wat zijn de bijwerkingen na behandeling blaasgruis van de kat?

ik ben met mijn kater de afgelopen week 4 keer bij de dierenarts geweest ivm blaasgruis en een blaasontsteking! de tweede keer hebben ze hem gelukkig op tijd van zijn dood kunnen redden. nu is het punt dus dat hij 3x gekatheteriseerd is en dat zelfs nu hij weer een beetje urine verliest de blaas toch vol blijft lopen en hij heel veel moeite moet doen door middel van persen om er uberhaupt urine uit te krijgen. het kan zijn dat zijn blaasspieren en blaas zelf zodanig beschadigd zijn dat hij waarschijnlijk niet meer zelfstandig kan plassen. wie heeft hier ervaring mee of een verklaring voor?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K
Rieneke1
10 jaar geleden
Krijgt hij cystease om de blaas te versterken?
Rieneke1
10 jaar geleden
En krijgt hij een pijnstller/ontstekingsremmer?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En dieetvoer?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
hij heeft een antibiotica kuur gehad voor 8 dagen 2x daags 1 tablet. deze hebben ze vervangen door een langwerkende antibiotica in te spuiten. hij heeft een langwerkende pijnstiller ingespoten gekregen en ik heb een vloeistof meegekregen om de blaasgruis op te laten lossen door 2x daags 1 vol pipet aan zijn eten toe te voegen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
en hij heeft inderdaad dieetvoer voorgeschreven voor zijn leven lang van royal canin! en dan met voorkeur de vleesvariant om zo meer vocht binnen te laten komen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In principe zou dit allemaal voldoende moeten zijn. Als helemaal niets helpt zou je met je da een penisamputatie kunnen overwegen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit natuurlijk in uiterste noodzaak als zijn plasbuis steeds verstopt raakt door gruis.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
even een klein berichtje! na 3 dierenartsen verder zijn ze er eindelijk achter wat het is. doordat hij de afgelopen anderhalve week zeker 5 a 6 keer is gekatheteriseerd is er in het topje van zijn penis littekenweefsel ontstaan, wat is gaan dichtgroeien. ze hebben de plasbuis opengemaakt met een soort van naald en er een katheter ingezet. de urine liep er meteen uit en binnen een paar seconden was de blaas leeg. dat littekenweefsel bleek de boosdoener te zijn doordat de plasbuis en opening te nauw was om er urine uit te krijgen en niet een blaasverlamming dit veroorzaakte! ze hebben hem ter observatie daar gehouden en een penisamputatie verricht, zodat de urine er gewoon uit kan blijven stromen en de blaas de kans krijgt om te herstellen na alle schade van de afgelopen week! morgenavond mag hij naar huis en nu is het afwachten en hopen dat het probleem is opgelost!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor het doorgeven hoe het ermee gaat. Ach wat zal hij het benauwd gehad hebben en mooi dat het euvel is verholpen en hij nu gewoon weer kan plassen.
Het is eigenlijk logisch dat er wondjes ontstaan want de plasbuis van een kater is zo ontzettend smal.
Ik vind het de beste oplossing voor je kat,dan maar een kater zonder penis, als het er maar uit komt en ik ga er vanuit dat dit goed gaat want de plasopening is nu groter.

Antwoorden (1)

Je kater is in 1 week tijd 3 keer gekatheteriseerd schrijf je.
Ik kan me voorstellen dat een en ander bij je kat ernstig geïrriteerd en opgezwollen is.
Dat zou goed kunnen verklaren waarom hij zo moeilijk plast.
Zie erop toe dat hij een pijstiller/ontstekingsremmer krijgt.

Mocht je kat idd een lamme blaas hebben, overleg dan met je dierenarts over het gebruik van cystease.
Rieneke1