Is het dominante gedrag van een Jack Russel nog een beetje te veranderen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe oud is ie?
Hoe lang heb je hem al?
Ben jij de baas?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe lang is dit al aan de gang? Kijk eens naar programma's van Cesar Millan,je kunt er een hoop van opsteken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Onze "regelneef "is ca 3 jaar is gecastreerd en ik ben binnen het gezin ( denk ik )de baas.Voor en na castratie was er geen merkbaar verschil. Als mijn vrouw de kamer of auto uit wil gaan ontploft hij letterlijk in een "wild beest "Blaffen,bijten,hoog opspringen, maar binnen enkele minuten niet meer blaffen gaat lief spelen of zelfs slapen.Hij heeft ook geen enkel idee over zijn eigen afmetingen want gaat zomaar op een grote Pit Bull af die hem als een 1 haps cracker ziet
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Al voordat hij over de rooie wil gaan moet je eigenlijk ingrijpen,je ziet het vanzelf aan zijn houding alleen aan het kijken al dat hij dan op dat moment doet en op dat punt moet je hem al op de plaats lagen liggen die jij wil,dit doe je door hem desnoods een tikje tegen de flank of kont te geven waardoor hij even is afgeleid,dit moet je vol blijven houden net zolang totdat hij luistert.
Ik zou het tot vervelends toe oefenen,maar ik vraag mij ook af wat je allemaal met hem verder onderneemt.

Antwoorden (2)

Een Jack Russell Terriër heeft een leuk, pittig karakter, maar het is wel een hondje met gebruiksaanwijzing. Hij staat bekent als fel, eigenwijs, intelligent en ondernemend. Een Jack Russel Terriër heeft een heel apart karakter en moet daarom goed getraind worden anders zal het een onhandelbaar hondje kunnen worden.
http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdieren/59709-een-jack-russell-opvoeden-en-trainen-hoe-gaat-u-te-werk.html

Dus het antwoord is: ja.
Maar je moet samen op training.
Eigenlijk moet je met iedere hond op puppycursus.
En vervolgens op een training Elementaire Gehoorzaamheid.

http://www.sophia-vereeniging.nl/nl/pages/huisdier-en-welzijn/honden/hondenschool.html

Een hond is pas dominant als jij dat toe laat.
Jij en de hond zullen moeten leren dat jij de baas bent, de dominante,
en niet de hond.

Hier nog een - heel irritant vertaalde - site over de opvoeding van Jack Russels.
http://jackrusselltips.wordpress.com/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wij hebben 16 jaar (ja, zo oud is hij geworden..) een Jack Russell, tot groot plezier van ons, mogen hebben. Billy heette hij en dominant vanaf de eerste dag dat we 'm hadden (8 weken). Dus naar de training, eerst puppy-training en daar was hij ook al bezig met baasspelen naar reuen toe vooral als er vrij gegeven werd om te spelen, nou hij niet hoor ...direct op zoek naar Rottweilers en boxers en nog meer van die grote jongens, één van die boxers werd dat wel een beetje zat om iedere week weer gegrepen te worden dus tegenaanval, Billy lag toen onder de boxer en deed niets meer hij lag muisstil en dacht waarschijnlijk "nu wordt het menens". We hebben wat rukken aan de riem gegeven, zelfs door de trainer apart genomen en die gaf dan een behoorlijke ruk maar maakte totaal geen indruk. Als we de oefeningen deden ging dat perfect en hij kende ze allemaal zelfs trucjes die wij hem zelf geleerd hebben (ze zijn ontzettend slim) MAAR als hij ook maar een hond zag, (niet gecastreerd) was hij niet meer te houden, haar omhoog en blaffen enz.) en 't gekke was, hij keek niet naar gecastreerde reuen en heel veel respect voor de dames dan ging zijn staartje heel hard heen en weer en probeerde hij ff te snuffelen. Zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan, maar ik denk dat we toch niet streng genoeg zijn geweest dus raad ik je aan om een goede cursus te volgen en niet toe te geven aan zijn fratsen want bespelen kunnen ze je. Castratie wil ook wel helpen maar is geen garantie dat heb ik al meer gehoord van Jack Russell bezitters dus je moet ze nemen zo ze zijn en er veel plezier aan beleven, hebben wij ook gehad want 't zijn voor de bezitters ontzettend leuke hondjes. Wij hebben wat in een deuk gelegen om hem en gelukkig behoorlijk oud geworden. We missen hem nog steeds, De BOEF. Heel veel succes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heel leuke reactie en beschrijft exact zoals wij hem ook meemaken.Heel triest hem te moeten missen maar gelukkig is hij wel heel wat jaren een "familielid"geweest.Dit is inmiddels onze derde Jack en hebben de twee eerste helaas moeten achterlaten toen wij uit Belgie vertrokken. Direct na hem bij de fokker te hebben opgehaald zijn wij op een cursus met hem gegaan omdat ook wij wel doorhadden met de vorige niet streng genoeg te zijn geweest. De cursus werd echter een flop omdat de trainer ons vroeg te vertrekken ....met de hond omdat hij het hele program in de war stuurde.
Het respect voor de dames gaat bij onze Jack wel erg ver, wij wonen vrijstaand op grote afstand van het dorp(je) waardoor onze Jack altijd vrij rond het huis mag lopen, totdat dorpsbewoners kwamen vragen hem binnen te houden omdat er een paar loopse teefjes in het dorp waren die hij regelmatig bleek te bezoeken en daar best een paar kilometer lopen voor over had.
ps onze Jack Russels in Belgie heette Boefie en Ratteplan
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hallo Rob, heb met plezier je verhaal gelezen en herken er veel in van onze Billy. Bij ons kon hij nooit los omdat we in de grote stad wonen want anders zou hij er ook als een speer vandoor zijn gegaan. Trouwens los op een speelveld b.v.kon zowiezo niet want hij ging meteen op zoek naar reuen dus knokken geblazen en die grote jongens slikken hem in een keer door. Ze hebben ook zo'n goeie neus.... hij rook tijdens wandelingen als je langs een deur liep dat daar een loops teefje woonde ....niet meer te houden dus, dan hoorde je hem ruiken, ruiken en nog eens ruiken onder de deur door. Komop Bil zei ik dan, hè,hè hij liep dan wel mee maarrrr de eerstvolgende wandeling MOESTEN we toch even langs die deur ff ruiken. 'n Paar kilometer lopen zoals jouw Jack, zou onze Bil ook gedaan hebben. Iemand zei eens tegen mij "die Jack Russells zijn allemaal oversext en dat zou zomaar eens kunnen kloppen. Zo zouden we nog wel even door kunnen gaan wat betreft de belevenissen. Geniet er nog maar een hele poos van.
Heb zelf 2 van deze kleine cowntjes,het probleem met Russells is dat alles wat ze doen schattig lijkt ,bedenk dat je een grote hond hebt zou bepaald gedrag dan ook toestaan,ik ben de eerste die het huis verlaat en binnenkomt,ik beloon geen opgewonden gedrag en ze krijgen hun beloning als ze rustig zijn ,somszijnze echt supereigenwijs maar dat komt omdat ze slim zijn en werkelijk alles onthouden,dus ook jouw opvoeding al lijkt het soms van niet
Het zijn gemakkelijke honden in verzorging maar bedenk je dat ze zich niet moeten vervelen,bij ons is het na het avondeten altijd gekkenuurtje in de tuin dan mag er naar hartelust met ballen en touwen gespeeld worden ik bepaal wanneer het begint en wanneer ik er genoeg van heb,verder laat ik ze vaak vershillende rondjes uit zodat ze geen automatisme krijgen,die poes die altijd onder die auto zit en die blaffende herder van de hoek........zo blijven ze altijd nieuwschierig en vallen ze niet in herhalingsgedrag omdat dat de enige uitdaging is tijdens de wandeling
Veel plezier met dit heerlijke ras