Wat moet ik doen als een kitten is verstoten ?

We hebben 5 dagen geleden een nestje gekregen, met maar 2 overlevende kittens. Eentje is erg zwak, mede doordat de twee vaak om de een of andere reden om dezelfde paar tepels vechten en de sterkere de ander wegduwt.
Nu heeft moederpoes al de tweede ochtend achter elkaar alleen de sterkere naar een andere plek versleept en is daarmee gaan liggen. Als ik ze weer samen in de kist doe dan reageert ze wel als de zwakkere piept en ze likt het ook gewoon schoon. Wordt de kleine kitten (deels) verstoten en zo ja, is er een kans dat als de kitten weer sterker wordt dat moeder deze alsnog accepteert? Hoe kan ik hier het beste mee omgaan ? Ik ga vandaag wel al kattenmelk halen en de zwakkere bijvoeren, aangezien deze qua gewicht al een paar dagen blijft steken ook.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.3K

Antwoorden (3)

Ik begrijp dat het kitten nauwelijks tot geen moedermelk binnenkrijgt?
Dan zal jij het voeren over moeten nemen en het kitten gaan flessen.
Wat je nodig hebt is geen kattenmelk, maar kittenmelk van goede kwaliteit, die je bij de dierenarts haalt.
Dat flessen dient iedere twee uur te gebeuren, dag en nacht. Na het flessen met een warm vochtig lapje het kitten stimuleren te ontlasten.

Weeg het kitten regelmatig op een keukenweegschaal, zodat je het gewicht in de gaten kan houden: wekelijks moet het beestje zo'n 100 gr aankomen.
Sterkte ermee en succes!
Rieneke1
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat poeder kun je toch ook in de dierenwinkel kopen Rieneke?
Rieneke1
10 jaar geleden
Ik weet eigenlijk niet of je KMR of andere hoogwaardige kittenmelk in de dierenwinkel kan kopen.
Maar de voorlichting in de winkel kan mensen soms op het verkeerde been zetten, dus ik stuur ze liever naar de dierenarts.
Niet wachten, maar direct ingrijpen, dus inderdaad bijflessen en plassen en poepen stimuleren, warm houden en veel liefde geven, dat is de enige kans. Haal niet zomaar melk, maar echt bij een dierenarts, andere zit vaak niet voldoende voeding in. En ook in de nachts voeren, anders is het te lang tussen de voeding door. Zou ze wel veel bij de moeder laten verder en ook de moeder in de gaten houden, ze kan nl ook ontsteking krijgen ivm het niet drinken en dat is zeer pijnlijk voor haar. Misschien heb je ook iets aan deze link http://www.kittenopvang.nl/flessen.htm
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als de kittens zijn verstoten kan je namaak moedermelk halen bij de dierenarst.
Goed warm houden. En goed schoonmaken omstreeks de kont. Als ze poepen/plassen is dat een goed teken. Dit hebben we zelf ook moeten doen en met succes. Hoop dat het gaat lukken.
Groetjes,
Angel
Bronnen: