waarom vinden mensen een zwarte hond vaak eng?

ik heb de indruk dat veel mensen onze zwarte hond eng vinden.

Toegevoegd na 7 minuten:
had ik er misschien bij moeten zeggen srry.
het is een mengsel van een flatcoted, iersesetter, en nog iets maar dat weten we niet (hij komt uit het asiel)

op deze afbeeling kan je de hond in kwestie zien.

Toegevoegd na 20 minuten:
ik ben er nog bij vergeten te melden dat hij als ie het niet naar z'n zin heeft dan doet hij wat ie wil, en hij is erg enthusiat.
srry ik ben erg moe, en vergeet veel. :P
ik hoop dat dit alles is...
BTW, dit is een vraag van mijn zus.

en dat ik deze foto heb kunnen maken is een wonder.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Niet alleen mensen kunnen bang zijn voor zwarte honden. Bij hondeneigenaren is bekend, dat ook honden onderling heel bang kunnen zijn voor zwarte honden, vooral voor zwarte herdershonden. Dat herdershonden de boventoon voeren, komt door de opstaande oren.

Ook mensen zien onderbewust die opstaande oren als iets bedreigends, machtsvertoon, aanvalshouding. Als het dier dan ook nog zwart is, is de dreiging compleet.

Ikzelf heb een lichtkleurige hond met lange, hangende oren. Iedereen wil haar altijd aaien, heel vervelend, want ze is eenkennig. Als ze dan gromt, kijken mensen heel verbaasd. Grommen hoort bij zwarte honden. Ze kijken me dan verbaasd aan:....."en ze ziet er zo lief uit", zegt men dan.

Zo zie je maar, dat je door een kleur op het verkeerde been kan worden gezet. Jouw hond kan wel eens veel liever voor anderen zijn dan mijn hond. De zwarte kleur is dan alleen een verkeerd sein.
Ivana
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Vinden heel veel mensen dat? ik niet hoor ik ben gek op honden of ze nou zwart bruin of rood wit is en het maakt me niet eens welke kleur of hoe groot of of hij klein is. Ik denk als er mensen zijn die zwarte honden eng vinden dat ze helemaal geen honden liefhebber zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ zo denk ik er precies zo over,ben ook gek op honden en kleur of soort maakt me nx uit.grtjs
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
;)
Misschien komt het door de combinatie van hond en zwart. Er zijn al veel mensen bang van honden. Er zijn ook veel mensen die bang zijn voor de kleur zwart. En als je dat bij lekaar optelt? Dat het elkaar versterkt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind t een échte trouwe lieverd. Maar kan me er wel iets by voorstellen ik ben nl bang voor zwarte katten ,het is meer uit bijgeloof,maar toch ga k n straatje om dan. Verder zyn katten me net lief als honden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt inderdaad aan de kleur zwart. Die is verbonden met de duisternis, de gevoelens onder andere van angst, dood en neerslachtigheid. Zwart weerkaatst geen licht, en de afwezigheid van licht maakt ook angstiger.

Dit alles gebeurt natuurlijk heel subtiel, in het onderbewuste denk ik. Je hebt mensen die zien de hond, en registreren de kleur niet echt, die zijn niet bang maar je hebt ook mensen die juist de kleur registreren, wellicht omdat ze minder met honden hebben. En omdat ze minder met honden hebben vertrouwen ze honden ook minder, voelen ze zich er niet bij op hun gemak. En als die dan ook nog eens geen licht weerkaatst (tenminste niet zoveel als een lichte hond) stapelt de negatieve invloed zich op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de hond zoals jij zegt heel 'enthousiast' is, kan dit de reden zijn dat mensen hem eng vinden.
Of misschien niet eens eng, maar gewoon vervelend.
Zelf ben ik niet bang voor honden, maar ik houd er absoluut niet van als ze druk tegen me lopen te doen of tegen me aanspringen.
Wellicht ligt het dus niet (alleen) aan de kleur van een hond - dit kan wel een factor zijn, zwart is een erg 'onvriendelijke' kleur - maar aan het gedrag.
Wild gedrag kan afschrikken of gewoon heel vervelend zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat er in de Harry Potter boeken staat dat je dood gaat als je een zwarte hond ( de Grim) gezien hebt? ;-)

ik denk ook dat het eerder het enthousiasme van je hond is wat mensen afschrikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
komt misschien door het gerucht zwarte kat heksen kat!