Ik ben juist gebeten en gekrabt door een kat. Hoe kan ok dit ontsmetten zonder dat ik een ontsmettingsmiddel heb?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met kattenbeten moet je heel erg oppassen want dit kan heel lelijk gaan ontsteken.
Ik weet niet hoe lang het geleden is dat je je laatste tetanusinjectie hebt gekregen want anders moet je zeer zeker naar je huisarts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/ziek-kat-krabt-bijt.170371

Antwoorden (7)

Als je helemaal niet had zou ik het met terpentine of met alcohol doen.

Toegevoegd na 29 minuten:
GEEN TERPENTINE, ik bedoelde spiritus
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kattenbeet / Kattenkrab

Wat stel je vast?
Pijn
Kleine bijt-of krabwonden, die vaak niet of nauwelijks bloeden
Kneuzing van het weefsel
Soms: verminderd gevoel of moeite met bewegen

Wat doe je?
Trek wegwerphandschoenen aan
Spoel de wond uit met water en zeep
Droog de omgeving van de wond en leg een verband aan
Adviseer het slachtoffer een (huis)arts te raadplegen. Die zal nagaan of het slachtoffer beschermd is tegen tetanus
Raadpleeg een (huis)arts bij signalen van infectie​
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een tetanusinjectie is zeker aan te raden... En als de wonden erg diep zijn, moet er gekeken worden of er hechtingen nodig zijn, en mogelijk een antibioticakuur, in een later stadium. Spreek helaas uit ervaring...
Ja, ik zou ook iets met alcohol oid nemen.
Je kunt eventueel ook even langs je huisarts gaan om het te laten ontsmetten en na te gaan of je een tetanusprik nodig hebt (dit moet wel zo snel mogelijk nadat je gebeten bent dus gelijk even bellen).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in de tropen heb je meestal ook geen medicijnen. mocht je een wond krijgen dan is het belangrijk dat als er vocht uitkomt ( anders is het ook niet open) dat het rood bloed is. Andere kleur duid op pus, vuil etc.) Wat je dan het beste kan dan is het vuil eruitzuigen. Als je wond niet bloed, maar een beetje dik is van de krab, dan doet je lichaam het zelf. Je kan het even wassen ( zorg wel dat je andere hand goed schoon is) en dan een beetje uitzuigen tot het een beetje rood bloed. de rest doet je lichaam. Plak het wel af zodat het niet bloot staat aan bacterien en zorg zo snel je kan voor toch een ontsmettend middel bij de drogist. Als het een straatkat is, even contact opnemen met de huisarts. Die kunnen ziektes meedragen en zal je een tetanusprik nodig kunnen hebben... ( ook je eigen kat natuurlijk als je het niet vertrouwd)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet echt naar de huisarts, een poezenkrabbel kan lelijke gevolgen hebben,
je moet geen risico nemen en zelf maar wat doen !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
was de wondjes goed uit met water en zeep, en leg een nat verband aan, en hou dit ook nat!
bij onsteking, koorts en/of zwelling van de lymfeklieren naar de huisarts gaan.
Rieneke1
11 jaar geleden
als je bent gebeten en gekrabt door een kat en je hebt geen ontsmettingsmiddel kan je alcohol gebruiken.
Jenever, rum, gin of whiskey.. Eerst flink uitspoelen onder de kraan en als het kan de wondjes flink uitknijpen.
Desnoods een natte lap gedrenkt in alcohol(drank) op de wond leggen en zo snel mogelijk naar de huisarts.
Een kattekrab of bijt is niet van gevaar ontbloot.