Wat te doen bij overlast van katten?

Ik heb elke nacht 2 of 3 katten op mijn plaats,waardoor ik slecht kan slapen.Het lijkt wel alsof ze een wedstrijd houden wie het meeste lawaai kan maken.Vooral 's morgens word ik hier te vroeg door wakker.Mijn buren horen dit ook,maar hebben er minder last van.Wat kan ik hier tegen doen?
Het zijn zo te zien zwerfkatten,ze hebben geen bandje om en niemand weet van wie ze zijn.Ik heb de dierenbescherming gebeld maar zij kunnen daar niks aan doen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Het klinkt raar, maar je moet proberen eventuele katten IN je plaatsje te houden. Dus niet zorgen dat ze je plaats niet in komen, maar juist zorgen dat ze je plaats niet UIT kunnen komen.

Een kat wil namelijk altijd een snelle ontsnappingsroute. Als die er niet is, voelt de kat zich niet op zijn gemak, en zal hij die plek mijden.

Ik heb dat bereikt met schuttingen waar de kat niet tegenop kan klimmen doordat er liguster resp. klimop tegenaan groeit. Verder zijn de schuttingen aan de bovenkant smal, zodat een kat niet op de bovenkant van de schutting kan staan.

Eén schutting is beklimbaar voor katten, en bovenaan is een mooie horizontale balk waar vroeger de katten massaal op flaneerden. Ik heb een rol kippengaas in de lengte doorgesneden, zodat ik twee smalle repen kreeg. Elke reep heb ik half opgerold, tot een soort tunnel - zeg maar een omgekeerde U. Die heb ik met krammetjes aan de bovenkant van de schutting vastgemaakt.

Er loopt nu dus een kippengaastunnel over de hele lengte van die schutting. Van een afstandje zie je daar bijna niets van, dus lelijk is het niet.

De eerste nachten kon ik mooi tellen hoeveel katten er wel niet rondstruinen: elke kat sprong, net als vroeger, op mijn schutting. Maar nu raakte hij met zijn pootjes verstrikt in het kippengaas. Dat gaf één flinke krijs per buurtkat. Daarna wist zo’n kat dat mijn schutting niet meer flaneerbaar was. De volgende ochtend moest de katvormige deuken uit mijn tunnel halen, maar dat gaat vrij makkelijk met kippengaas.

Nu alle katten het weten, kunnen ze op zich nog steeds in mijn tuin komen. Maar: ze weten ook dat ze er niet snel meer UIT komen wanneer er gevaar dreigt. Het gevolg is dat mijn tuin nu al jaren kattenvrij is.

Katvriendelijk en katvrij - wat wil je nog meer?
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

als ze in je tuin komen kan je er wat koffiegruis strooien daar hebben ze een hekel aan, maar als ze gewoon in je buurt zitten dan kan je er weinig aan doen.
14 jaar geleden
klinkt misschien raar, maar vraag bij een dierentuin om uitwerpselen van de tijger of een ander groot katachtige, leg her en der wat op de plaats waar de katten komen en ze zullen het niet meer in hun hoofd halen om nog een keer langs te komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is een apperaatje in de handel, dat door middel van een sensor een hoge fluittoon geeft als er een kat in de buurt komt, bijna ale katten hebben hier een hekel aan en vertrekken direct.

Van Ecostijl is er een kruidenmiddel verkrijgbaar onder de naam kattenschrik, dat strooi je op plaatsen waar katten regelmatig komen.
De geur van deze kruiden jagen de katten weg.

Ook het plaatsen van schrikdraad, dat op een tuincentrum verkrijgbaar is, speciaal om honden en katten binnen of buiten de tuin te houden.
Zelf heb ik het rond mijn vijver staan, omdat mijn eigen kat mijn dure vissen er uit haalde, helpt uitstekend.