Wat doen tegen een kat die zijn nagels niet kan controleren?

De kat van mijn vriendin kan zijn nagels niet goed controleren. Hij houd ze ingetrokken bij het stappen of zo. Maar als je met hem speelt laat hij zijn nagels er steeds uit. Of als hij ergens op zit en je wil hem er af halen knelt hij zijn nagels in je broek of in de zetel. Ook terwijl hij over jou stapt komen zijn nagels er uit en dat kan zeer pijnlijk zijn.
Zijn er oplossingen voor? Iemand had ons voorgesteld om de kat zijn nagel te laten verwijderen maar ik denk niet dat dat een goed idee is.
Iemand raad ?
Het is dus niet dat hij ze niet kan intrekken. Maar ze komen er gewoon tepas of te onpas uit.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.7K
Antoni
10 jaar geleden
Wat je beschrijft, lijkt mij volledig natuurlijk gedrag. De kat wil graag blijven zitten waar hij zit als je hem oppakt, en hij wil niet vallen als hij over je stapt. Spelen is voor hem verder vaak gewoon een soort jagen, waarbij een prooi moet pakken. Daarom laat hij zijn nagels er steeds uit.
Antoni
10 jaar geleden
Correctie: Lees in plaats van "waarbij een prooi moet pakken." "waarbij hij een prooi moet pakken."
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nagels eruit trekken of amputeren is verboden in Nederland, laat de kat gewoon kat zijn, het gedrag dat je noemt is volkomen normaal.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Vraagsteller zei al: " Iemand had ons voorgesteld om de kat zijn nagel te laten verwijderen maar ik denk niet dat dat een goed idee is." Ik geloof dus niet dat dit de bedoeling is.

Antwoorden (2)

Indien je met de kat speelt of aandacht geeft en hij zet zijn/haar nagels uit dan meteen stoppen met spelen en aandacht geven en er iets bij zeggen, zoals 'nee' of 'ah'... De kat gaat op een gegeven moment inzien dat bij het uitzetten van zijn nagels hij geen aandacht meer krijgt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Ik vraag me af of een kat werkelijk zijn nagels zo kan "sturen", als jij lijkt te verwachten. Gaat het uitslaan van de nagels niet "vanzelf" volgens (natuurlijke) instinct(en)?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb mijn twee katten altijd zo opgevoed en werkt prima... katten zijn slimmer dan je denkt. En inderdaad zoals hieronder staat niet wild spelen met je handen zoals in het onderstaande antwoord staat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik roep ook altijd "niet je nagels" als ze over mijn blote huid loopt.
Maar tot nu toe helpt het in zoverre, dat ze dan stopt om een kopje te geven, en dan doet het dus geen pijn meer....
@Ninjaasassin : ik raad je aan om een goed boek over katten te gaan lezen, dan zul je begrijpen wanneer en waarom een kat zijn nagels gebruikt of weer intrekt.

Ook is het zo, dat je nooit moet spelen met je handen met de kat, een hand is om te aaien, dus spelen met een touwtje of met een hengel met een touwtje en muisje er aan of een los speeltje [muis/propje alu-folie]. Zodra je gaat spelen met gebruik van je hand vlak bij de kat, loop je kans op een haal omdat de kat speelt en met zijn nagels iets probeert te vangen, net zoals in het echte leven als hij buiten op een levende muis zou jagen.

Antwoord

Deze kat gebruikt zijn nagels zoals ze bedoeld zijn. Dus niet de kat maar jij moet iets leren :)) daarom: leen of koop een goed boek over katten en leer wat ze wanneer doen; wanneer komen de nageltjes [vlijmscherp] er uit en wanneer worden ze ingehouden?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Het is volkomen natuurlijk gedrag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt plussers!