hoe verzorg je een pasgeboren piekje?

wij hebben thuis eenden eieren en die laten we uitbroeden enzo blablabla maar hoe verzorg je nu een pasgeboren piekje??

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.8K
Amadea
10 jaar geleden
Is piekje een dialectwoord voor kuikentje, of bedoel je er iets anders mee?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ja ik bedoel er een eenden kuiken mee maar ja ik ben fries

Antwoorden (2)

Na 21 dagen breekt de schaal van het ei. Het kuiken heeft de schaal van het ei kapot gemaakt met de eitand, een speciale tand op zijn snavel. Als hij helemaal uit het ei gekropen is, moet het kuiken enkel nog drogen. Eenmaal opgedroogd, kan hij onder moeders vleugels vandaan. Hij scharrelt direct zelf rond en pikt graantjes. Daarom noemen we kippen nestvlieders. Ze kunnen meteen het nest ontvluchten (vlieden), nadat ze uit het ei gekropen zijn.
Er zijn ook vogels die dat niet kunnen. Die moeten eerst nog dagenlang door de ouders gevoed en verzorgd worden. Dat zijn de nestblijvers.'

Je moet de zorg dus aan de moeder overlaten en zodra de kuikens onder de vleugels uit zijn, zorgen dat er graantjes liggen die de kuikens op kunnen pikken.

Toegevoegd na 4 minuten:
in de periode dat uw baby eendje alleen is geweest is hij of zij vrijwel continue op zoek geweest naar zijn of haar moeder. Doorgaans blijven ze dit doen totdat ze erbij neervallen. Hoeveel energie uw baby eendje al verspild heeft is vaak moeilijk te zeggen;
* de nieuwe vreemde leefomgeving kan demotiverend zijn, en ook nog eens zonder moeder;
* de nieuwe leefomgeving heeft niet de natuurlijke elementen & voeding die er normaal gesproken wel is;

Piepen
Vooral de eerste periode kan uw baby eendje hard en lang piepen. Logisch: hij of zij roept zijn moeder. In een later stadium als uw baby eendje aan u gewend is zal hij piepen om uw aandacht. Probeer uw eendje warmte te geven (zie hieronder) en zo dus te kalmeren. Overigens is piepen niet ernstig .... dat doen alle baby eendjes ... later gaan ze vanzelf kwaken!

Schoon water
We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: schoon water is van levensbelang. Verschoon het water voor uw eendje ook meerdere malen (3-4x minimaal) per dag. Hij wast, drinkt en poept in hetzelfde water dus de kans op infecties is daarom erg groot. Als uw eendje een paar weken oud is heeft hij / zij meer weerstand en dan wordt het allemaal wat soepeler.

Let op: de donsveren van uw baby eendje worden vet gehouden door de moeder eend: hiermee is uw baby eendje in staat om te blijven drijven. Aangezien moeder eend niet in de buurt is laat uw eendje de eerste paar dagen daarom niet zwemmen en geef hem daar ook geen gelegenheid toe.

Als de moeder er niet is, zorg dan dat het kuiken drinken heeft, geef water in een ondiep bakje.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zorg dat de pulletjes fris water hebben, en eendenopfokkorrels.
Ook hebben ze een schoteltje water nodig om doorheen te lopen, want als hun pootjes niet regelmatig nat worden kunnen er pootafwijkingen ontstaan.
Voor de nacht kan je er zo nodig een warmtelamp boven hangen, maar let op dat het niet te warm wordt.

Als je maar een enkel kuiken hebt, zet er dan een spiegel bij, zodat het beestje niet blijft piepen, maar tot rust kan komen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ze mogen voorlopig nog niet echt badderen, omdat ze zonder de beschermende vetlaag van de moeder drijfnat zullen worden.
Rieneke1