Ik ben allergisch voor dieren. Nu zijn er honden die niet verharen en waarvoor je dus niet meer allergisch bent. Welke dieren zijn dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ben je allergisch voor de haren of voor de huidschilfers? aan de hand daarvan kan je pas een antwoord geven over rassen of x-ingen die geschikt kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
???

Antwoorden (12)

Een malthEeuws leeuwtje (hond) zon kleine witte verhAard niet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zo hond gehad en ze verharen wel niet veel dat wel maar ze verharen helaas wel
De poedel is een ras dat niet verhaard. Dit ras hebben ze ook gekruist de labradoedel. Je raadt het al dit is een labrador x poedel. Dit zou evt een leuke hond voor je kunnen zijn.

Toegevoegd na 14 minuten:
De speciale, anti-allergische vacht van Labradoodles maakt hen zéér geliefd bij mensen met een allergie. Wel, je vraagt je misschien af hoe een hondenvacht hypo-allergeen kan zijn? De verklaring is eenvoudig... deze honden verharen niet! Uiteraard lossen ze - net als mensen - af en toe een haartje, maar dit aantal haartjes is zo gering dat het geen probleem vormt voor allergische mensen. Hierbij komt nog dat de haren van Doodles individueel groeien én dat de vacht al de losse haartjes vasthoudt. Een stevige borstelbeurt af en toe is een absolute must, maar je vloer blijft haarvrij!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
euh... hoe kom je erbij dat een poedel niet verhaart? de min is trouwens niet van mij...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb vroeger in een hondentrimsalon gewerkt en als je dit zelf nakijkt op google kunt je dit ook overal lezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vrienden van mn ouders hebben altijd poedels gehad maar die verhaarden wel degelijk. En ze waren raszuiver.. vaag...
Wat dacht je van een naakthond?

(@moderator, dit is een antwoord, welliswaar in de vorm van een vraag, maar toch....).

http://www.naakthonden.nl/
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Dan kun je dat ook anders formuleren in plaats van in vraagvorm: "Een naakthond is dan voor jou wellicht een optie".
Volgens mij is 'the first dog' van de VS ook een ras dat niet verhaard. Dat is een Portugese waterhond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een allergie voor honden is het vaak zo, dat je allergisch bent voor de huidschilfers die de honden verliezen. Als een hond lange haren heeft (een dikke vacht), valt het over het algemeen wel mee met de allergie. Dit heb ik al meerdere malen in mijn omgeving meegemaakt. Allergisch voor honden? Dan neem je toch een langharige! En geloof me, het werkt echt. Een hond met een dikke krullenvacht kan natuurlijk ook. Een teckel bijvoorbeeld met korte haren kan dan weer niet.
En een naakthond al helemaal niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een wijdverbreid misverstand dat men allergisch is voor haren van dieren, dat is dus niet zo. Je bent allergisch voor de huidschilfers.

Als er een baan zonlicht door de kamer schijnt dan zie je daarin allemaal fijne stofjes zweven. En er zitten er ook in die zo klein zijn dat je ze niet kunt zien.

Die stofjes die je in die baan zonlicht ziet, zitten altijd en overal in de lucht, bv in je huis, de zon maakt ze alleen soms even zichtbaar. Dat is ook de lucht die je inademt. Als daar ook bv huidschilfers van bepaalde dieren in zitten waarvoor je allergisch bent, dan krijg je *daar* een reactie op. Haren adem je niet in, die blijven hoogstens aan je kleding hangen, die hebben dus totaal niets met een allergie te maken.

Wel het soort dier, bv je kunt allergisch zijn voor poezen, maar niet voor honden. Poezen zijn veel allergener dan honden. Paarden zijn ook hoog allergeen. Een konijn meer dan een cavia.

Sterker nog: het kan zelfs per dier verschillen! Je kunt op de ene hond of poes een veel sterkere allergische reactie krijgen, zelfs als ze allebei van hetzelfde ras zijn. Maar dat ligt dus allemaal aan hun specifieke eigen huidschilfers. En dat is dus wat je inademt en waar je lichaam dan allergisch op reageert.

Zodoende heeft het ook geen zin om, als een allergisch persoon bij je op bezoek komt, de poes naar buiten te doen en even goed te stofzuigen. De allergie zal net zo sterk zijn omdat die huidschilfers ook in je meubels zitten, in de gordijnen enz. En dus altijd in de lucht rondzweven, ook als het dier er zelf niet is.

Begin je te niezen en krijg je dikke rode ogen als je het dier ziet dan kan dat ook geestelijk zijn: je hersenen weten van je allergie en geven een seintje: pas op, gevaar. Zo kunnen mensen zelfs allergisch reageren op een foto van het betreffende dier, zonder dat die ergens in de buurt is of is geweest.

In een ander antwoord op deze vraag las ik dat je dan beter juist een langharige hond kunt nemen. Dat kan kloppen, want de huidschilfers zullen minder snel in de lucht om je heen terecht komen omdat de lange dichte vacht ze tegenhoudt. Die komen dan pas vrij bij stevig borstelen of aaien. Dat antwoord klopt dus deels. Want nogmaals: niemand is allergisch voor haren ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bijna alle honden verharen. Wil je een hond die weinig tot niet verhaart, dan moet je kiezen voor een draadharige hond. BV een Airendale terrier/foxterrier. Deze moeten wel tijdig geplukt worden, dan vind je geen haren in je huis/kleren terug. Verder bestaat er een labradoedel. Dit is een kruising (wel een ras) tussen een labrador en een poedel. Leuke hond om te zien. Deze verharen helemaal niet.

Toegevoegd na 3 minuten:
http://www.hondenpage.com/hondenforum/823/verharen.php
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een boston terrier gaat heel goed als je allergisch bent voor honden. Test het natuurlijk wel even uit voordat je er ook echt eentje adopteert, want hem/haar weer weg moeten doen zou heel jammer zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een allergie werkt "even testen" helaas niet. Een allergie bouwt namelijk langzaam op. Eerst heb je geen last. Je ademt iets in, je lichaam herkent het niet. Daarna herkent het lichaam het wel van de vorige keren en begint wat afweer op te bouwen. In een nog latere fase reageert het afweermechanisme dan overdreven sterk op hetgeen er binnen komt, bv door inademen. Je kunt dus niet een dagje proberen, daar kunnen weken, maanden zelfs overheen gaan. Soms zelfs jaren, voordat de allergie echt de kop op steekt.
Het wil nog niet zeggen dat als een hond NIET verhaard je er dan niet allergisch voor bent.
Meestal is men allergisch voor huidschilfers van een hond enz.
Maar.. er zijn inderdaad honden waar men niet allergisch voor is. Deze honden zijn hier speciaal voor gefokt.
Ja idd de Portugese waterhond is er een van.
Ook het hondje wat koningin Juliana vroeger had is een anti allergie hondje.. Blaft ook niet trouwens. Wel razend duur.
(Ben de naam ff vergeten)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Basensji
Blaft weliswaar niet zoals andere rassen maar maakt wel degelijk geluid. http://www.hondentips.com/artikelen/rasomschrijvingen/basenji.html
De volgende hondenrassen wekken --->vaak<--- geen allergieën op:
- Basenji
- Bedlingtonterriër
- Bichon frisé
- Chinese gekuifde naakthond
- Coton de Tuléar
- Franse waterhond ofwel de Barbet
- Havanezer
- Ierse waterspaniël
- Kerry Blue-terriër
- Poedel
- Portugese waterhond
- Puli
- Schnauzer
- Ierse softcoated wheaten terriër
- Mexicaanse naakthond
- Yorkshireterriër

Éerst moet je nagaan waar je allergisch voor bent! Als we niet weten waar je precies allergisch voor bent, dan kunnen we geen goed advies geven. Als je bijvoorbeeld allergisch bent voor haren, dan kan je een naakthond pakken, als je allergisch bent voor huidschilfers dan is de naakthond een van de slechtste keuzes die je kan maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
neem een maltezer.nooit geen haar verlies en uitstekende vriend voor kinders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een poedel heeft ander haar dan de meeste honden.
Je kunt het vergelijken met mensenhaar.
Ik denk dat je van deze het minst last zult hebben.