Mijn kat vangst steeds muizen en daar wil ik vanaf, tips?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
20.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je er van af wilt,is het toch prachtig,dat je kat ze vangt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ze de muizen bij je brengen dan is dat in hun ogen een kado'tje voor jou. Onze kat deed dat ook altijd en legde de muis dan voor onze voordeur, als een dankjewel voor je goede zorgen. Ik vond het echt superlief van onze kat.

Antwoorden (13)

Doe je kat weg.
Een andere oplossing zou ik niet weten.
Het is namelijk natuurlijk gedrag van een kat om af en toe een klein diertje te verschalken.
Ga je je kat binnenhouden dan ga je sowieso in tegen het natuurlijke gedrag van je kat.
Accepteren dus....of je kat wegdoen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zit in de natuur van een kat dat hij op jacht gaat. Wil je dit niet hebben, zorg er dan voor dat er voor de kat niks te jagen valt. Beste manier is, om er dan voor te zorgen dat je kat niet meer naar buiten kan. Geef hem ter compensatie een paar speeltjes.

Als je muizen in huis hebt, dan is het juist nuttig, dat de kat ze vangt, maar dat zal je hier denk ik niet bedoelen.
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
sorry, maar hier min ik voor.
van een buitenkat is vaak een binnenkat te maken, maar daar zal je veel meer energie in moeten stoppen dan het geven van een paar speeltjes.
zondag
14 jaar geleden
Laten we ervoor zorgen dat jijzelf niet meer naar buiten mag en dan geven we je een paar speeltjes ter compensatie. Weet je wat dat huis dan voor die kat en dus ook voor jou wordt? Een GEVANGENIS! Dikke min van mij dus.
Binnenhouden; dan kan je kat niets vangen en je 'kado doen'
belletje om; je geeft een (prooi)dier dan de mogelijkheid om te vluchten voordat je kat hem vangt. Dit zouden alle katten eigenlijk moeten; scheelt een hoop vogel en muizen leventjes.... Sommige diertjes worden dan alsnog gedood, maar het geeft ze wel een eerlijke kans.

Als je dit niet wilt/kan dan zal je kat muizen en vogels blijven vangen. Je kunt het hem niet afleren. En het geven van het presentje (prooi) kun je eigenlijk ook niet voorkomen; je beledigd hem. Je kunt niet anders doen dan ermee te leren leven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een belletje om en het liefst binnenhouden: alsof dat geendierenmishandeling is...
Neem dan gewoon geen kat!
Rieneke1
14 jaar geleden
de kat leert al snel zo te bewegen dat je geen belletje hoort.
daarnaast, ik zou het mijn katten niet aan willen doen, de hele dag met een bel om hun nek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Belletjes schijnen ook heel gevaarlijk te zijn voor de katten:
Er zijn gevallen bekend waarbij ze zich 'verhangen' doordat ze blijven haken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn kat heeft geen belletje....dat is iets voor aan een paarse koe die graast in de Alpen!?
zondag
14 jaar geleden
Kat die gewend is naar buiten te gaan opsluiten in huis? Van mij (en mijn kat) dikke min.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
belletjes zijn gevaarlijk, de bandjes komen onder hun oksel terecht en daar krijgen ze pijnlijke zweren van
moet ik deze vraag nu serieus nemen?
je haalt een roofdiertje in huis, waarvan de voornaamste prooi bestaat uit kleine knaagdieren, en dan beklaag je je erover dat het beestje muizen vangt?
het moet toch niet gekker worden.
samengevat: natuurlijk gedtag moet je niet af willen leren, dat is een heilloze weg.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is het ulitieme antwoord! plus 100!
Rieneke1
14 jaar geleden
dank! *bloos*:))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is ook een mooi natuurlijk gedrag, begrijp me niet verkeerd. Alleen als je kat elke nacht met een muis thuiskomt en je daar de halve nacht mee wakker wordt ben ik daar wel een beetje klaar mee en zou ik graag tips willen dat hij ze vangt maar buiten houdt!
Rieneke1
14 jaar geleden
dan vraag ik me af hoe je woonsituatie is?
mogelijk kan je de kat mogelijkheid tot overnachten geven in een comfortabel ingericht schuurtje oid?
dat je de kat alleen overdag toegang geeft tot je woning?
als je voor eten en drinken en een fijn mandje of zo zorgt, vind ik dat niet dieronvriendelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik woon in de stad, geen schuurtje helaas. Denk dat ik de deur naar boven maar eens dicht ga trekken zodat hij met z'n muizen-vrienden beneden kan feesten! De tip van het mandje neem ik ter harte!
Rieneke1
14 jaar geleden
oh, je kan wel je slaapverdieping afsluiten?
dan lijkt me dat een strak plan.
de kat z'n natje en droogje, en jij je rust :)
mocht je kat aan de tussendeur gaan krabben, of gaan lopen mauwen, dan is negeren het devies.
de aanhouder wint!
Ivana
14 jaar geleden
Mijn katten zijn 's nachts altijd binnen geweest. Wel zo aardig voor de buurt.
Maar ik geef Rieneke groot gelijk en een puntje erbij, je kunt en mag dit een kat niet afleren. Koop dan liever een zangvogeltje, die brengt geen muizen binnen.
Als jouw kat dit muizen binnen vangt dan mag je juist blij zijn! Muizen in je huis is echt heel onprettig!
Als hij ze buiten vangt dan kan je maar een ding doen en hem niet meer buiten laten.

Maar echt afleren kan je het natuurlijk nooit. Het is en blijft een roofdier en zal altijd muizen blijven vangen.
Dus nee, geef het maar op! Wees blij dat hij de muizen uit je huis weghaalt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Muizen in je huis is echt heel onprettig!"
Wel onhygenisch natuurlijk - maar verder wel gezellig hoor! ;)
Geef je kat speeltjes om mee te spelen..
Vaak vangen ze de muizen om mee te spelen..opeten gebeurt niet vaak..Dus het is niet voor overleving..het is meer om hun motoriek te oefenen..hun jachtinstinct te trainen..
Ze doen het ook vaak voor hun baasje..
Hun manier van bedankt zeggen..een kado zeg maar... :)
Tegenhouden kan je alleen op een onnatuurlijke manier en dat zou zielig voor het beestje zijn..
Maar meer met hem spelen en speeltjes geven kan de interesse voor muizen wegnemen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meer spelen zou inderdaad geen kwaad kunnen, een beetje moe maken voor het slapen gaan. Ga ik proberen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kat voor het donker binnen roepen, muizen zijn nachtdieren. Ook veel veiliger voor de kat want s nachts worden juist de meeste katten aangereden. Nog een voordeel hiervan is dat je jou kat(ten) nog eens ziet (als je overdag werkt). Je kan met hem spelen hem verwennen met iets lekkers en hij kan gezellig bij jou slapen.
(ik doe het altijd zo, binnen roepen voor het donker, kattenluik op slot en dan een lekker maaltje geven)
De kat voor het donker binnen roepen, muizen zijn nachtdieren. Ook veel veiliger voor de kat want s nachts worden juist de meeste katten aangereden. Nog een voordeel hiervan is dat je jou kat(ten) nog eens ziet (als je overdag werkt). Je kan met hem spelen hem verwennen met iets lekkers en hij kan gezellig bij jou slapen.
(ik doe het altijd zo, binnen roepen voor het donker, kattenluik op slot en dan een lekker maaltje geven)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
goed advies, +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Katten vangen overdag ook muizen, roofvogels trouwens ook.
De mijne doet dat ook dus kijk ik 's avonds als ik hem binnen laat eerst of hij voor de deur aan het dollen is met een muis. Zoja, mag hij er nog niet in tot hij klaar is met ravotten. Hij laat de muis, dood, meestal bij de achterdeur liggen. Volgende dag veeg ik hem, met afgewend hoofd, op een blik en gaat hij in een plastic zakje de vuilnisbak in. Moet er wel bij zeggen dat ik geen kattenluik heb, dus ik heb makkelijk praten. Als je een luik hebt moet er dus een knipje op totdat je zeker weet dat hij geen muis meesjouwt.
14 jaar geleden
Dat komt doordat je kat zo kattig is.
Ook een kat is een roofdier en dat zal je nooit afleren.
Een koe kan je ook niet af leren gras te eten, dan moet je de koe weg doen, of in jouw geval de kat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De ultieme tip: Doe het beestje een belletje om de hals!
Dit belletje zal alle potentiele prooien tijdig kunnen waarschuwen...!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze kattengedragsdeskundige heeft hierop een ERG interessant En in mijn ogen grappig antwoord:

http://kattengedrag.forumup.nl/post-5440-kattengedrag.html

" Het houdt vanzelf op als je katten zien dat je zelf ook al goed kunt jagen. Zolang ze weten dat jouw jacht capaciteiten die van een kitten nog niet benaderen, zullen ze
dode prooi voor je meebrengen. Qua ontwikkeling schatten ze je dan in op een leeftijd van een week of 4-5. Zodra je hebt laten zien dat je zelf prima kunt jagen en prooien meebrengt is dit gedrag over.

Kortom: in de ogen van je kat ben je een slechte jager en daarom moet je nog gevoerd worden en leren met prooi dieren om te gaan. Leer het en het brengen is voorbij."

Dus Roebel...Of beleefd hun gulle gift accepteren.. of je nagels laten groeien
;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een belletje zal helpen
Maar brengt ie ze ook bij je ? zeg maar als kadootje
dat betekent dat hij zich erg aan je hecht
hij is echt gek op je
Dus straffen zal ie niet snappen heeft geen enkele zin
14 jaar geleden
Wel een beetje onhygiënisch, maar eigenlijk moet je de muizen gewoon laten liggen, desnoods buiten voor de deur. Zo laat je de kat weten dat je geen interesse hebt in zijn "kado"en neemt ie ze niet meer mee naar huis.