kunnen vlooien van cavia's ook op mensen afkomen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je niet gewoon mijten? Want een cavia die vlooien heeft, komt niet veel voor.

Antwoorden (3)

Ja, maar deze blijven dan niet lang zitten. Denk aan een mier. Het kan dan wel irritant zijn. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cavia's kunnen vlooien hebben,dezelfde vlooien die ook op honden en katten voorkomen.
Cavia's kunnen vlooien oplopen als in hetzelfde huis honden en of katten wonen of als de cavia's veel buiten zijn.
Vlooien bijten en zuigen bloed en dat veroorzaakt jeuk.Door de jeuk gaat de cavia krabben en kunnen er kale plekken ontstaan.
Besmettelijk voor cavia's: Nee,maar vlooien kunnen wel overspringen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vlooien zijn meestal vrij soortspecifiek, maar dit wil niet zeggen dat ze niet op andere diersoorten springen en daar bloedzuigen. Zo vinden we kattenvlooien bij honden en hondenvlooien bij katten. De voorkeur zal meestal echter uitgaan naar de specifieke diersoort.
Bij een flinke vlooienplaag worden ook wij mensen door honden en kattenvlooien gebeten.
Vlooien komen bij cavia's nauwelijks voor. Er is ook geen vlo die een specifieke voorkeur voor cavia's heeft. Meestal zal het dan om honden of kattenvlooien gaan.

Welke beestjes echter veelvuldig voorkomen bij cavia's zijn mijten. Deze veroorzaken schurft. De schurftmijt die bij cavia's voorkomt is zeer besmettelijk voor de mens. Zeker mensen met een wat lagere weerstand/kinderen/ouderen kunnen er vervelende plekken van krijgen, die moeilijk weggaan.
Bij schurftmijt is gedegen behandeling van de cavia nodig, alsmede het goed schoonmaken en ontsmetten van het hok en de inrichting. Na elk contact de handen wassen totdat de cavia's genezen zijn. Schurftmijten zijn met het blote oog overigens niet tot nauwelijks waar te nemen.