om zelf uit de kooi te komen. ik heb een grasparkiet gehad die kon inderdaad uit en in zijn kooi terugklimmen. Ik merk aan het gedrag dat mn kanarie het leuk vindt om er uit te zijn.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

Wij hebben ook lange tijd kanaries gehad, die de hele dag vrij rond mochten vliegen in de woonkamer. Om het 'landingprobleem' voor het deurtje van de kooi op te lossen, hadden we aan de buitenkant van de kooi gewoon zo'n speciaal zitstokje tussen de tralies geklemd, dat iedere dierenzaak los verkoopt. Als de kanaries wilden rusten, zaten ze altijd uit zichzelf in de kooi, ook al stond het deurtje gewoon open. Als je ze zelf de keuze laat maken, komt jouw kanarie vanzelf wel los, letterlijk en figuurlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die zitstok aan de buitenkant is perfecte tip!. als ik hem vaker uit de kooi heb gaat die het vanzelf leren.

Andere antwoorden (1)

Dus je haalt hem met de hand uit de kooi.... daar zou ik dan mee stoppen. Hij wil misschien wel helemaal niet uit zijn veilige omgeving op dit moment!
Mijn ervaring met parkieten (ik heb geen ervaring met kanaries) is, dat ze op een gegeven moment zelf wel uit de kooi gaan. Jouw vogel gaat er niet uit op het moment dat jij dat wilt en ook niet terug op het moment dat jij dat wilt ;-)
Maar waarschijnlijk heb je gewoon geduld nodig.
Als hij eruit is, dan zorg je dat de zaadjes die erbuiten liggen weg zijn. Op een gegeven moment krijgt hij honger en de enige mogelijkheid om te eten is dan: de kooi in. Hij weet echt wel hoe dat moet ;-) Maar: je moet je er niet mee bemoeien: laat hem zijn gang gaan en blijf op een afstand.
Neem er ook de tijd voor als hij uit de kooi is, want hij bepaalt zelf, wanneer het tijd is terug te gaan naar zijn kooi. Meestal als hij dus honger krijgt.

Over aanpassingen: in tegenstelling tot parkieten zijn kanaries geen klimmers.... ik weet niet of hij misschien een extra mogelijkheid moet hebben om zijn kooi in te kunnen. Maar misschien kan je dat navragen bij een dierenwinkel.

Toegevoegd na 39 minuten:
Over het aanpassen van de kooi: heb er nog even over nagedacht. Mijn buren hebben een buitenvolière met kanaries en door een redelijk groot gat in de muur kunnen ze het binnenverblijf in. Ik zie ze eigenlijk altijd erin vliegen.... ze vliegen vanuit het buitendeel het binnendeel in. Dus zou het kunnen zijn, dat het deurtje van jouw kooi te klein is misschien. Dan kán hij ook niet zelf uit en in de kooi komen. Is het een idee om een fokker hierover te bellen?