hoe verzorg ik een watersalamandertje?

Hoi allemaal,

Ik heb een water salamander in mijn huis gevonden totaal bewegingsloos en uitgedroogd.
heb hem in een bakje water bij laten komen en daarna met bakje en al opgewarmd onder een lamp.
Aangezien ik geen maden,wormen,sprinkhanen kon vinden maar broodkruimels erin gedaan.
alleen heb geen grote bak dus nu zit ie in een klein bakje (ongeeer 5 cm aan alle kanten) en de salamander is zelf iets van 4 centimeter heb er een laagje water (2 cm diep) in gedaan alleen kan hij eruit klimmen...
dus heb ik er een steen in gedaan op op te zitten en daarna een deksel met gaatjes erop gedaan.
alleen ben ik bang dat hij dood gaat...
Maar waarom laat ik hem dan niet vrij? nou omdat zijn staart eraf ligt nu weet ik toevallig fat dat niet erg is maar toch vind ik het niet fijn dat hij dan over straat loopt er is namelijk geen sloot,vijver, watertje in de buurt...
dus nu mijn vragen:

Wat eet zoon arm ding nou?
Hoe zie ik of het een mannetje of vrouwtje is?
en hoe verzorg ik hem.
wat moet er in de bak en hoe groot moet die zijn?
kan hij alleen leven of in een groep?
en gewoon de rest van de info over die beestjes

alvast bedankt voor het reageren.
en ps het is pas een babytje denk ik hij is heeel klein.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Een salamander is een landdiertje, dat alleen het water in gaat om te paren en eitjes af te zetten.
Vanaf juli gaan de meeste weer het water uit en zijn de rest van de zomer/ herfst/ winter een landdiertje, dat nu zelfs kan verdrinken in water!!
Breng het diertje zo snel mogelijk je tuin weer in, het liefst op een vochtige rommelige plek.
Het diertje zoekt nu naar een winterplaats en kan absoluut niet tegen zonlicht of een lamp!
Op land is het een nachtdiertje
Hij mag nooit uitdrogen.
Snel los laten, het is een beschermd diertje en verboden in een bak te houden

Je bent in de war met een hagedis, die kan zijn staart verliezen en weer laten aangroeien, die moet juist warm zitten met een lamp er boven en die eet sprinkhanen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
owh... dat wist ik niet... maar is het dan wel erg als hij zin staart kwijt is? dus hij hoeft niet in de buurt van water te zijn?
bedankt voor het antwoorden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mogelijk heeft een kat hem gepakt en is hij nu zijn staart kwijt.
daar kan hij aan dood gaan.
Dus maar snel los laten en er het beste van hopen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
bedankt! hij is vrij hoor, ben wel ongerust over mn kleintje haha!