kuiken heeft het ei aangeprikt, maar komt er nog niet uit. Wat nu?

Hoi Allemaal,

Ik had 2 kippeneitjes in de broedstoof liggen.

Het 1ste kuikentje heeft 2 dagen geleden zijn ei aangepikt en is gisteren uit zijn ei gekomen.

Het 2de kuikentje heeft gisteravond zijn ei aangepikt en is niet verder gekomen dan het aanpikken. Er zit een klein beetje eiwit bij het gaatje en het Kuikentje piept ook niet.
Tenminste ik hoor het niet piepen, maar dat hoorde ik bij het 1ste kuikentje ook niet.

Nu vraag ik me dus af:

* Hoe lang kan het kan duren voordat een kuiken uit het ei kruipt, nadat het is aangepikt?

* Ook kwam ik tot de ontdekking dat de temperatuur iets was gezakt van 37 graden naar iets meer dan 35 graden. Betekend dit dat het eitje nu niet meer uit zal komen?

Ik heb vanmorgen wel weer direct de temperatuur naar 37 graden gebracht en de luchtvochtigheid is tussen de 70% en 80%

Wie of wie kan mij helpen,

Gr. Nathanja

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
41K

Het beste antwoord

Tussen het aanpikken en volledig uitkomen kan een hele dag liggen, maar dat is wel het maximum. Je kunt het gaatje voorzichtig groter maken, mits het velletje onder de schaal daar waar je de schaal wegbreekt DROOG is.
Dat van die temperatuur kan niet het probleem zijn. Ook onder een kip ligt er altijd wel een ei net niet goed, en op een koudere plek.
Meestal gaan kuikentjes die je hebt moeten helpen na een of enkele dagen alsnog dood. Ik denk omdat ze gewoon te zwak zijn.
Laat een kuiken na het uitkomen wel nog ca. een halve dag in de broedstoof zitten. Als je wilt kun je daar ook wat eten en drinken in zetten, maar echt nodig hebben ze dat dan nog niet.
10 jaar geleden
teusvh
10 jaar geleden
Jammer, maar hier blijkt weer dat het helemaal niet zo makkelijk is om eieren uit te broeden in een machine.
Een kuikentje alleen laten opgroeien kan in principe wel. En het is inderdaad zo dat ze het eerste levende wezen dat jonge kuikentjes zien aanzien voor hun moeder. En weet je wat ze heel lekker vinden, en ook de juiste voedingsstoffen bevat? Een fijngeprakt hardgekookt ei.
Rieneke1
10 jaar geleden
Als het kuikentje te hard gaat piepen, en geen tijd neemt om te eten, zet er dan een spiegel bij. Geprakt gekookt ei alleen is te eenzijdig.
Geef het kuikentje opfokkorrels, met af en toe wat groen, en wat meelwormen.

Andere antwoorden (2)

Het kan zijn dat het kuiken te zwak is om eruit te komen. Je kunt het kuiken een beetje helpen met de schaal maar je loopt de kans dat het alsnog dood gaat.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens kán het 3-24 uur duren voor het kuiken echt uit het ei komt, het kan ook een luchtgat hebben geprikt om een paar uur op krachten te komen en lucht te ademen. http://www.broedpagina.nl/uitbroeden.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik help ze zelf nooit met uitkomen, kunnen ze het uit zichzelf niet dan zijn ze te zwak.
ik heb wel eens kuikens gehad die er 48 uur over deden hoor, van aanpikken tot nat uitrollen.

mijn tip is dus lekker laten gaan, vooral de broedmachine dicht laten en hopen dat het goedgaat.