Is agressie bij een kat naar een ander dier af te leren?

Sinds een paar maanden woon ik in een huis met een tuin. Voorheen kwam de poes alleen op het balkon buiten. Dit ging prima en ze bleef netjes op het balkon. Vanuit het asiel (waar ze vandaan komt) vertelden ze dat ze prima met andere dieren samen kon.
Echter, dit blijkt totaal niet zo te zijn. Ze reageert agressief op ieder ander dier, het formaat maakt hierbij niet uit.
Ook na een lange tijd (een maand) samen met een andere (2 keer zo grote kater) bleef ze hem opwachten en 'slaan' met haar pootje. Dit ook zo bij kittens, honden etc.

Nu mijn vraag; ze vindt het heerlijk om buiten te zijn. Maakt me 's ochtends wakker zodat ik de deur open doe. Echter, na een aantal minuten buiten de tuin hoor ik haar al blazen en tekeer gaan tegen andere dieren. Ze is al eens nat thuis gekomen en met een aantal schrammen. Wat te doen? Haar binnen houden is geen succes, ze miauwt alles bij elkaar.

Vanuit haar vorige baasje hebben we geen enkele informatie gekregen. Er was door gegeven dat ze 'teveel' was. We vermoeden dat ze er mishandeld is, mede door haar kleine postuur en rare reactie op normale geluiden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
als zij in jouw tuin is, zijn er andere katten bij?
Komen die zomaar in jouw tuin?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn veel katten in de straat. Deze klimmen over de schuttingen enz. Ik heb nog niet gezien dat een andere kat in mijn tuin was als mijn kat ook buiten is.
Rieneke1
10 jaar geleden
doki, wat bedoel je met rare reactie op normale geluiden?
Is de poes erg gestressd?
In dat geval zou ik zeker Zylkene overwegen, het effect is spectaculair.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Toen we haar net hadden schrok ze zeer snel; bij de voordeurbel - doortrekken toilet - iemand die wat harder lacht etc. Nu is dat veel minder, maar nog niet weg. Als ze op mijn buik ligt en ik beweeg een been, schrikt ze daar direct van. Verder eet en drinkt ze goed + speelt ze graag + krijgt ze veel aandacht (en anders vraagt ze deze door op m'n laptop / tablet te gaan liggen ;-)).
Rieneke1
10 jaar geleden
Het klinkt of je kat (gelukkig in afnemende mate) bang is, en een angstige kat heeft stress.
Ik zou haar toch een tijdje ondersteunen met Zylkene.
Ikzelf koop het bij www.petduka.nl Uiteraard wel eerst de kat door de dierenarts laten onderzoeken.

Het beste antwoord

Agressie kan vele oorzaken hebben, dus het is moeilijk af te leren, zolang je de oorzaak niet weet en niet weg kan nemen.
In ieder geval zou ik een medische oorzaak uit willen sluiten, dus eerst een goede controle door de dierenarts zou de eerste stap moeten zijn.

Is het verder geen optie je tuin af te zetten, zodat ze veilig naar buiten kan?
Vechtende katten lopen (soms groot, al naar gelang waar je woont) risico op FIV, kattenaids.

Een maand is trouwens geen lange kennismakingstijd, zeker niet als de dieren min of meer plompverloren bij elkaar worden gezet.
Beter introduceer je ze rustig en met beleid aan elkaar, een goed begin is het halve werk!
Google eens op introductie kat.
Succes!
Rieneke1
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. We laten nu geen andere (logé) dieren in ons huis. Madame de poes gaat uiteraard voor :-).
Ik zal op korte termijn met haar naar de dierenarts gaan. Betreft het asiel, toen we daar zijn gaan kijken zat ze ook apart. Het asiel zei dat dat kwam doordat ze geopereerd was. Daar hebben wij inmiddels onze twijfels bij.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Duidelijk antwoord en goede tips dus voor de verandering ;-) een DIKKE PLUS @doki, waar is ze aan geopereerd want wellicht is dat de reden van haar gedrag?
Rieneke1
10 jaar geleden
Dank vlindertje :) Vermoedelijk betrof het de castratie?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ze had een liesbreukje.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoals altijd een prima antwoord! Hier kan ik mee aan de slag, dank je wel.

Andere antwoorden (2)

Ja dat is af te leren. Je kan het zelf proberen of naar een speciaal iemand. Ik weet niet precies hoe zo iemand heet, sorry.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En hoe kan ik dat zelf proberen? Dat is namelijk mijn vraag.
Eerst letten op eet,drink, poep en plas gedrag, bijv blaasonsteking kan een poes flink nukkig maken. Dus check up bij dierenarts. Vaak ontbreekt het de dieren aan zelfvertrouwen als ze meppen, ze zijn dus eigenlijk juist heel onzeker en daarom veel aandacht, niet straffen!, afleiding en zorgen dat ze zich op haar gemak voelt. Ook zorgen voor veel lig en terug trek plekjes, liefst ook hoog. Vaak is het stress of een lichamelijke aandoening (kan ook door wonden komen wat abces geworden is bijv), maar sommige dieren hebben het gewoon niet op andere dieren.