Is het erg stressend voor een kat, om in een auto, van Gelderland naar Limburg vervoerd te worden ?

Toegevoegd na 3 minuten:
En zo ja,wat kan ik er aan doen, dat de stres zo veel mogelijk vermindert?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik woon in Limburg, en wil een nieuwe kat gaan halen, in het asiel in Gelderland.
Dus ik heb geen idee, wat die poes er van vind, om in een auto te reizen.
Maar ik ben helemaal verliefd op da koppie van het beestje.
En ik ben voor die poes een vreemde, dus ik weet niet.
Moet wel zeggen, dat een vriend van mij gister een kater heefd aangeschaft, en ik ging bij hem op bezoek, en die kater ging geleik bij mij op schoot zitten, terwijl ik vreemd was voor hem. Maar ik wil voornamelijk tips om de stres zo min mogelijk te maken, mocht zij geen autokat zijn.
Dat ik me kan voorberijden, of ik dingen mee moet nemen als ik haar ga halen.
Ik ben trouwens bijrijder, ik zit niet achter het stuur.
Dus ik kan wel een beetje tegen haar kletsen, maar ja, ik ben een vreemde, dus ik weet niet of da zin heefd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het katje echt graag wilt hebben, zal ze de stress van de reis echt wel terugverdienen in een leuk en gelukkig leven! Stress op zich is natuurlijk niet goed voor het dier, maar zolang het niet chronisch is, kan het voor een keertje wel hoor. Veel plezier!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
O.k bedankt.
Ja het is maar eenmalig, maar dan wil ik het wel zo plezierig mogelijk voor haar maken.

Het beste antwoord

van mijn kat wist ik ook niet wat ze er van zou vinden om in een mandje vervoerd te worden. Maar ja, met de verhuizing moest ze toch mee.
Ik heb het mandje achterop de fiets gezet, en zij deed de loeiende sirene na tot we in het nieuwe huis waren. Ondertussen ben ik wel tegen haar blijven praten: rustig maar, we zijn bijna op de helft, nog even en dan kan je je nieuwe plekje zien enzovoort. 20 minuten lang.

ik zou het gewoon proberen, als bijrijder achterin met de kat in een gesloten mandje. Neem liefst iets vertrouwds mee, met bekende geur uit het asiel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt, goed gelezen.

Andere antwoorden (10)

Meestal wel, de meeste katten (uitzonderingen daargelaten) hebben de pest aan autorijden.
Het maakt niet uit of je van Gelderland naar Limburg rijdt, of van Friesland naar Zeeland. Meestal vinden ze het helemaal niks en komen gestressed en over de rooie aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij hebben onze kat van jongs af aan meegenomen in de auto, overal ging hij mee naar toe en heeft nu geen problemen meer met het auto rijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat hangt er van af.
als deze kat dit niet van jongsaf gewend is, is het idd zeer enerverend.
op welke termijn gaat dit gebeuren?
als je nog een maandje hebt zou ik telizen aanraden.
een voedingssupplement, te verkrijgen bij je dierenarts.
het gaat angst tegen.
Rieneke1
14 jaar geleden
Ik heb ook de ervaring dat katten enorm enorm gestressed raken van in de auto zitten. Daar kunnen ze blijkbaar echt niet tegen.
Dus ik zou het zeker niet doen als het niet echt nodig is. Maar soms is het nou eenmaal nodig, hoe vervelend ook.
Ze in een kooitje doen, is denk ik het beste. Dan vermijd je in ieder geval ongelukken, omdat ze niet in paniek door de auto kunnen gaan rennen.
Verder denk ik dat een dekentje met hun eigen geur/de geur van thuis mogelijk een klein beetje helpt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denk dat dat erg afhangt van de kat en of hij/zij daaraan gewend is. Van kleins af aan liefst.

Ik heb mijn katten heel Nederland door vervoerd, in allerlei vormen van vervoer. Sommige katten vonden het verschrikkelijk, anderen vonden het alleen maar heel interessant.
Wat bij katten hielp die duidelijk gestresst raakten was om een doek of deken (wel zo dat er nog lucht bij kan) over de box waarin ze zaten te leggen.
Wat soms ook hielp was om twee poezen bij elkaar te vervoeren. Die hadden dan duidelijk steun aan elkaar. En dan koos ik er eentje uit die reizen wel leuk vond bij eentje die het verschirkkelijk vond.

Soms liet ik een kat ook wel los in de auto. Maar dat kan alleen als er iemand bij is die hem/haar goed in de gaten kan houden. Je wilt hem niet ineens op je stuur hebben zitten of ergens bij je gaspedaal. (Ik weet trouwens ook niet eens of dat mag. Nieuwe vraag?)

Toegevoegd na 8 minuten:
Overigens: soms hielp ook muziek. Of zingen. Een mens verzint wat. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
die vraag over verplicht in een mandje om te voorkomen dat de kat onder je pedalen komt heb ik vandeweek hier ergens gelezen... toch maar mandje doen, voor de kat ook beter. Ook al zit ze achterin bij iemand op schoot. Als chauffeur schrik je je rot als ze ineens naar voren springt.
Zelf hebben we een kat die graag mee wil. In het begin hadden we haar in een reismandje gedaan, later was dit niet meer nodig: lag ze gewoon rustig op de achterbank of zelfs op de hoedenplank. Probeer eens met je kat een dezer dagen een klein stukje te rijden in je omgeving. Onderweg af en toe wat rustige kalmerende woorden doet ook wat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eh, ze gaat hem/haar ophalen in Gelderland. Dan kan ze niet eerst al wat dagen wennen
Is het eenmalig of ga je de reis vaker maken? Er zijn maar weinig katten die zo'n reis leuk vinden, maar je kan het wel aangenamer maken. Telizen geven (liefst 2 maanden van tevoren), reismandjestraining (zie www.kattengedragstherapie.nl en dan bij tips), de reismand inspuiten met feliway. Bekende spullen meenemen tijdens de reis etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt er aan hoe groot de afstand is. Is dit van Noord-Gelderland naar Zuid-limburg dan is dat erg ver voor een kat. Is het maar een kilometer dan valt het wel mee, immers Gelderland grenst aan Limburg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kat zal elke keer als het in een vreemde situatie zit (dus bijvoorbeeld in de auto) stress ondervinden. De mate van stress zal afhangen van opvoeden en ervaring. Dus bijvoorbeeld of de kat het gewend is. Normaal gesproken (uitzonderingen daargelaten) zal een kat na vaker vervoerd te worden in de auto, daar ook minder stress aan gaan ondervinden.

Als je bang bent dat de kat er erg veel stress aan ondervind, omdat het bijvoorbeeld een eerste keer in de auto is, kan een kalmeringsmiddel een oplossing zijn.
Dit gebruiken mensen vaker om hun huisdieren bijvoorbeeld met de jaarwisseling te kalmeren.

In ieder geval zal ik de kat alleen vervoeren als het écht nodig is. Zowel stress als kalmeringsmiddelen zijn in grote mate niet goed voor de kat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is per kat verschillend de een kan ertegen en de ander niet :Maar het blijft levens gevaarlijk met dieren in een auto omdat er bij een grote aanrijding de dieren kunnen veranderen in projectielen in de auto en dan kunnen er levensgevaarlijke situaties ontstaan .