wanneer moet het licht aan en/ of uit in een aquarium?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
30.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ligt aan je soort bak. Als je een zoutwater aquarium hebt, zal je langer licht moeten geven omdat de koralen dan ook nog moeten groeien e.d. Je kan het beste even langs een gespecialiseerde winkel gaan en daar vertellen wat voor vissen je hebt.

Het beste antwoord

Hou het op 12 uur licht per dag. Stel dit in met een schakelklok zodat dit op vaste tijden aan en uit springt, (zo hebben je vissen ook een vast ritme, dat vinden ze fijner. Aan sommige vissen zie ik het bijvoorbeeld dat ze moeite hebben met bijvoorbeeld omschakelen van zomer naar winteruur en omgekeerd).

De verlichtingsduur inkorten omdat er algen beginnen ontstaan is niet de juiste methode. Deze heeft niet rechtstreeks invloed op de algen (wel het type licht), dus inkorten heeft geen zin. Wel is het zo dat er tekorten bij planten kunnen ontstaan met algen als secundaire oorzaak. Door je water te testen kan je achterhalen welke tekorten dat zijn, meestal is dat CO2. Langer dan 12 uur is wel nadelig omdat de planten dan in rust gaan.

Als je je verlichting apart kan aansturen zet deze 's ochtends en 's avonds dan niet gelijk aan en uit maar bijvoorbeeld met een uur tussen. Als je een CO2-bemestingsinstallatie hebt steek die dan in dezelfde timer als de verlichting die het langst brand. Zo kan je 1 lamp 12 uur laten branden en de andere lamp 10 uur.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik laat het aquarium bij ons altijd op wintertijd staan. Dan gaat in de zomer wel een uur eerder het licht uit, maar dat lijkt me voor de vissen prettiger. En ik hoef geen 2 keer per jaar te priegelen met de tijdklok. en CO2 helpt inderdaad heel goed als je planten niet goed groeien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eerlijk gezegd gaat bij mij ook de voorkeur uit naar het niet verzetten van het uur op de tijdschakelaar wanneer het zomer- of winteruur wordt. Maar ja, als anderen hier in huis willen dat de verlichting terug op het zelfde uur aan- en uitspringt...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"dat vinden ze fijner." Knap. Hebben ze jou dat vertelt?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, dat merk je aan hun gedrag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je je vissen goed kent, kun je heel veel aflezen aan hun gedrag. Net als bij andere dieren kan je dan goed merken wat ze prettig vinden en wat niet, en ik vind dat ik als verzorger de taak heb het hen zo goed mogelijk naar de zin te maken. De huisgenoten zijn er na een paar dagen wel aan gewend dat het licht in het aquarium een uur eerder uit gaat. Om die tijd zit iedereen toch op zijn eigen kamer te computeren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tja, we hebben niet allemaal evenveel geluk met onze huisgenoten hea ;) En inderdaad, als er iets is dat je blijft verrassen is het het gedrag (en het geheugen) van vissen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Als je je vissen goed kent, kun je heel veel aflezen aan hun gedrag." Ook dit vind ik knap. Ben al jaren bezig met het bestuderen van gedragingen bij reptielen maar heb nog nooit op het oog kunnen vaststellen wat ze fijn vinden, door studie komt soms zelfs het tegenovergestelde naar voren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reptielen zijn dan ook geen vissen. En de nadruk ligt dan ook op 'als je je vissen goed kent'. Ik weet niet of je vissen hebt (a.d.h.v. je antwoord betwijfel ik het ten zeerste), maar je hebt echt heel veel indicaties over hoe ze zich voelen. Hun gedrag, hun uiterlijk en als je bovendien ook nog communiceert met andere hobbyisten die dezelfde vissoorten houden leer je heel erg veel bij en ga je nog sneller indicaties in hun gedrag herkennen. Ik kan aan mijn vissen zien of ze zich slecht voelen, of ze uit hun normale doen zijn, of ze gestresseerd zijn, zelfs of het slecht weer gaat worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wellicht is theobn alleen sarcastisch, maar aan vissen kan je meer aflezen dan aan reptielen.
Zeker de intelligentere soorten zoals cichliden en maanvissen laten duidelijk merken of ze het naar hun zin hebben, zijn ook geïnteresseerd in wat er buiten de bak gebeurt (dat hebben kleintjes als tetra's veel minder) en hebben ook ieder een duidelijk karakter.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jullie denken dat je meer af kunt lezen. Fysiek bewijs heb je er niet voor, is de hormoon huishouding in een dergelijke toestand gecontroleerd? Is er een ESG gemaakt? Zo zijn er meer dingen die gemeten moeten worden voordat men de toestand van de vis daadwerkelijk kunt beoordelen. Daarbij is de gouden regel voor elk hobbydier: Pas de leegomgeving aan aan de habitat waaruit het dier stamt, komt het dier een gebied waar de zon 12 uur schijnt dien je daar de verlichting op aan te passen, bij een wisselende duur dien je ook de verlichtingsduur aan te passen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat je vissen nog steeds teveel verward met reptielen. Die gouden regel zou ik wel aanvullen met 'indien dit zinvol is'. Er is allerhande officiële informatie beschikbaar aangevuld van ervaring van tal van aquariumhouders. Beide zijn betrouwbaar. Als je wil kan je alles bewijzen, dus zo kan je bezig blijven. Punt is dat ervaren aquariumhouders veel kunnen afleiden door naar hun dieren te kijken en linken te leggen. In een gezelschapsaquarium leven soms wezens uit verschillende gebieden (eigenlijk aquaria waar dat niet zo is erg zeldzaam tot zo goed als onbestaande), dus de verlichting hier op aanpassen is een utopie. 12 uur is het best voor elk aquariumdier. Meer is niet zinvol, minder heeft ook zo z'n nadelen. Dus waarom het moeilijker maken dan 't is?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"In een gezelschapsaquarium leven soms wezens uit verschillende gebieden" Het is ook daarom dat vissen in gevangenschap niet zo oud worden als in de vrijheid, de leefomgeving niet (kunnen) aanpassen aan de benodigdheden van de vis. Ter vergelijking:
Een ijsbeer kan ook niet leven daar waar een bruine beer leeft, een orang oetan kan niet leven waar een chimpansees leeft en dan heb ik het niet alleen over de temperaturen. Dit heeft niets met reptielen te maken maar met biologie en studie naar levensbehoefte van dieren.

Andere antwoorden (3)

Vissen moeten zoveel uur per dag licht hebben, dat als jij opstaat en gaat slapen. Bij de een zal het dan wel wat meer zijn dan de ander, maar dat maakt niet uit.
Als je opstaat kan je gerust het licht aandoen en als je gaat slapen weer uit. Precieze tijden weet ik niet, maar dit heb ik gelezen/gehoord. Dit doe ik zelf ook en het gaat prima! En teveel licht of net iets te weinig heeft weinig effect op de vissen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het heeft niets te zien met uw slaap of wakker zin maar met een hoop andere factoren.
Opstelling van uw bak is natuurlijk belangrijk maar ook de beplanting en het soort visbestand.
Als u daar allemaal geen grondige kennis over heeft kan u starten met 12 uur belichting per dag.
Als uw planten goed gedijen dan zal dat voldoen.
Als u evenwel groene algen begint te krijgen kan u beter een 1/2 uur afdoen en weer een paar weken evalueren, enz.

Ideaal voor uw vissen is dat u een half uur voor aangaan en een half uur voor afschakelen zou kunnen overgaan op gehalveerde verlichting, bv 1 TL ipv 2, of een spaarlampje van bv 5 Watt en dan vol licht.
De dieren schrikken dan praktisch niet en is veel beter voor hun.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helemaal mee eens
Is afhankelijk van de vissen die je in bak hebt zitten.

Je moet het licht aanpassen aan de streek waar de vis vandaan komt, bij een tropische vis moet de verlichting ongeveer twaalf uur per dag aanstaan, voor subtropische heb je al een tijdsverloop tussen 8 en 14 uur per dag gelijk aan het seizoen.