Mijn honden, die al maanden bij elkaar zijn beginnen te rijden...

Mijn jongste hond heb ik als pup gekregen en is nu 11 maanden oud. De oudste hond is 8 1/2 jaar oud. Sinds gisteren is de oude hond de jongere steeds aan het domineren door op hem te gaan rijden (juist het zijn twee reutjes). Nu verbied ik dat nog, gisteren met een huis vol visite en dan zo'n, lijkt het, klein geil hondje (de oudste hond is het kleinst in formaat).... Dat geeft geen pas. Maar mijn vermoeden is nu het ze zelf uit te laten zoeken, het zal de strijd om de rangorde zijn, maar de jongste (maar wel de grootste) hond kruipt nu helemaal in de bosjes weg en bijt niet van zich af.

Zijn er hondenexperts die me de juiste adviezen kunnen geven?

Hoor graag van je...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij bent de baas!!!
Dat wil zeggen: dat hoor je te zijn. Niks zelf uitzoeken. Een hond is geen mens.
En die oudste hond moet leren dat jij de baas bent.

Het beste antwoord

rijden is een manier om de plek in de rangorde aan te tonen (ik rij op jou, dus jij staat lager in rang)
het is instinctief gedrag wat duidt op dominantie.

maar, de oudere hond hoeft zijn positie niet te bevestigen op deze manier. hij staat (als het goed is) niet hoger in rang aangezien jij de roedellijder bent en dus hoort te zeggen wat je wil en wat je niet wil hebben.

grijp dus in bij het rijgedrag. bij honden is het zo dat gedrag bepaald hoe de hond iets ervaart. maak hier gebruik van.
blijft de hond rijden leg hem dan op zijn zij met de poten in de lucht (onderdanige houding, en zal het ook als zodanig ervaren) net zolang tot de hond rustig is (toegeeft dat deze ook daadwerkelijk onderdanig is, en loop er dan langzaam bij weg)

ook als er visite is ingrijpen (de hond heeft precies door in welke situatie hij anders weg kan komen met dit gedrag)

misschien zijn er nog andere signalen die je niet opvangt waaruit blijkt dat je hond dominante trekjes vertoont, maar dat is vanaf hier niet te zeggen natuurlijk.

de hond zal zijn minder dominante positie makkelijker accepteren als het hele totaal plaatje klopt (als er dus nooit een mogelijkheid om dit gedrag te vertonen)

ik weet niet of je oudste hond is gecastreerd, dit zou ook kunnen helpen om wat gemoedelijker te worden naar de andere hond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Onmiddellijk corrigeren dat gedrag. Het gaat er niet alleen om dat hij dominant gedrag naar het andere hondje vertoont, maar dat gedrag kan overslaan op de rest van de huisgenoten.

Een hond in huis mag nooit de roedelleider worden. Dat zijn altijd nog de mensen!

Als hij dat weer doet, dan onmiddellijk reageren met je stem of een korte tik geven tegen zijn flank. Gebruik daarbij nooit zijn naam en praat niet te veel. Hij moet gewoon merken dat dat niet kan!

Toegevoegd na 57 seconden:
Op dit moment is The Dog Whisperer op NGC. Kijk daar eens naar, daar leer je veel van.