Kan je het schild van de schildpad poetsen?

Mag je het schild van de schildpad poetsen. Ik heb een geelwangschildpad en die heeft soms allemaal alg op zijn schild. Dit poets ik er dan af met een tandenborsteltje. ( gewoon zacht en met water) Het ziet er uit of ie er niet last van heeft. Maar dat kan ik natuurlijk niet weten. Weet iemand of dat goed is ? Na de tijd is het schild altijd weer mooi. En zwemt hij weer vrolijk rond.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
mijn gele appelslakken in het aquarium zaten ook altijd onder de alg. dat maakte ik schoon door ze in een emmertje met aquariumwater vast te houden en met mijn nagel te krabben. een schuursponsje vond ik eng.

Antwoorden (2)

Het beste kun je dat niet schoonmaken en zorgen dat er een plek is waar je schildpad kan zonnen, als hij of zij voldoende zont, dan verminderd de alggroei. Alg komt ook in de natuur bij schildpadden voor, laten zitten dus, dit verdwijnt vanzelf.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het poetsen van het schild kan stress opleveren bij je schildpad, ook daarom niet meer doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, dat werkt niet, dat is er zo af in het water :)
Eerst en vooral is het belangrijk dat de schildpad af en toe helemaal kan opdrogen tijdens het zonnen. Belangrijk voor de hygiëne.

Verder is het poetsen van het schild niet nodig zolang er geen 'complicaties' optreden. Tenminste, dat is de theorie.

In praktijk is voorkomen beter dan genezen en kan je als de schildpad losse segmenten heeft deze beter voorzichtig verwijderen (deze zitten toch los) aangezien het vuil hier onder zal kruipen. Verder doe je het goed, voorzichtig aan de slag met een zachte tandenborstel en kijken naar de reactie van de schildpad, als hij plots schrikt moet je zachter aan doen.