kan een kraai samen met duiven in 1 kooi / volière leven?

hallo, ik heb een kleine kraai gevonden. hij is spontaan op mijn vooruit van de auto gevallen. en ik stopte. en hij huppelt hier en daar over de straat. hoorde allemaal gekrijs van de kraaien. denk dat klinkt niet goed. dus ik pakte hem op en nam hem mee. ik schat dat die 2 weken oud is of zo. heeft gewoon veren. alleen is mijn vraag. kan ik deze kraai bij mijn duiven plaatsen? die zitten ook maar continue te broeden alleen legt die vrouwmus onvruchtbare eieren. en weet dus niet wat er gebeuren zou als ik die kraai in hun nest leg. de kraai is erg tam hij is niet bang voor me hand of zo. maar weet dus niet of de duiven de kraai accepteren of als ze hem dood pikken, of als die groter is mijn duiven niet dood pikt. heb hem nu in een aparte kooi gedaan. maar weet helemaal niet of kraaien met andere vogel soorten leven ken tenzij mijn duiven de kraai verder opvoeden met moeder melk te geven. en voordat ik die experiment wil gaan proberen. vraag ik dit even vooraf of het wel zo'n goed idee is. zo niet .. waarom dan niet? zowel ja en waarom? hoop dat iemand raad weet. een vogelcentrum ligt 180 km van hier. dat schiet niet op. voor voeding geven heb ik al geïnformeerd etc, alleen betreft samen met duiven kan ik weer geen antwoord vinden. mvg

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
8.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een kraai durft zelfs roofvogels aan te vallen zoals een buizerd. Ik denk dat het geen goede combi is. Ook al is hij tam
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik was iets te vroeg met reageren sorry

Het beste antwoord

Nee, een kraai gaat niet samen met duiven, voor een volwassen kraai is een duif een lekker hapje. Een volwassen kraai zal een duif die zich niet lekker voelt net zolang op de kop pikken tot hij dood is.

Verder heb je een vergunning nodig om een jonge kraai groot te brengen, en dat is niet voor niets.
Als er werkelijk geen vogelopvang in de buurt is, zet de kraai dan op een schuurdakje of iets dergelijks, en hou het even in de gaten. Goede kans dat de ouders weer gaan voeren.
In onbekwame handen grootgebracht ontneem je de kraai de kans op een echt kraaienleven.

Ik vraag me trouwens af of het geen kauw is, die worden wel vaker verward met kraaien.
Hopelijk doe je het juiste voor het beestje.
Rieneke1
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ook als volwassene kraaien op de kleine pikken en jagen? is dat een gezond geluid? nee vond ik niet. een kauw is kleiner met grijze veren in de nek. het is echter een kraai. het is een kleine kraai, mijn duif is volwassen. en veel groter dan die kraai. gekke is dat de moeder duif de kraai niks doet en omgekeerd ook niet. hou het wel in het oog. heb ze toch bij elkaar gezet. om te kijken wat er gebeurd. maar als een moeder duif de kraai accepteert en moeder melk wil geven zou dit een heel vreemd situatie zijn. zolang de kraai van jongs af aan bij de duif geplaatst wordt, zou de kans toch klein moeten zijn dat de kraai dan de moeder duif kapot pikt? omdat die ermee wordt opgegroeid? of zie ik dit verkeerd? over vergunningen gesproken betreft kraaien is niet bekend dat je een vergunning moet hebben. wel raven. kraaien is een vrijstelling over 12 maanden dat je zelfs met luchtbuksen op schieten mag. omdat kraaien dreigsoort vogel is mag je ze jagen of opruimen. dus of ik hem kapot schiet of te hand opvoed maakt niet uit. kraaien vallen niet onder beschermde diersoort of vergunningen. http://www.omroepzeeland.nl/nieuws/2012-04-03/116708/dode-kraaien-opgehangen-als-vogelverschrikkers#.Ubcd-JyGdtQ ik bega dus geen misdrijf. maar om zo'n kleintje af te maken? nee sorry ken ik niet. voor kauwen en raven is dit een ander verhaal. heb ik al geïnformeerd.
Rieneke1
10 jaar geleden
Jouw kraai is duidelijk een kauw, zie ik op de foto bij je reactie op het antwoord van Ivana.
Verder, doe vooral wat je niet laten kan.
Jammer voor het diertje.
Rieneke1
10 jaar geleden
Oh, en geef het beestje eten terwijl je wacht tot de duif moedermelk gaat geven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
gemalen kattenbrokken die ingeweekt zijn. met bogena vivo start. het is een kraai als die honger heeft kraait die toch echt. maar ik sluit deze topic want veel info's als een discussie gaat het hem niet worden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
hiermee kan ik wat mee, en zal deze raad opvolgen. ik merk dat het verder op discussie uit gaat. mensen beweren het een kauw is, terwijl deze echter kraait als die honger heeft. kauw maken andere geluiden. ik sluit deze topic om discussie te voorkomen. deze antwoord kwam voor mij het beste uit. dankje wel ervoor!

Andere antwoorden (3)

Kraaien leven in familieverband. Het simpele feit dat alle kraaien aan het krijsen waren toen jij in de buurt kwam is geen bedreiging voor de kraai maar een bedreiging aan jouw adres.
Je had de kraai met rust moeten laten, dan was er verder niets gebeurd.
Kauwen en kraaien zijn op dit moment zeer agressief naar verstoringen omdat er veel jongen uitvliegen en in de nesten liggen.
(Gisteren is mijn hond door een kauw in de kop gepikt. We liepen onderlangs een boom waar een nest in zat. Een kauw scheerde laag over haar heen en viel haar aan. Van meer mensen het zelfde verhaal gehoord. Maar dit wist ik al jaren.)

Toegevoegd na 1 minuut:
Nee, een kraai moet je aan zijn familie teruggeven en niet bij de duiven stoppen.
Ivana
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
moet je zien: http://www.fotos-hochladen.net/uploads/11062013196we8342li6c.jpg dat is mijn duif en de kraai, en hier ook zoiets gewoonlijks http://www.fotos-hochladen.net/uploads/11062013195ao5gp4h7qn.jpg het is dat ik maar een vraag stel
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
moet on gewoonlijks staan. die waren dus op de kleine aan het pikken en krijsen. lijkt me niet bepaald fijne ouders
ik zou het niet uitproberen want in de natuur zijn kraaien en duiven vijanden van elkaar dus houdt ze gescheiden van elkaar.
succes!!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lijkt me geen goed idee.Hoe is het verder met de kraai? Is hij gezond? Je zou hem misschien met zijn kooi in de tuin of op het balkon kunnen zetten,misschien komt de kraaienfamilie er wel naar toe vliegen,zo ja dan zou je hem vrij kunnen laten en anders maar even bellen met een vogelopvang om te vragen wat je nou precies moet doen. Heb ook ooit een jonge kraai gevonden,maar die was ernstig gewond,waar schijnlijk door een kat aangevallen. Thuis op schoot genomen dekentje er om heen en na 5 minuten ademde hij al niet meer,gelukkig is hij toen niet alleen gestorven. Succes met je kraai,lief dat je hem hebt gered!