wanneer moet het licht aan en/ of uit in een aquarium?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Hou het op 12 uur licht per dag. Stel dit in met een schakelklok zodat dit op vaste tijden aan en uit springt, (zo hebben je vissen ook een vast ritme, dat vinden ze fijner. Aan sommige vissen zie ik het bijvoorbeeld dat ze moeite hebben met bijvoorbeeld omschakelen van zomer naar winteruur en omgekeerd). De verlichtingsduur inkorten omdat er algen beginnen ontstaan is niet de juiste methode. Deze heeft niet rechtstreeks invloed op de algen (wel het type licht), dus inkorten heeft geen zin. Wel is het zo dat er tekorten bij planten kunnen ontstaan met algen als secundaire oorzaak. Door je water te testen kan je achterhalen welke tekorten dat zijn, meestal is dat CO2. Langer dan 12 uur is wel nadelig omdat de planten dan in rust gaan. Als je je verlichting apart kan aansturen zet deze 's ochtends en 's avonds dan niet gelijk aan en uit maar bijvoorbeeld met een uur tussen. Als je een CO2-bemestingsinstallatie hebt steek die dan in dezelfde timer als de verlichting die het langst brand. Zo kan je 1 lamp 12 uur laten branden en de andere lamp 10 uur.

Vissen moeten zoveel uur per dag licht hebben, dat als jij opstaat en gaat slapen. Bij de een zal het dan wel wat meer zijn dan de ander, maar dat maakt niet uit. Als je opstaat kan je gerust het licht aandoen en als je gaat slapen weer uit. Precieze tijden weet ik niet, maar dit heb ik gelezen/gehoord. Dit doe ik zelf ook en het gaat prima! En teveel licht of net iets te weinig heeft weinig effect op de vissen.

Het heeft niets te zien met uw slaap of wakker zin maar met een hoop andere factoren. Opstelling van uw bak is natuurlijk belangrijk maar ook de beplanting en het soort visbestand. Als u daar allemaal geen grondige kennis over heeft kan u starten met 12 uur belichting per dag. Als uw planten goed gedijen dan zal dat voldoen. Als u evenwel groene algen begint te krijgen kan u beter een 1/2 uur afdoen en weer een paar weken evalueren, enz. Ideaal voor uw vissen is dat u een half uur voor aangaan en een half uur voor afschakelen zou kunnen overgaan op gehalveerde verlichting, bv 1 TL ipv 2, of een spaarlampje van bv 5 Watt en dan vol licht. De dieren schrikken dan praktisch niet en is veel beter voor hun.

Bronnen:
http://www.aquaria-info.nl/index.php/Verli...

Is afhankelijk van de vissen die je in bak hebt zitten. Je moet het licht aanpassen aan de streek waar de vis vandaan komt, bij een tropische vis moet de verlichting ongeveer twaalf uur per dag aanstaan, voor subtropische heb je al een tijdsverloop tussen 8 en 14 uur per dag gelijk aan het seizoen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100