Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan witte kool de oorzaak zijn geweest van de dood van mijn konijn?

Een paar dagen geleden heb ik mijn konijn een paar stukjes rauwe witte kool gegeven. Vanochtend is mijn konijn helaas overleden. Kan de witte kool hiervan de oorzaak zijn geweest?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Rondom koolvelden al eens veel dode konijnen gezien in de natuur?
Mijn inziens weer zo'n wijsheid die zijn eigen leven gaat leiden nadat meer dan één persoon dezelfde ervaring heeft. Ook dierenspeciaalzaken maken zich schuldig aan dit soort beweringen.
Klachten over (te vroeg of onverklaarbaar) gestorven huisdieren worden nogal eens afgedaan met dit soort "wijsheden" die echter nooit wetenschappelijk zijn bewezen of onderbouwd maar wel de oorzaak bij de klant/verzorger neerleggen.
In "waterschildpadden-land " ken ik wel tien van dit soort smoezen/verklaringen van dierenspeciaalzaken, overigens soms ook met de beste bedoelingen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vraag eens aan de eerste de beste boer die kool op het land heeft staan wat hij tegen de konijnen heeft gedaan, Geen enkele boer gaat je vertellen dat dat niet nodig is omdat konijnen de kool niet aanvreten.....

Andere antwoorden (5)

Ja en nee. Ja, theoretisch gezien kan het zijn dat je konijn daar aan is overleden. Maar ik heb mijn konijnen vroeger ook vaak witte kool gegeven en ze zijn daar nooit aan dood gegaan.

Er kunnen nog tientallen andere redenen zijn. Ik zou me dus niet al te vast knopen aan de witte kool als ik jou was.

Sterkte
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk van wel. Mijn konijn is hier vroeger ook aan dood gegaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die kans bestaat. Konijnen mogen helemaal geen kool hebben. Kool zorgt voor gas ophoping in de darmen
Konijnen kunnen geen scheten laten en sterven hier dan aan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er wordt gezegd dat je knaagdieren geen koolsoorten moet geven, omdat dit gasvorming te weeg kan brengen.
Dus als ik dat mag geloven, zou het wel een oorzaak kunnen zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kool is juist goed voor konijnen en knaagdieren, ze gaan er wel van stinken, dat is het enige nadeel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding