Oorzaak groene draadalg aquarium?

Ik heb veel last van groene draad/baard alg. Elke week trek ik er weer hele bossen uit en het blijft maar terugkomen. Ik heb geprobeerd om mijn lampen naar maar 8 uur per dag aan terug te draaien, maar dat heeft geen effect.

Mijn aquarium: (Juwel vision 450)
- 450 Liter
- 4x T5 buizen
- binnen filter (juwel)
- kleine luchtpomp
- zoetwater
- 23-24 graden

Planten:
Redelijk vol met diverse soorten planten.
van klein naar groot tot aan de achterwand.

Ik heb mijn waterwaardes gecontroleerd en ben er van overtuigd dat het deels daar mee te maken heeft.
Ik heb een test gebruikt van Sera quick test.

NO3 : 25-50 (ideaal is minder 20) dus te hoog
NO2 : 0 (ideal is minder dan 0,1)
GH : 10-16 zijn 3 vakjes. (ideal is tussen 6-16)
KH : 3-6 (ideaal is 5-10) is dus wat aan de lage kant
PH : 7.2 (ideaal is 6.5 - 7.5)

Kan iemand mij hierbij helpen?
Ik heb gelezen dat je, je KH waarden met KH+ kan verhogen en vaak je water verversen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (3)

De oorzaak van algen hangt van soort tot soort af. Toch kunnen we zeggen dat de oorzaak van de meeste algen herleid kan worden tot één ding: voedingstekort. Door een voedingstekort kunnen je aquariumplanten niet groeien waardoor de algen in hun voordeel zijn.
Andere oorzaken van algen kunnen zijn: te weinig biomassa, slechte watercirculatie, onstabiele CO2, te sterke verlichting, te veel vissenvoer, slechte filtratie, een vuile aquariumfilter …

Hoe algen in het aquarium bestrijden?
Algen bestrijden is eigenlijk een verkeerde verwoording. Je bestrijdt namelijk niet algen, maar je voorkomt ze. Hoe? Door voldoende plantenvoeding te voorzien voor je aquariumplanten. Plantenvoeding omvat 2 grote groepen: macro- (kalium, nitraat, fosfaat & CO2) en micro-elementen (ijzer, zink, kobalt, …). Voldoende voedingsstoffen (bijvoorbeeld met de Estimative Index) zorgt ervoor dat je planten optimaal gaan groeien en de algen dus minder kans krijgen.
Hou ook rekening met de aquariumverlichting. Hoe sterker die is, hoe sneller je planten groeien en des te meer voeding je moet toevoegen. Vooral bij beginners is dit een probleem omdat ze in de aquariumwinkel T5-lampen verkocht krijgen en de raad krijgen om zoveel mogelijk te belichten voor een goede groei. Dit klopt dus NIET. Verlichting zal de groei doen versnellen, niet verbeteren. Breng eerst je voeding in orde en verhoog vervolgens je verlichting als je meer licht wil of een snellere groei.
Een goede en stabiele balans tussen macro-elementen, micro-elementen en verlichting is met andere woorden de basis van een goede plantengroei. Tot slot raad ik je ook aan om regelmatig te verversen, afvalstoffen af te hevelen en je filter goed te onderhouden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed eerst en vooral: aan die sera quicktest heb je niks. De nauwkeurigheid laat zwaar te wensen over, je gebruikt dan beter druppeltests. Bovendien zijn de waarden van zoveel factoren afhankelijk dat je je niet moet laten misleiden door wat er op dat buisje staat. Vooral die pH-waarde waag ik te betwijfelen. Die is vast en zeker veel hoger waardoor je waarschijnlijk met een CO2-tekort te maken hebt. Hierdoor groeien je planten niet goed en hoopt nitraat (en andere zaken) zich op waardoor de waarde zo hoog is. Ga eens easycarbo halen (dat breekt zich af tot CO2) en vereist geen investering. Je kan er dan 6 ml van in je aquarium doen. Daarna 2 x per dag ('s morgens en 's avonds) aanvullen met 3 ml (tip: zuig dat op met een doseerspuitje en doseer dat lokaal bij de algen, zo zal je er snel vanaf zijn.) Moest de toestand niet veranderen kan je die 3 ml dan later aanpassen naar 6 ml en als dat nog niet voldoende is hoogstens naar 12 ml (waarschijnlijk wel aan te raden).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zowel je NO3 (nitraat) als de PH (zuurgraad) is te hoog.

Dit ontstaat beide door onvoldoende filterwerking, je binnen filter is dus te klein of je vervangt niet wekelijks tenminste 1/3 van het water voor vers schoon water.

In je aquarium is een overvloed aan meststoffen die niet afgebroken worden door het filter en de aanwezige planten, hierdoor ontstaat draadalg, de draadalg zal explosief toenemen onder invloed van zonlicht.

Oplossingen zijn dus:

Betere filtratie en / of gedeeltelijke verversen van het water.

Minder voeren,

Minder vissen,

Aquarium uit het zonlicht plaatsen.

Doe je dit niet is er de mogelijkheid dat er binnen de kortste keren NO2 (nitriet) wordt gevormd met de kans dat het al je vissen aantast.