Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat zouden honden eten als ze nog in het wild leefden?

Wij voeren ze brokken etc. maar wat aten ze vroeger eigenlijk? Toen ze nog in het wild leefden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
12K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Inderdaad zijn honden van origine prooi-eters. Dat wil zeggen, dat ze alles eten wat aan de prooi te verorberen valt.
Alleen een vleesdieet is voor honden ongezond. Ze hebben evenzeer behoefte aan plantaardige vezels.

Als honden in het wild een prooi verschalken, eten ze ook de maag en de darmen op. In die magen zit nog een grote hoeveelheid plantaardige restanten, die voor de dood door het prooidier genuttigd zijn. Bij het alleen vlees geven aan honden doe je een hond te kort. Als je hond vuile pens geeft, betekend dat, dat in de pens nog plantaardige restanten zitten die een welkome aanvulling op het menu zijn.

Alles wat in het wild door de hond gegeten zou worden is in verhouding tot zijn behoeften. Hij heeft dan botten om te vermalen, wat goed is voor zijn gebit. Vlees, met voldoende eiwitten om kracht uit te putten. Plantaardige vezels uit de maag. Een heel scala aan voedingsmiddelen.

Een hond mag alleen ongekookte botten eten. Gekookte botten van bijvoorbeeld kippen, versplinteren en kunnen de maag en darmen verwonden.

Mij is bekend, dat de honden van jagers restanten van prooidieren krijgen toegeworpen en dit totaal verorberen. Hierbij heeft de dominante hond de eerste keus en de lageren in rang doen het met wat overblijft. Net als in een wolvenroedel.

In de brokken die wij voeren zit weliswaar genoeg voeding, maar aan de gebitten met plak zie je, dat natuurvoeding toch net iets anders is.
(Lees meer...)
Ivana
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

honden waren jagers, ze haalde dus zelf hun vlees bij elkaar!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk konijnen.hazen gevogelte , en andere kleinere dieren
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Honden stammen af van wolven. Dus vingen ze van alles tussen knaagdieren en elanden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe hebben zij het zelfde dieet als wolven. Dus prooi en kadavers.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een hond is een carnivoor: een vleeseter. Maar wat eten carnivoren het eerst van hun vers gevangen prooi? Inderdaad: de maaginhoud. En aangezien carnivoren, herbivoren (planteneters) als prooi hebben bevat de maaginhoud van de prooi plantaardige stoffen. Pas nadat maag en overige organen van de prooi zijn opgegeten worden de spieren (de biefstuk), huid, haar en de botten verorberd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk kleinere dieren dan de hond. want die kunnen ze makkelijk vangen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wolven zijn de voorouders van honden.
Ik denk dat ze dus ongeveer hetzelfde dieet zouden hebben! De wolf is een opportunist. Hij eet knaagdieren, haasachtigen, hoefdieren en vogels, maar ook aas en afval worden gegeten. Enkele grotere prooidieren zijn eland, edelhert, wild zwijn, rendier, bever en ree. Afhankelijk van waar de hond voor zou komen als het nog in het wild leefde natuurlijk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vlees zoals konijnen denk ik
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding