is een vogel kooi goeie hamster kooi zie beschrijving???

mijn hamster houd van klimmen en is heel avontuurlijk hij houd van klimmen en rennen en pas geleden is de vogel van mijn neef dood gegaan en gaf zijn kooi aan mij ik heb 2 hamsters alleen ze kunnen elkaar niet uitstaan

Toegevoegd na 2 minuten:
de kooi is ruim genoeg voor de hamster

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (2)

In de boekjes worden minimum-maten genoemd van 40 cm lang en 25-30 centimeter breed én hoog. Wij vinden dat echt te klein. 50 bij 30 zou wat ons betreft elke kooi minimaal moeten zijn, en beter is nog een stuk groter. Fijne kooien zijn bijvoorbeeld traliekooien van 80 bij 50. Die zijn er onder andere als traliekooien van Ferplast (Mary) en Imac. Grote dunabakken zijn 70 bij 40 - ook prima (van verschillende merken). Wat verder nog belangrijk is over kooigrootte:
Voor de grootte van de kooi telt alléén het bodem-oppervlak. Extra buizen en verdiepingen en zo zijn wel leuk (mits veilig!!), maar ze maken de kooi niet wezenlijk groter. Je moet zelfs oppassen dat verdiepingen de kooi niet te laag maken: ook een forse Syr moet er rechtop in kunnen staan, en er moet voor een Syr een radje van 18 cm doorsnee in passen.
Je zou kunnen denken: een dwerghamster is kleiner dan een Syr, dus die past in een kleinere kooi. Nouja, ietsje kleiner misschien, maar niet veel! De grootte maakt niet zo veel uit, wél de activiteit en beweeglijkheid. En dwerghamsters zijn net zo beweeglijk als Syren!
Een kooi is nooit te groot! Nadeel is dat grote kooien nogal duur zijn. Als de kosten een probleem zijn, kijk dan eens of je tweedehands een grote kooi op de kop kan tikken. Je maakt je hamster er erg gelukkig mee!
Waar moet de kooi staan?
Het liefst op een tafel, op de grond is het namelijk kouder en vochtiger
Op een plek waar de temperatuur stabiel is (kamertemperatuur)
Niet direct in de zon
Ergens waar hij overdag rustig kan slapen
Op een plek waar de andere huisdieren (als je ze hebt) niet kunnen komen
Wat hoort er allemaal in een kooi te zitten?
Huisje
Goede bodembedekker
Etensbakje
Drinkflesje
Nestmateriaal
Speeltjes om te bewegen (bijvoorbeeld een radje)

Als de vogelkooi hieraan voldoet is hij prima, anders niet aan beginnen, een hamster heeft beweging nodig, zorg dat hij dat kan krijgen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Let er ook op dat de tralies niet te ver uit elkaar staan, een hamster kan zich smal maken en zich erdoorheen wurmen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een plus voor het complete antwoord.
Hoe groter hoe beter, als de tralies maar wel smal genoeg zijn, want Russische dwerghamsters kunnen zich heel plat maken als ze willen.
en horizontale tralies zijn makkelijker om in te klimmen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
toch ook met horizontale tralies zodat ze kunnen klimmen???? ps: van mij ook een plus:)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dat is wel prettig voor de hamster, maar als er binnen in de kooi voldoende klimmateriaal aanwezig is, is dat geen directe noodzaak.
Ivana
10 jaar geleden
De tralies van een vogelkooi zijn te wijd voor een hamster. Je bent hem binnen de kortste keren kwijt. Ervaring.
hoi,
je bedoeld een binnenkooi voor de vogels?
dat kan zeker,
je zou dan wel allemaal verdiepingen kunnen maken, zodat het voor de hamster ook leuker wordt