Kan een aquarium ook goed zonder alle "commerciële" middeltjes?

Op de aquariummarkt zijn er allerlei producten te vinden om je aquarium gezond te houden. nu was mijn vraag : Als je je aquarium nieuw opstart, kun je dan ook alleen draaien op alleen wat plantenvoeding?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.7K
Ritsuka
10 jaar geleden
Het kan best, maar het kost wat meer tijd om het op te starten.
Weet helaas de details niet precies, maar een vriend van mij heeft dit gedaan.
Hij heeft een tijd alleen de bak water met planten gehad, zonder vissen, zodat er een juiste flora kon komen of zoiets.
En nu heeft hij vossen er in en word het nooit smerig, alleen af en toe wat scheppen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
een bak met planten zonder vissen is inderdaad veel makkelijker schoon te houden.
@Bernonbuckger: sommige vissen hebben 24 graden nodig, anderen overleven ook bij 20. dan heb je inderdaad geen verwarming nodig, als de kamer constant 20 graden is.
Water verversen moet je toch zo af en toe (eens per maand) doen, want anders hopen de stoffen uit de ontlasting van de vissen zich op.

Antwoorden (3)

Het is heel goed mogelijk om een aquarium zonder pomp, kunstlicht en dergelijke bij het raam te hebben, maar het probleem is dat mensen er graag vissen in willen houden. Dan heb je al snel een meterbak nodig voor een stekelbaarsje, maar ik zou dat wel toejuichen. Elke vorm van voeding is trouwens uit den boze, in principe kan het aquarium als een gesloten systeem functioneren.

Je kunt erg veel plezier beleven aan de insectenbevolking van een mooie poel aan de rivier die je met een paar trekken van een schepnet opvist, en wat plantjes uit dezelfde poel. Ook kun je wel enkele vislarven (karpertjes,kroeskarpers,zeeltjes)laten opgroeien in dat bakje. Na enige tijd verarmt het systeem wel en houd je alleen nog slakjes en 1 soort waterplant over, omdat insecten in de zomer het luchtruim kiezen in een zoektocht naar nieuwe poeltjes en sommige keverlarven erg roofzuchtig zijn en de bevolking van je bakje kunnen uitmoorden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je een aquarium met planten hebt, dan hebben die inderdaad wel voedingsstoffen nodig. Wat ze uit het water halen is veelal niet voldoende. Een complete plantenvoeding (zoals Profito) en bij sommige planten een kleibolletje bij de wortels heb je echt wel nodig.

Er zijn ook veel middeltjes te koop om je waterkwaliteit te verbeteren, om je filter op te starten, etc. Deze heb je in Nederland niet nodig. Het Nederlandse leidingwater bevat nauwelijks tot geen voor vissen schadelijke stoffen. Als je je aquarium netjes een aantal weken zonder vissen laat indraaien, dan kunnen de bacteriën in het filter zich ontwikkelen en is het water prima geschikt voor de meeste aquariumvissen.

Het kan zijn dat je vissen wilt houden die speciale eisen stellen aan de hardheid of pH van het water. Ook daar heb je geen middeltjes voor nodig. Als je je daar in verdiept, zijn er genoeg natuurlijke middelen om de waterwaardes op peil te krijgen. Er zijn bijvoorbeeld dure CO2 installaties te koop. Zelf voeg ik CO2 aan mijn aquarium toe via een zelfgemaakt systeem van een plastic fles gevuld met water, suiker en gist. Goedkoop en doeltreffend.

Als je goed voor je aquarium zorgt, is de kans op ziektes ook het kleinst. Medicijnen zul je dan ook niet nodig hebben.

Wel is het verstandig om te investeren in een goed filter, verwarming en (als je planten hebt) de juiste verlichting. Daarmee zorg je voor een goede plantengroei en houd je de ontwikkeling van algen tegen.
bamibal
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt! Ik twifelde altijd ofdat plantenvoeding wel genoeg was , want als je voor de schappen staat staat er zo veel, en de verkopers praten je natuurlijk aan dat je zeker wel die aquasafe nodig hebt ;)
bamibal
10 jaar geleden
Aquasafe heb je echt niet nodig!
Ivana
10 jaar geleden
+
ik heb een aqua terrarium en gebruik er niks bij.
mijn planten deden het eerst niet maar omdat de mest van de vissen en garnalen nu als mest dienen doen ze het nu wel goed.
er hangt een gloeilamp boven en eens in de 2 maanden vervang ik 80 procent van het water.
mijn bak gaat hartstikke mooi maar ik heb er ook aleen guppen, mollys, zwaardragers, neontetras en garnalen in, en o ja slak etende slakken en 3 thamnophis melanogaster.