wat kan de oorzaak zijn dat mijn kat zo vermagerd?

mijn kat is de laatste weken vermagerd maar ze eet nog wel hetzelfde als ervoor

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
9.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ontworm je de kat regelmatig? Ze kan ook wormen hebben.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ik moet idd ook aan wormen denken. Zeker als het een buitenkat is, heb je grote kans dat ze wormen heeft, en gelukkig is dat goed te verhelpen :-)
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ook omdat je zegt dat ze nog steeds hetzelfde eet (misschien zelfs meer dan normaal?)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Laat je ons alsjeblieft snel weten wat de da zegt?

Antwoorden (3)

Ga met je kat naar de dierenarts, sterke vermagering kan duiden op bijvoorbeeld een schildklierafwijking of suikerziekte, dit is iets wat je niet moet verwaarlozen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oke dat ga ik zeker doen bedankt
Als de kat opvallend vermagert dan is er inderdaad meestal iets meer aan de hand.

Je ziet katten in het voor- en najaar nog wel eens wat dunner worden, maar het dier mag niet teveel vermageren. Naast de reeds genoemde schildklierproblemen of suikerziekte kan het veroorzaakt worden door bijvoorbeeld veelvuldig braken, nierfalen of slechte eetlust.

Ga met het dier dat aan het vermageren is dus inderdaad langs bij de dierenarts voor nader onderzoek.
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
Kan ook
Al ze duidelijk afvalt, meteen naar de dierenarts. Het kan zoals al gezegd uitgebraakt worden, het gevolg zijn van nierfalen, suikerproblemen, etc.

Ontworm je de kat en zo ja, waarmee? Het kan nl ook een lintworm zijn.

Een dierenarts kan aan de hand van bloedonderzoek precies vaststellen wat er aan de hand is. Als het zoiets simpels is als een worm, kan hij of zij je adviseren in welke wormenkuur past bij de betreffende worm.

In elk geval niet mee wachten, want in tegenstelling tot bij andere zoogdieren wordt niet het vet verbrand als ze te weinig binnen krijgen, maar juist opgeslagen op de lever. Gevolg is leververvetting, galproblemen, etc. Wij zijn zo onze poes kwijt geraakt, die viel in een maand tijd ontzettend veel af (werd pas echt duidelijk in de laatste twee weken) en toen we er mee bij de dierenarts kwamen was het eigenlijk al te laat. Ze heeft vanwege het snelle afvallen leververvetting en vervolgens geelzucht gekregen.