Is een dikdik geschikt als huisdier?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik kwam het toevallig tegen toen ik aan het rondneuzen was op spitsnieuws.nl.. ik kwam dit artikel tegen: http://www.spitsnieuws.nl/archives/foto/2010/01/dit_is_dikdiks.html en ik dacht: huh, een dikdik?
ik had er nog nooit van gehoord.
Dat beestje is maar 30 tot 40 cm groot en weegt nog geen 5 kilo. Ik dacht, misschien word het wel een trend in Nederland om zo'n beestje als huisdier te houden ofzo.. i.p.v. een geit in de wei, een dikdik. Had best gekunt:P
Rieneke1
14 jaar geleden
het is wel een schatje he mmmmm wat een lekkertje :))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@rieneke, bedoel je nou die dikdik of die man :)
Rieneke1
14 jaar geleden
nee joh loes, die pafferige kerel mag thuisblijven voor mij ;p
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat een leuke vraag ik had nog nooit van dikdiks gehoord dus ik kan je er geen antwoord op geven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AAAHHHH!!!!! Wat een schatje! Zou het wel zielig vinden om die als huisdier te nemen. Zo'n beestje heeft toch ook een natuurlijke leefomgeving?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha ja denk ik ook, het is wel een schatje hè!!!! :D

Het beste antwoord

ik ben eens gaan zoeken, maar kon er niet veel over vinden.
het beestje is sowieso monogaam, dus je zou een paartje moeten nemen.
verder heeft hij in de natuur een groot territorium, wat je zeker niet zal kunnen bieden.
ook lees ik nergens dat het diertje gedomesticeerd is, en ik ben er geen voorstander van een wild dier in gevangenschap te houden.
samenvattend: nee, een dik dik lijkt me niet geschikt als huisdier.
Rieneke1
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
mag ik een motivatie voor de min?
altijd bereid om te leren :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik weet het ook niet.. ik vind het een goed antwoord..
amc
14 jaar geleden
Het valt wel meerdere GVers op lijkt mij, omdat ze niet gefundeerd zijn. Is me al zo vaak opgevallen. Jammer dat je niet eerst moet noteren voordat een min wordt toegekend en geplaatst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ook zo mijn bedenkingen bij die minnen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oeps..ter compensatie van mij een plus hoor +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Trieste minners ook, + tis gewoon een goed antwoord.

Andere antwoorden (2)

Nee. Dikdik's zijn kleine hertachtigen die in Afrika leven. Het lijkt me niet dat je ze in huis als huisdier kunt houden en ook buiten in de tuin lijken ze me niet echt geschikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom die min? Die beesten horen in het wild vrij in afrika te leven. Honden worden al eeuwen gedomesticeerd en die zullen het in het wild niet eens overleven (honden in het algemeen al niet, een chihuahua volgens mij al helemaal niet). Idem voor onze huis-tuin en keukengeiten. Maar goed, even de praktische overwegingen: Die dingen zijn familie van de antilopen... het kan zijn dat je plafond te laag hangt voor het diertje als hij weer eens aan het springen slaat.
Qua grootte kunnen ze maximaal net zo groot worden als een Sint Bernard, dus dat hoeft geen probleem te zijn.
Wat weer wel een probleem is, is dat ze altijd in paartjes leven, dus moet je er eigenlijk direct twee aanschaffen omdat het anders zo zielig is.
Persoonlijk zou ik een ander huisdier nemen.
amc
14 jaar geleden
Ik geef je gelijk en vind die min ook nergens op slaan, van mij dus +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ter compensatie van mij ook een plusje hoor +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ idd
Tijdens mijn vakantie in Zuid-Afrika ben ik volgens mij zo'n diertje wel eens tegengekomen. Ze zien er heel grappig uit maar leven toch echt in het wild.

Ik zeg dus ook een dikke nee om twee redenen. Het is een wild dier en zal daarom niet te domesticeren zijn. Ook is het risico aanwezig als je zo'n diertje naar Nederland haalt je ook rare dieren ziektes meeneemt welke wij niet kennen hier.