hoe leer ik mijn (jonge)hond traplopen?Hij durft niet.

jonge hond traplopen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.8K

Antwoorden (10)

Dat komt vanzelf.
De andere kant is dat traplopen voor een hond niet zo gezond is dus wees er niet rouwig om. Wij hebben een traphekje geplaatst omdat ze juist wel de trap opgaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet dwingen, als de tijd rijp is klimt hij wel naar boven. Als je denkt dat hij er al groot een oud genoeg voor is, leg dan een paar hondenbrokjes op de trap. Voor iets lekkers doen ze soms gekke dingen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
honden die onzeker zijn kan je overhalen met wat lekkers, maar honden die écht bang zijn nemen geen voedsel aan en daar kan je ze dan ook niet meer overhalen helaas.
Traplopen is voor jonge honden erg slecht, voor grote rassen slechter dan voor kleinere. Dit komt omdat hun heupen nog niet volgroeit zijn, en als dit geforceerd wordt kan de hond op volwassen leeftijd redelijk snel heupproblemen oplopen.

Als je een goede band met de hond hebt, kun je hem bij je roepen vanaf de 2e tree. Geef hem een snoepje als hij met zijn voorpoot op de eerste tree staat. Vervolgens ga je een stukje verder de trap op, en beloon je hem wanneer ook één van zijn achterpoten op de trap staat, enzovoort.

Een andere methode is om hem halverwege de trap te zetten. Ga dan 1 tree hoger of lager zitten en laat hem bij de komen, om hem vervolgens te belonen met snoepjes. Vervolgens ga je weer een tree naar boven of benenden, net zolang tot de hond doorheeft dat een trap niet eng is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oooooooooooow....shame on me!!!!!!!!!!
Mijn diepgemeende excuses voor deze brute fout!!!
Dank Khepput ;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus dit antwoord is: Het is hartstikke slecht voor een hond,
maar met een snoepje kun je het hem wel leren........????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, het is niet goed voor een hond om te leren traplopen. Maar dat was niet de vraag. De vraag was: hoe leer je een hond traplopen. En daar geef ik dus antwoord op.
Je kunt een hond heel veel leren, zeker zoiets simpels als dit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
snap de min niet, dus ben benieuwd wat de motivatie hierachter zou kunnen zijn. info klopt en je geeft antwoord op de vraag. +1
Oefenen! Positief ermee bezig zijn, maak het een spelletje, geef um iets lekkers als-ie het doet, al is het 1 stapje.
Bijgevoegd een filmpje van Cesar Milan (The Dogwhisperer, ook op National Geografic) hoe hij dat doet met een bange St.Bernard....
Ik hoop niet voor je, dat het op deze manier moet ;-)))
http://www.youtube.com/watch?v=zHvPhFelym4
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
CM was goed buiten adem. (kan me voorstellen als je een hond aan een dun touw om zijn nek wil al hangend naar boven wil leuren) een van de minder goede acties (manier waarop) van 'm vind ik persoonlijk. +je voor het idee om het op een ongedwongen manier te doen :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor je....uh.....plusje? :-)))))))))))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja!!! plusje. had je er weer een keer overheen gekeken soms?
och, och.... kijk maar eens goed dit keer kan. (whoahaha, sorry toch!!!) :)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-))))))))))) LOL
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jawel hoor Krol, dat is zeker te weten Cesar!
Honden zijn vaak bang voor open trappen, evenals roosters en glazen vloeren. Kijk uit met een ras dat gevoelig is voor HD.
Het leren: ik zou zeggen tree voor tree. Ga zelf op een van de onderste treden zitten en lok hem met een hondenbrok en prijs hem voor iedere tree die hij neemt zelfs voor de eerste. Iedere dag een treetje.
Voor je het weet neemt hij de hele trap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
\totebel,traplopen is slecht voor 'n pup.Als hij van jou persee naar boven moet , til je hem op. en bij het naar bedengaan ook.Hoe oud is de hond nu?Niet dwingen .Want dan kweek je 'n negatieve associatie met de trap.Maar graag not wat meer info.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
optillen van een angstige hond is iets waar je een onzekere/angstige hond juist banger mee kan maken en zich zelf niet meer op laten tillen (zijn vertrouwen in het baasje kwijt) daarbij zijn niet alle honden op te tillen voor iedereen (vanaf middenslag is het voor veel mensen toch echt wel een probleem met een bange hond op de arm op een trap) bij een ras waarbij problemen met het bewegingsgestel vaak voorkomt gewoon nooit trappen laten lopen, hoe oud ze ook zijn. kleine honden zijn ong. uitgegroeid bij 8 maanden
middel grote rassen ong bij 12 maanden
grote rassen bij ong 18 maanden
en zeer grote rassen ong met 24 maanden.
uitgroeien zegt niet alles over volledig ontwikkeld kraakbeen van de hond, maar het wil ook niet zeggen dat met met een kleine hond op een leeftijd van 8 maanden niet voorzichtig kan beginnen met het leggen van pos. associaties bij de trap. de ene pup kan dus wel traplopen (pup is tot 1 jaar) en de andere pup kan op een volwassen leeftijd beter nooit traplopen. hiertussen is liggen ook nog andere mogelijkheden.
ik heb sinds (precies, dag van vandaag) een half jaar een hond van 7 (maltezer leeuwtje, vrouwtje) die ontzettend bang is voor de trap.
We droegen haar 5,5 maand de trap op. Mijn ouders zijn niet bepaald pack-leaders en accepteren haar gedrag totaal, ik niet. ik ben haar baas, en daarom vond ik dat het tijd was haar de trap te leren bewandelen.

Het is niet zo moeilijk. het ligt ook aan hoe groot de hond is, en hoe glad/breed de trap. wij hebben een relatief kleine trap waar mijn hond moeilijk grip op krijgt.

Ik begon haar het bevel te geven de trap op te gaan, dat ging wat moeilijk (eerst ging ze piepen, maar daar moet je niet aan toegeven)maar ze is tot de 3e trede gekomen, ik ben niet gestopt en heb haar tuigje gepakt (geen halsband hiervoor gebruiken!)
Toen heb ik haar tot de 4e kunnen halen, toen had ze de slag te pakken en is ze tot boven (ongeveer 16 treden) gekomen.

Ze was heel opgewekt daarna, ik prees haar de hemel in, en ze ging daarna lekker op haar kussentje voor mijn bed liggen slapen :D

Het gaat vooral om je zelfverzekerdheid.
Wanneer je angstig bent dat ze valt of iets dergelijks, kan ze geen houdvast bij je vinden. Ze moet voelen dat jij zeker weet dat het veilig is, dat het prima kan, en dan doet ze het (ik ben 4 weken geleden begonnen, nu gaat ze zonder aarzelen, ze gaat gemiddeld 1 keer per dag de trap op, af draag ik haar, onze trap is te glad voor haar er zelf af te gaan)

De eerste keer is doodeng voor haar, maar daarna gaat het een stuk soepeler, de derde keer had ik geen tuigje meer nodig, mijn ouders lukt het nog steeds niet.

Oh! let wel op dat je altijd de trap op nog even achter hem/haar blijft lopen, voor de zekerheid, dat geeft je meer zelfverzekerdheid waardoor zij ook weer zekerder is.

bij jonge honden is traplopen niet hard aanbevolen, maar dat moet je zelf maar beoordelen,

hoop je hier mee te kunnen helpen.

succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ach, mijn hond durfde het ook niet, het moet ook niet hoeven. alleen een keer moest het dus wel.. toen hebben we hebben we hem bij zijn halsband gepakt, en hem geholpen boven te komen,

dat was toen we op vakantie gingen.
naar mijn mening is het slechter voor kleine hondjes, omdat die grotere stappen moeten doen dan grote honden. en je hoort ook sneller klachten na traplopen bij kleine honden. omdat hun ruggen kleiner en zwakker zijn.
maar ik zou het niet aanraden er een marathon van te maken, om de hond de trap op en af te laten lopen.
dat lijkt me niet goed, en zeker voor jonge honden niet.

dus wacht tot ie wat groter is, en ouder, een hond kun je heel makkelijk iets aanleren.

Toegevoegd na 5 minuten:
trouwens, wat ook heel goed werkt is, iets lekkers wat de hond mag hebben, een paar treden hoger te leggen dan waar ze is, de meeste dieren doen alles voor iets lekkers.
dan associëren ze de trap met iets lekkers, heel handig als je hond bang voor de trap is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals iedereen al heeft gemeld: traplopen voor een jonge hond is heel slecht ( en voor een oudere ook). Open trappen zijn ook nog eens super eng.
Onze Duitse herder moest wel traplopen toen we in het vorige huis geen lift hadden. Ik legde op elke trede een stukje pens en hij was boven voor ik van de schrik bekomen was.
Blijft een feit: hoe minder trappen hoe beter voor het dier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je moet je hond aan de leiband doen. dan moet je samen op en van de trap lopen. als hij niet durft, moedig hem dan aan, heef het aaikes en zet het eventueel ergens in het midden van de trap. doe het enkele keren met de leiband.

als hij het kan met de leiband, probeer het dan zonder leiband, maar loop wel naast hem.

als hij dat kan, sta dan beneden en zet hem boven. kijk of hij komt. sta dan boven en zet hem beneden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een bange hond aaien is belonen voor het gedrag wat ie op dat moment vertoont. de hond moet het zelf doen anders kunnen ze enkel nog angstiger worden. (je zet ze midden op hetgeen wat ze eng vinden)