Hoe goed kan een cavia zien?

Wat is het gezichtsveld van een cavia. Zien ze kleuren.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.9K

Het beste antwoord

Het gezichtsvermogen is bij cavia’s goed ontwikkeld en ze kunnen kleuren waarnemen.

http://members.chello.nl/f.koornneef/gedrag.htm

"Het zicht

Het cavia-oog lijkt wel wat op dat van de mens. Als jij je hoofd stilhoudt, kan je toch nog naar links en rechts kijken. Cavia's kunnen ook naar voren en opzij kijken doordat hun ogen niet helemaal aan de zijkant staan. Hun gezichtsveld is groot zodat ze vijanden kunnen zien, ongeacht of die van voren, van opzij of van boven komen.

Hee, een regenboog!

Bovendien kunnen cavia's kleuren onderscheiden: alle kleuren van de regenboog! Ze herkennen vooral geel, rood en blauw, maar ook de mengkleuren oranje, violet en groen. Als je een tomaat, een wortel en een komkommer in het hok legt, herkennen ze dan ook de kleur!"

http://www.degrotecavia.nl/zintuigen.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het gezichtsveld bij cavia's is groter dan bij mensen maar heeft minder overlap tussen rechter en linker oog.
Cavia's hebben kegeltjes in twee varianten voor wat betreft het lichtgevoelig pigment. Het zijn dus dichromaten (de mens heeft drie varianten, misschien sommige vrouwen 4). Je kunt ze dus een beetje vergelijken met rood/groen kleurenblinde mensen.
De pigmenten bij cavia's wijken af van die bij andere knaagdieren (ratten en muizen zien wat UV waardoor ze misschien makkelijker urinesporen van soortgenoten oppikken).