mag mijn hond los in de tuin?

ik heb een stuk grond die naast mijn magazijn ligt heb pas nieuwe buren en die hebben ook 2 honden een stafort en een chiwawa,ik zelf heb een rotweiller en een mops ik ben 4 jaar met de rotweiller naar school geweest en hij is heel sociaal eingelijk te braaf zegt de dierenarts zelf,natuurlijk als hij de honden van de buren hoort blaffen gaat hij kijken en gaat hij ook eens blaffen bij hun aan de draad kunnen ze daar iets aan doen,ze hebben de politie op mijn dak gestuurd en nu wil die da ik de hond vast leg in mijn eigen tuin hij is 9 jaar en heeft nog nooit vastgelegen en heb de voorbije 5 jaar met mijn vroegere buren nooit problemen gehad,dus ben ik niet van plan hem vast te leggen .hij is dan ook nooit buiten als wij niet thuis zijn.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kun je geen schutting plaatsen om jouw tuin? Dat zou de oplossing kunnen zijn, dan kan jouw hond lekker loslopen in de tuin.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Blijft je hond op jouw grond of gaat ie bij de buren kijken?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ CREA
wel vaag hoor, waarom besluit de politie dit?
is beide kanten gehoord?
en moeten de buren de honden dan ook aanlijnen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
wat hebben je buren dan tegen de politie gezegd dat die dit besluiten? kan toch niet met het blaffen te maken hebben?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
als hun eigen honden ook blaffen, hebben ze toch geen poot om op te staan?
Een draad is wel minimaal als erfafscheiding. Daar zou ik zelf al iets aan doen, ook als de buren of politie er niets van zeiden.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Belachelijk verhaal dit (niet tegen jou bedoeld hoor Eurudique) de politie kan zeggen dat jij je hond vast moet leggen, maar het is je eigen terrein, dus ze hebben geen poot om op te staan. Uiteindelijk is dit iets wat de rechter zou moeten bepalen. En ik zou er zelf dus gewoon schijt aan hebben. Vermoedelijk zijn jouw buren bang voor die "enge vermoedelijk valse" rottweiler van jou. Het bekende vooroordeel. Pech voor hun dus. Maar ik zou inderdaad ook een schutting maken of zo iets, al was het maar voor mijn privacy. En dan het liefste een kreng van een ding (aan de achterkant) zodat de buren iets moois hebben om naar te kijken hehe.
Ivana
10 jaar geleden
Ik zou op een rustige manier aan de politie vragen of hun beslissing wel terecht is. Jij bent niet de veroorzaker van de ellende en waarschijnlijk heeft de politie alleen op grond van de buren-klacht geoordeeld. Hebben de buren ook vermeld dat hun dieren ook blaffen? Hebben de buren ook gemeld dat zij er pas wonen en dat de honden mogelijk nog aan elkaar moeten wennen? Vertel de politie dat het vastleggen van je hond in dit geval alleen agressie veroorzaakt en het geblaf zal verergeren. Laat iedereen de tijd nemen de eigen honden bij te sturen en het wederzijds geblaf te verbieden. Je hond zal vastleggen absoluut niet begrijpen en dat veroorzaakt frustratie bij een goed opgevoede en hanteerbare hond. Vraag eventueel aan de dierenarts of hij een rapport ten gunste van je hond wil schrijven als alles op de spits wordt gedreven. Toegevoegd na 1 minuut:
Natuurlijk mag je hond los in de tuin. Ik vermeld dit nog even ten overvloede, anders wordt mijn antwoord weer verwijderd

Antwoorden (3)

Als jouw hond nergens anders heen kan dan alleen jouw eigen tuin dan ben je niet verplicht om je hond vast te leggen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
mee eens, maar nu de politie iets anders heeft gezegd weet ik niet hoe bindend dit kan zijn en wat er gebeuren kan wanneer je je hieraan niet houdt....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk niet dat dit bindend is want het is eigen terrein,goed je mag niet voor overlast zorgen,maar degene die uitmaakt dat je de hond dan maar aan moet lijnen in dit geval is de rechter.
Er is geen wet die het verbiedt om honden in een tuin te laten lopen. Maar overlast veroorzaken mag ook niet.

Het blaffen van een hond valt onder burengerucht. De politie kan hiertegen optreden op basis van de Algemeen Plaatselijke Verordening (APV). In de APV is namelijk vaak een zogenaamd 'kapstokartikel' opgenomen waarmee burenlawaai kan worden aangepakt, dus ook geluidhinder door huisdieren.

De politie heeft kennelijk het aan de ketting leggen (waarvoor ook nogal wat eisen gelden) als advies gegeven. Maar het, voor de buren kennelijk hinderlijke, blaffen wordt daarmee vermoedelijk niet voorkomen.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alleen blaffen de honden van de buren ook waardoor de hond van vs op reageert door ook te blaffen. Eigenlijk zou vs ook de politie moeten bellen als de honden van de buren blaffen,ik denk dat de buren het dan snel afleren om bij geblaf van de andere hond direct de politie te bellen.
Computoon
10 jaar geleden
Denk het ook. Het is eigenlijk weer zo'n typisch 'Rijdende Rechter-gevallen"...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ook helemaal met je eens.
dit geval gaat niet om het blaffen lijkt mij, daar helpt een ketting niet tegen, maar....wat is dan het verhaal van de buren naar de politie toe dat die dit besluit??????
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maria heeft gelijk
Zeker je rottweiler niet vastleggen als de andere honden wel los mogen lopen. Dit veranderd het gedrag van een rottweiler en de kans is groot dat ie de staffort (omdat dit de grootste hond van de 2 is) van de buren aanvalt wanneer ie de kans ziet, hoe braaf ie nu ook is. Vergeet niet dat het "zijn" territorium is en dat de honden van de buren dat nu betreden zonder dat hij ze kan corrigeren, het stuk draad ziet ie niet als een afscheiding omdat ie vrij zicht heeft. Een dominante reu zal zijn hele wandel gebied (willen) opeisen als zijn territorium. Ik zou in overleg met de buren een schutting plaatsen, zo ben je er ook zeker van dat er geen nare bijtincidenten gebeuren en heb je een duidelijke territorium afscheiding.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
lijkt mij een hele goeie....:)