Hoe leer ik mijn kat dat er eten in zijn voerbakje zit?

Op aanraden van mijn dierenarts heb ik mijn kater jarenlang twee keer per dag eten gegeven. Een maal als ik opstond, een maal als ik thuis kwam van mijn werk.

Hij vrat dan gelijk zijn bakje leeg en was de hele dag onrustig. Zodra ik opstond rende hij gelijk naar zijn bakje in de hoop dat hij weer voer kreeg en liep hij constant miauwend achter me aan...

De dierenarts bleef volhouden dat dit normaal was en raadde mij af om zijn bakje vol te houden. Volgens haar is hij al te dik en zou hij zichzelf helemaal kapot eten.

Nu was ik onlangs een dagje weg en heb hem toen een volle bak gegeven. Bij terugkomst merkte ik dat er nog voer over was en dat hij dus niet meer gaat eten als zijn bak altijd vol is. Wel is hij nu veel rustiger en rent hij niet steeds achter mij aan.

Dit laatste lijkt mij veel wenselijker, dus nu zorg ik er inderdaad voor dat zijn bak altijd vol is en dat gaat heel erg goed op een punt na.

Iedere ochtend staat hij voor mijn slaapkamerdeur te zeuren om eten. Dit doet hij tot ik opsta, dan rent hij naar de keuken om zich gelijk op zijn (nog gevulde) bak te storten.

Blijkbaar heeft hij niet in de gaten dat hij al kan eten voor ik opsta!

Hoe kan ik hem duidelijk maken dat hij niet hoeft te wachten tot ik opsta?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2K

Antwoorden (3)

Je kat leren dat hij al mag eten voordat jij opstaat lijkt me onmogelijk.
ik denk ook niet dat er een probleem is,waarom zou de kat moeten eten voor dat jij opstaat?ik denk dat de kat eet als ze honger heeft,en dat ze smorgens gewoon op jou wacht omdat ze het fijn vind dat je er weer bent.hij zeurt dus niet om eten maar om jou.
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
Misschien moet je dan een 2e kat nemen om zijn sociale behoefte op andere wijze te lenigen. Of een foto van jezelfop de alaapkamerdeur plakken - misschien trapt hij daar in ;-)
niko
10 jaar geleden
:)
Rieneke1
10 jaar geleden
Lijkt mij ook meer om de aandacht te gaan. Een 2e kat is helaas in niet alle gevallen meer mogelijk.
Voor katten die van jongs af aan alleen hebben geleefd, is het vaak moeilijk tot onmogelijk te wennen aan een andere kat, en daar ook plezier uit te putten. Plus niko!
niko
10 jaar geleden
dankje Rieneke.
Ik denk ook dat hij eerder aandacht wil en het een soort ritueel is, dat jij er bent en dat jij ook in de keuken moet zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is bij ons ook.
komen ze ons wakker maken (om half 5) en als ik dan naar beneden ga om wat in zijn bakje te doen, blijkt er nog in te zitten.
bij ons is het ook ritueel om eerst om eten te vragen (door bij de koelkast te gaan zitten) en dan zodra het bakje vol is, willen ze (zonder eten) naar buiten. En als ze van buiten terugkomen, is het voer in het bakje "oud" . ;-)
Ik denk dat jouw dierenarts de plank volledig misslaat. Een kat eet naar behoefte, hier heb ik de hele dag voor mijn 2 poezen voldoende brokjes en vers water klaar staan. Zo kunnen zij de hele dag/nacht door pakken wat zij willen. Ze nemen per keer een paar brokjes, dat is alles en dat gaat zo de hele dag door. De bak is geeneens leeg, wanneer ik er weer nieuw in wil doen.
Mijn katten zijn ook niet dik of te zwaar. Zij zijn levendig en hebben altijd plezier.
Ik denk dat je juist dikke katten kweekt door 2x per dag iets te geven, dat wordt dan opgeslagen en omgezet in vet.
Gewoon lekker een bakje met brokjes er neer zetten, geen mieuwende poes meer, poes tevreden, jij tevreden én je rust. Wat wil je nog meer.

Succes hoor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat hij gewend is aan de tijden van het eten.
Wat ik doe is gewoon als je opstaat alles geven brokjes water en wat lekkers erin doen en dan is het genoeg