kunnen katten lange tijd alleen zijn?

De vrijmarkt komt er weer aan, en sta elk jaar ruim 28 uur in het centrum, nu heb ik voor de eerste keer te maken met huisdieren.

Kunnen zij zeg maar van 29-04 (13.00 uur) tot 30-04 (18.30 uur) alleen zijn

Uiteraard met genoeg eten, drinken, en schone kattenbak

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Je hebt meerdere katten begrijp ik, en je wil weten of je die 1 1/2 dag alleen kan laten.
Op zich kan dat best, maar alleen als de katten het redelijk tot goed met elkaar kunnen vinden (elkaar dus niet gaan verwonden), en als ze volwassen zijn.
Kittens zo lang alleen laten is onverantwoord.
Zorg wel dat er op meerdere plaatsen water en voedsel staat.
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij gaat het om een jonge poes van nog maar 7 maanden die alleen gehouden wordt. Zie hier:
http://www.goeievraag.nl/vraag/huis-tuin/huisdieren/mjn-kat-maanden-krols-stel.416491
Lijkt me zelf veel te jong om zo lang alleen te laten.
Verder een goed antwoord van je, dus plus.
Rieneke1
11 jaar geleden
Bedankt! Doordat de vraag in het meervoud gesteld is, werd ik op het verkeerde been gezet.
Plus ook voor jouw antwoord, dat is in dit geval een beter antwoord dan het mijne.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt! De vraagsteller had inderdaad wel wat meer informatie kunnen geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met dat meervoud bedoeld hij denk ik katten in het algemeen. Maar is inderdaad niet helemaal duidelijk.

Andere antwoorden (5)

Ligt er maar net aan wat voor een kat het is.
Heb je echt een huiskater die erg sociaal is, dan zal het niet goed zijn om die kat voor lange tijd alleen te laten. Onze kat kreeg daardoor namelijk enorm last van stress. (Zover je dat bij dieren kan bestempelen natuurlijk)
Sinds die tijd zorgen we dat er of iemand elke dag even komt kijken bij de kat. (Een buurmeisje ofzo die dan even de kat aait en laat zien dat hij niet alleen is.) Of we brengen hem weg naar een soort pension waar hij ook aandacht krijgt. (En niet zo'n pension bij het asiel want daar kreeg hij altijd vlooien en wormen en diarree.

We hebben ook een echte buitenkater die prima twee weken alleen kan zijn. Is ook niet zo'n sociaal dier en zelfs als we thuis zijn zien we hem bijna nooit.

Dus als conclusie denk ik dat het goed is dat je zelf even nagaat wat voor een kat het is en wat hij kan hebben denk je.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De meeste katten kunnen wel een etmaal alleen zijn maar leuk vinden ze het beslist niet. Is het niet mogelijk een buurvrouw te vragen een uurtje bij de kat te gaan zitten, gewoon even aanhalen en praten? Nood breekt wet maar probeer het dier niet helemaal alleen te laten, het is best lang.
Ik ben zelf ooit noodgedwongen een week weg geweest en de kater moest alleen thuis blijven. Mijn buurvrouw kwam elke dag een paar keertjes langs om even aandacht aan hem te schenken; dat ging heel goed, maar de kat vond het drie keer niks.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
normaal gesproken ik heb er zelf 7 en inderdaat kan het geen kwaad om ze even alleen te laten als ze overeen komen en zien dat ze voldoende drinken en eten hebben voor de dag rond te komen zeker drinken is heel belangerijk
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In principe kan dat best voor een keer als het om een volwassen kat gaat die ook nog gezelschap heeft van een andere kat waar hij/zij goed mee overweg kan.

Uit een vorige vraag die je hier stelde, maak ik echter op dat we het hier hebben over 1 jonge poes van 7 maanden of inmiddels hooguit 8 maanden oud:
http://www.goeievraag.nl/vraag/huis-tuin/huisdieren/mjn-kat-maanden-krols-stel.416491
Dat is toch wel heel erg jong en zal waarschijnlijk veel stress opleveren voor je nieuwe huisgenote.

Daarbij komt nog dat ze al krols is geweest en dat je ervoor gekozen hebt om haar niet te laten steriliseren. (blijkt uit je vorige vraag en reacties.) De kans is daarom zeer reëel dat de kat ook krols is of wordt in de tijd dat je haar alleen laat. De meeste poezen worden immers in het voorjaar om de drie a vier weken krols, maar het kan ook vaker. In het algemeen duurt dit dan 4 tot 6 dagen en het kan dus zomaar op elk moment gebeuren.
Je kat heeft erg veel stress als ze krols is, dus dat maakt het alleen zijn helemáál een kwelling voor haar.

In jouw geval zou ik dus een goede oppas regelen en de kat niet zolang alleen laten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om de "rust" er voor iedereen in te houden, regel toch een nachtje een goed kattenpension. Daar krijgen de beestjes goede en veel aandacht en jij kan lekker op de vrijmarkt, zonder dat je gedachten steeds thuis zijn. Goede oplossing, toch?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plus! Ook een heel goed plan.