Bij hoeveel weken gaan/mogen kittens door het huis scharrelen?

De kittens zijn op 08/09-07-11 geboren. Ze kunnen al redelijk kruipen/lopen, maar wanneer kunnen ze door het huis en besef hebben waar de doos is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mischien heb je hier iets aan: 1 week ogen open, begin van focussen
2 weken kan kruipen maar nog niet op poten staan
17 dagen kan horen
3 weken begint te lopen
4 weken begint met vast voedsel
6 weken ogen beginnen definitieve kleur te ontwikkelen
8 weken heeft volledig melkgebit
8 weken jachttechniek wordt geoefend[
8 weken castratie mogelijk
9 weken eerste vaccinatie panleukopenie en rhinotraceitis/calici
13 weken tweede vaccinatie
18 weken wisseling melkgebit naar blijvend gebit
24 weken standaardleeftijd castratie

Het beste antwoord

Ze zijn nu dus 18 dagen oud. Erg klein nog. Ik zou ze niet te ver van het nest laten afdwalen. Al zal de moederpoes de kleintjes wel weer terughalen als ze te ver afdwalen. Een verdwaalde kitten kan heel intens roepen om mama!

Een huis kent echter vele gevaren voor zulke ukkies. Ze kunnen tussen deuren komen, wegkruipen in hoekjes waar de moeder en jij niet bijkunnen etc. Beperk dus liever de ruimte nog waar ze rondscharrelen en houd ze in de gaten. Laat ze in ieder geval nog binnen 1 kamer.
Bouw het territorium waarin ze mogen komen langzaam in de komende weken op. Ga je van huis, houdt ze dan wel altijd in 1 ruimte. Je wilt niet dat als je thuiskomt er 1 achter de voordeur zit en wegschiet, je je nek breekt over zo'n humpie etc.

Verder: veel plezier met je kleine grut!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als ze gaan lopen, laten lopen, het is de natuur en zo ontwikkelen ze zich. En daarnaast, mocht één de doos kwijt raken, dan reageert moeders wel op het gemauw van de kleine.

Uiteraard wel even een oogje in het zeil houden hè? Dat ze niet in kleine ruimtes gaan kruipen waar ze bv knel kunnen gaan zitten.

Veel plezier met de kittens!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En weer minnen zonder argumentatie...ik begin inmiddels al wel een beeld te vormen wie dat steeds doet....
ondernemend grut he? :)

ze doen alles wat gevaarlijk is of kan zijn dus hou het wel in de gaten. zorg dat je huis kittenproof is.

ondernemende kittens hou je niet tegen dus zorg ervoor dat nu nog even niet al te veel kunnen ondernemen.

zelf had ik mijn kittens in een box met volieregaas (aan de buitenkant, en scherpe kanten weggewerkt!!) zo konden ze wel rond struinen zonder gevaar, en ik durfde van huis zonder me af te vragen wat ze zouden uitvreten.

ook dit is maar tijdelijk hoor, je ontkomt er niet aan dat ze gaan klimmen en ontdekken (en dat gaat bij kittens er vlot die ontwikkeling)

let dus op kabels/snoeren, zware dingen die ze om kunnen gooien of bovenop zicht krijgen, giftige planten etc etc.

zie link voor meer info