Hoe krijg je een hond van 9 maand oud zindelijk?

omdat de eigenaars hem geen opvoeding gaven en hem dus dumpten in een asiel , zit ik nu in de rats omdat hij niet is gesocialiseerd en zindelijk is.
Hij heeft schrik vanalles en iedereen!
Maar het grootste probleem is, dat hij blij en opgewekt komt zeggen dat hij iets in huis deed...hoe keer ik zijn denkpatroon?
We hebben alles al geprobeerd: belonen, straf, op vast uur met hem buiten gaan, voeren op vast tijdstip.
Alle tips zijn welkom
ps door zijn asiel ervaring ben ik tegen bench;omdat ik dan zijn zelfvetrouwen te niet doe.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.7K

Antwoorden (6)

Volgens mij is 9 maanden nog net wel een leeftijd dat je hem iets kunt leren. Maar je zult er een weekje vrij voor moeten nemen en met veel aandacht en doorzetting hem ongewenst gedrag af moeten leren en gewenst gedrag aanleren.
1.Geef hem iets minder eten dan gewoonlijk, zodat je hem gretig houd.
2.Als hij iets in huis doet, zeg luid "foei"" en zet hem onmiddellijk buiten. Laat je niet vermurwen door gejank. Vertel de buren dat je met de zindelikheidstraining bezig bent.
3.Als hij buiten iets doet, beloon hem uitgebreid, aai, braaf zo, en geef hem een stukje worst.

4.ook ongewenst op banken en stoelen zitten op die manier doen. Wen hem aan zijn mand, Geef hem een bot (uit de dierenwinkel, niet van de slager want dat splintert), want hij krijgt frustraties en die moet hij kwijt.
5.Ga een paar keer per dag op vaste tijden met hem lopen.
Een flinke wandeling.

Later is een wandeling iets langer en een paar korte loopjes per dag wel voldoende. Ook op straat, niet op de stoepen, neem eenzakje en eenschepje mee om de boel op te ruimen.
Succes ermee!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wil even je gedachten, dat een bench zijn zelfvertrouwen teniet zou doen, rechtzetten. Een hond is van nature een hol-bewoner, en heeft graag iets boven zijn hoofd : een deken over de bench kan dit bewerkstelligen. Dan, omdat hij schrikt van alles en iedereen, zal hij zich in een kleine ruimte veiliger voelen dan in een grote kamer, of zelfs een hele benedenverdieping : een angstig, weinig-zelfverzekerd mens zet je ook niet in een zaal, om zich beschut en veilig te voelen. Dus een bench is een veilige, overzichtelijke plek, vooral, als je hem in een hoek zet : dan kan 'gevaar' nog maar van 2 kanten komen, dat geeft het grootste gevoel van veiligheid.
Als je hond idd. oorspronkelijk van een broodfokker komt, kan het zijn, dat hij ook als pup het al heel gewoon vond om in z'n urine en uitwerpselen te liggen, en dan zal de bench dus niet bijdragen aan zijn zindelijkheidstraining.
Hoewel ik tegen 'krant-zindelijkheidstraining' ben, zou het bij deze hond kunnen werken : op verschillende plekken in huis een stapel kranten neerleggen, en hem leren het daarop te doen. Als deze hond gewoon absoluut geen idee heeft, dat je ontlasting en plassen/reukvlaggen alleen op bepaalde plekken dient te doen, zou je hem zó dit besef kunnen bijbrengen. De krant steeds dichter naar de deur leggen, en steeds kleiner maken, tot de krant buiten ligt.
Als hij buiten iets doet, hem de hemel inprijzen met een hoge, enthousiaste stem, en geef er gelijk een commando aan, als het gebeurt : plas, bráááááf, grote 'plas' bráááf (of hoe je het poepgebeuren ook wilt noemen). Hij gaat dan de link leggen tussen het commando en de activiteit die hij tóch al doet, en door die zwaar-overdreven enthousiaste beloning begrijpt hij het snelste, dat de nieuwe roedelleider dit gedrag blijkbaar van hem wil.

Je hond is in een nieuw roedel gekomen: hier gelden nieuwe regels. Pas die dan ook zo consequent mogelijk toe : ook dat geeft zekerheid. Neem echt élke beslissing hem uit handen - hoe strakker de leiding, hoe veiliger zijn wereld.
Heel veel succes, geduld, en denk als een hond....schakel 'zielig-gedachten' hélemaal uit !!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een bench is áltijd alleen voor ménsen die parttime een hond willen en zou verboden moeten worden. Een kettinghond moet aan een lange ketting met een katrol van zoveel meter liggen, een bench mag gewoon strak om een hond heenpassen, waardoor je hem de mogelijkheid ontneemt op te staan van zijn plaats en deze te verlaten. ik vind dit een zeer ernstige vorm van mishandeling, die alleen is uitgevonden zodat mensen naar hun werk kunnen zonder dat de hond de boel vernielt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Renee echt niet, het lijkt zo zielig. Maar een benche beschermt deze dat kinderenm, katten of visite de hond lastig vallen. Hem aan zijn oren, staart of wat dan ook trekken. En weet je als kinderen in huis rennen, dat vinden honden ontzettend leuk en in gaan ze meespelen en uit spontaniteit hapt de hond. Moet deze dan weg! nee met dit soort dingen moet je hem beschermen. Ben het wel met je eens dat een beetje ruime benche mag. Die van ons wil er alleen maar in, heeft de mogelijkheid om overal op of onder te liggen. Nee hij wil alleen maar in de benche, zijn deurtje staat nu altijd wel open.
Ivana
14 jaar geleden
@renee. Jouw idee over een bench is totaal fout. In een bench moet een hond vrijuit en rechtop kunnen staan en liggen. Languit en gestrekt. Bovendien is het niet goed een hond overdag langer dan 3 uur in een bench te laten liggen. Die spanne tijds moet geen bezwaar zijn, omdat een hond gedurende 24 uur toch 18 uur rust en maar 6 uur echt actief is.
Lees het stuk van nieuwsgierig, die heeft de juiste insteek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de bench als bescherming tegen kinderen die aan zijn oren trekken? De kinderen opvoeden!
als ze nog kruipen kan je ze sowieso nooit alleen laten, en je moet steeds de kinderen boos toespreken als ze de hond (per ongeluk) pijn willen doen. oudere kinderen vertellen dat ze de hond (kat, konijn etc) met rust moeten laten als deze naar zijn mand gaat. Ook van etensbakjes e.d. moeten de kinderen afblijven.
Jouw hond heeft een verzameling van problemen die je nu goed moet aanpakken, anders zit je je leven lang met een hond die je nooit alleen kan laten of die bij tijd en wijlen blijft plassen en poepen binnen.
Qua zindelijkheidstraining raad ik je aan om gewoon de manier te volgen die je ook bij een kleine puppie doet. Net zolang buiten blijven dat hij daar plast en poept en hem dan uitgebreid belonen. Zodra hij gedronken heeft ga je met hem naar buiten en ook ongeveer 3 uur na zijn eten. In het begin zul je wel een keer of 8 per dag moeten gaan plassen of poepen met je hond.

Zorg dat je absoluut geen aandacht besteed aan het binnen plassen en poepen want zo te horen krijgt hij daar nu aandacht mee. Negatieve aandacht is ook aandacht! Dit houdt het gedrag in stand. Dus niet ohh of ahh zeggen en ook geen foei of zo.

Hoewel je de zindelijkheid natuurlijk nu het belangrijkste vind, kun je veel meer last krijgen van zijn angstig gedrag. Dit kun je niet makkelijk oplossen, dus zou ik je aanraden hier een keertje professionele hulp bij te zoeken. Kijk eens hieronder op de link, dat zijn erg goede gedragsdeskundigen die je leren wat je wel en niet moet doen. Honden zijn erg gevoelig voor de reacties van de bazen, dus ook niet op de angst van de hond reageren. Ook dat zorgt ervoor dat hij alleen maar banger wordt. Door hem te troosten bevestig je namelijk dat er iets is waar hij bang voor moet zijn.

Als laatste wil ik je toejuigen dat je zo'n gevoelig hondje een kans wilt geven op een mooi hondeleven. Ik wens jullie dan ook heel veel geduld en liefde toe!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stop met denken wat jij denkt dat zielig is voor zijn verleden.

De benche is niet zielig, hij heeft angst voor alles en iedereen. De kamer is erg grot, mensen, kinderen die hem aankijken enz. Iedereen kan naar hem komen, help waar kan ik na toe zodat ze mij met rust laten.
Waar kan hij zich terugtrekken dat hij zich echt veilig voelt. Helaas maar waar dat is de benche, niemand valt hem lastig. Wil je rust voor je hond! Aanschaffen die benche.

Maak een lekker holletje voor hem, en laat hem snuffelen aan de bench, leg er wat lekkers in,. zodra deze erin zit doe je deze dicht, en beloon je hem heel erg goed . Dan negeren, als hij lekker ligt nog eens belonen.

Bij het uithalen , weer belonen en naar buiten zeg wat je gaat doen, plasje doen, wandelen, (en vergeet je koekjes niet mee te nemen). Dus eerst je jas aantrekken sleutels pakken, dan de riem en direct naar buiten. Bij het 1e plasje buiten direct een koekje geven en prijs hem de hemel in, doe dit iedere keer ook als deze gaat poepen, of hetzelfde moment de beloning geven. Een hond leert snel en moet leren wat hij nu moet doen omdat de fase van zijn leven om te leren er niet is geweest.

Ga niet mopperen op de hond als hij het in de kamer heeft gedaan maar negeer het. Met de benche ben jij hem voor en kan hij niet meer poepen en plassen in huis en ben jij de baas dus de hond geeft niet meer aan dat hij blij komt zeggen dat hij iets binnen heeft gedaan. Jij beloond hem wanneer hij buiten iets heeft gedaan. Ze willen maar al te graag complimenten dus de link zal heel snel komen. Je zult merken dat deze uiteindelijk graag de benche in zal gaan en zelfs de het deurtje open kan laten.

Succes het komt goed maar je moet goed investeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ivana
14 jaar geleden
Ook weer zo'n goed en constructief antwoord +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je Ivana, ik heb zelf een boerenfox gehad die totaal geen opvoeding heeft genoten en een vreselijke verlatingsangst heeft ontwikkeld. Het heeft ons 3 jaar gekost maar nu gewoon een tophond. Onze labrador poepte in huis. Mocht schijnbaar van de vorige eigenaar, maar ook nu niets meer in huis. Zelf goed investeren en de hond geen gelegenheid geven om het te kunnen doen. Nu allebei met een naar verleden geweldige leuke en lieve honden geworden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je bent al op de goede weg. Die boerenfox van mij was een drama geval, en heb regelmatig op het punt gestaan om deze weg te doen. Maar uiteindelijk na 3 jaar heeft hij geen angst meer voor auto's, mensen, weer wegmoeten. Hij sprong overal op, op de eettafel (die vol met krassen zat) het aanrecht, vensterbanken. Daarom heb ik toen voor de benche gekozen. maar als hij van jou al een veilig plekje heeft ga dan vooral door. Met heel veel liefde van jou kant en vreselijk veel geduld komt het echt wel weer goed. Waren er maar meer mensen zoals jij die toch wil investeren in zulke honden wat anderen zwaar verpest hebben. Mijn complimenten.
hoi Nannan,

Wat ben je al goed bezig met hem!
Denk dat het helemaal goed komt zoals jij in hem gelooft. Hij zal op den duur merken dat jij er echt voor hem bent, en dat hij niet meer weg moet.
Daar krijg je nog een fijne hond aan.

zoals jij het schrijft heeft hij alleen last van binnen plassen en poepen als hij vrij door het huis loopt. Dan zou ik ipv een bench gewoon de kamer waar zijn mand staat en waar hij slaapt, zodanig afsluiten dat hij dat als veilige geborgen plek ziet. Kan met een halve deur in de opening (kindertraphekje) zodat hij wel contact heeft met jou, maar hij ook weet dat vreemden niet zomaar binnen kunnen komen.

en verder heb ik hierboven ook veel nuttige tips gelezen, dus die hoef ik niet allemaal te herhalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het klinkt heel onsmakkelijk maar als die zijn behoefte in huis heeft gedaan leg dat is in de tuin dit werkt bij sommige honden in iedere geval gebruik een bench dat maakt het echt veel makkelijker succes ermee