Mag je een kat vrij/los vervoeren in je auto?

Naar aanleiding van de vraag over of het stressvol is voor een kat om hem in een auto te vervoeren kwam de volgende vraag bij me op. Ik ben nogal wat keren met mijn poezen op stap geweest. Nog afgezien of het nu zo veilig is voor de kat zelf (die het vaak wel erg fijn vond zo) mág je een poes wel los (vrij) laten in je auto als je rijdt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of iets mag vind ik in dit geval nog niet eens zo interessant. Dat het gevaarlijk is voor jou en je medepassagiers en medeweggebruikers vind ik veel zwaarder wegen.
Zonder dat de kat tussen je pedalen gaat zitten (wat Feniks hieronder noemt) kan de kat door allerlei ander gedrag jou als bestuurder afleiden met alle gevolgen van dien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt gelijk. Indertijd dacht ik daar niet zo over na. Heb het eerlijk gezegd heel vaak gedaan en er is nooit iets gebeurd. Was wel altijd iemand speciaal om op hem te letten, die dus niet achter het stuur zat. Maar besef nu dat het evengoed onverantwoord was.

Het beste antwoord

Er zijn (nog) geen regels over het vrij of 'vast' vervoeren van een kat in de auto. Er wordt wel geadviseerd (bijvoorbeeld door de ANWB) om honden en katten nooit los in de auto mee nemen. Al bij een noodstop en zeker bij een ongeval kan dit fatale gevolgen hebben voor het dier of voor jezelf. Het is dus voor beide veiliger om de kat te vervoeren in bijvoorbeeld een transportbox die op de juiste manier in de auto wordt vervoerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het was ook een domme gewoonte waar ik indertijd onvoldoende over heb nagedacht. Het is stomweg veel te gevaarlijk, voor andere weggebruikers, je kat en jezelf.

Andere antwoorden (5)

Ik denk dat dat eigenlijk niet mag, een kat kan tussen je pedalen gaan zitten, wat vervelende gevolgen kan hebben voor zowel dier als bestuurbaarheid van de auto.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kat en een hond zijn voor de wet niet meer dan een willekeurige paraplu. Je mag ze dus beide los vervoeren, evenals de paraplu.

Een verstandig mens weet echter dat het voor de bestuurbaarheid van de auto een groot gevaar kan opleveren. Bij een ongeluk wordt een dier ook een losvliegend projectiel, wat vreselijke ravage kan aanrichten.
Nu spreken we nog niet eens over de gevolgen voor het dier zelf, als er iets mis gaat.

Het mag dus wel, maar je moet je verstand gebruiken en de kat in een box vervoeren en de hond in een bench of veilgheidsgordel.
Ivana
14 jaar geleden
Niet als die kat de rijvaardigheid beïnvloedt of het besturen van het voertuig hindert en daardoor de verkeersveiligheid in gevaar komt. Ook hier geldt kapstok art. 5. Wegenverkeerswet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is nog niet verboden in ieder geval, omdat de meeste mensen hun kat in zo een kattenbakje meenemen.
Ben even de naam ervan kwijt.
Maar stel hij wilt ineens spelen dat ie van de achterbank op de dashbord springt.
Dat is levensgevaarlijk voor jullie beide..
Gordeltje helpt niet, zou wel schattig zijn, maar beter zo een bakje doen hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal gelijk. +1
weet niet maar de politie ziet het toch niet