hoe kan je een volwassen kat haar naam aanleren (kat heeft nog nooit een naam gehad)?

ik heb net twee katten geadopteerd, maar beiden hebben nog nooit een naam gehad (komen uit hetzelfde gezin).
hoe pak ik het best aan dat ze hun naam leren?

11 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Katten zijn geen honden!
Ivana
11 jaar geleden
Mis Pelle, een hond heeft geen naam nodig, een kat wel.
Volgens de hondenfluisteraar Klaas Wijnberg moeten hondeneigenaren ophouden met hun honden te roepen. Ik heb een week bij hem op les gezeten (op Ameland) en als je tegen je hond praatte, plakte hij je mond dicht. Alleen lichaamstaal was toegestaan.
Als je hond een naam heeft is dat alleen om tegen andere mensen te zeggen over wie je het hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Interessant... ik heb nog nooit een schaapsherder gezien die alleen met zijn lichaamstaal kon communiceren met de hond op 200 m afstand. Niet iedereen heeft altijd gelijk!
Ivana
11 jaar geleden
Een schaapherder roep niet, die heeft een speciale fluit waarmee hij op diverse wijzen de commando's doorgeeft. Een schaapherder gebruikt zijn stem niet, hij gebruikt zijn 'shepherds whistle'. Deze heeft een bereik van 200 meter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, met een fluitje! Geen lichaamstaal dus of wil je zeggen dat fluiten lichaamstaal is en roepen niet?
Ivana
11 jaar geleden
Het ging erom of een hond een naam nodig had, nee dus.

Antwoorden (3)

Roep ze steeds eerst bij hun naam, voordat je ze eten geeft. Ook tussendoor, als je ze een knuffeltje geeft, kan je ze bij de naam noemen.
Zo hebben ze het spelenderwijze snel door.
Wat trouwens geen garantie is dat Pietje niet komt aanlopen als je Jantje roept ;)
Rieneke1
11 jaar geleden
anneliez
11 jaar geleden
of gewoon helemaal niet komen als het personeel roept ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn kat luistert ook naar z'n naam!
Als ik hem roep komt hij aanrennen.
Veel mensen vinden dat bijzonder,en ook dat hij echt aan mij gehecht is(er zijn mensen die beweren dat katten zich niet aan mensen hechten)altijd bij me wil zijn en op me wacht in de vensterbank als ik weg ben.
Het beste is veel de naam van je kat gebruiken,dus niet met brokjes rammelen ofzo als je wilt dat hij naar je toe komt.
Mijn kat luisterde al heel snel naar z'n naam.
Als ik iets anders roep komt hij niet,ik heb het wel eens gecheckt,dus ze krijgen het toch wel door.
Sommige dan hè?;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha 5 plussen alleen al voor de laatste zin, rien haha
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, en gewoon geduld hebben. Ik heb trouwens wel eens de indruk dat bij katten (meer dan bij honden) de intonatie (de stem die je opzet) heel belangrijk is.
Dus ze wennen ook aan HOE je hun naam uitspreekt, en het helpt dus ook om dit steeds hetzelfde te doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Katten schijnen ook eerder te reageren als hun naam op een ie-klank eindigt. Onze katten reageren dan ook alle vijf op het (tover)woord "Háppie!" ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op Happie reageren bij ons zowel de konijnen als de katten.
Overigens weten de katten als je ze met hun naam roept precies of ze naar binnen moeten omdat ik de deur uitga, of om wat lekkers te krijgen. Als ik weg moet komen ze dus niet. Mijn kinderen vroeger precies eender. Als ik de oudste riep, kwam hij, want ik riep hem. De jongste kwam dan ook aanrennen, bang om iets te missen. Riep ik de jongste, dan kwam de oudste niet (ik had hem toch niet geroepen) maar de jongste ook niet, want die was bang (weer) op zijn kop te krijgen.
Rieneke1
11 jaar geleden
Hier hetzelfde :)
Als ik roep : "Mieeeeepje, Mieperdepieeeeep . dan komt de hele meute aanrennen.
Terwijl Miepje al bijna een jaar niet meer onder ons is.
Ach, wel zo makkelijk :)
liveisgreat
11 jaar geleden
mijn vorige kat kwam altijd. ze heette zoeloe, maar of ik nu zoeloe riep of truusje of keesje of hansworst, ze kwam.Zolang het woord twee lettergrepen had, voelde ze zich aangesproken.
mijn katten heten uiteindelijk Aldo en Goliat, dus klinkt niet echt gelijk denk ik. ik spreek ,neem ik me nu voor , bij Aldo de A dan sterk uit en bij Goliat de O...
en dan wordt het afwachten... bedankt voor jullie tips!
Ja, eigenlijk steeds als je ze ziet de naam noemen, extra geaccentueerd. Het beste is dat je een naam geeft met een klinker die je dan sterk uitspreekt. Ook met dezelfde intonatie uitspreken.
Het beste is, lijkt mij, de 2e kat een naam te geven met een geheel andere klinker want zo'n klinker wordt het sterkst aangeleerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iedereen die katten heeft weet dat een kat altijd komt als je zijn of haar naam roept, tenzij ze iets beters te doen hebben. En laten katten nu heel vaak iets beters te doen hebben..

Veel katten zijn alleen 'leerbaar' zolang ze dat zelf willen, tenzij het natuurlijk gaat om het geluid van de blikopener: dat kúnnen ze niet weerstaan. De intonatie is vaak belangrijker en als je er één roept komen ze waarschijnlijk allebei aanrennen. Of geen van beiden natuurlijk. Verder luisteren de meeste katten ook naar "poespoespoes" of "éten!" Sommige katten lijken echt te reageren op specifiek hun naam, anderen komen gewoon uit nieuwsgierigheid omdat je 'iemand' roept - zelfs als dat je partner zou zijn.

Het beste kun je het gewoon proberen: je katten bij naam noemen, bij naam roepen en ze belonen (met eten, snoepjes of je stem en een lekkere aai) als ze erop reageren. Je kunt ze af en toe als ze gewoon voor zich uit zitten te kijken eens bij naam roepen en vervolgens belonen met een kattensnoepje als ze reageren, maar voor de meeste exemplaren geldt dat ze evengoed reageren op een andere naam die met dezelfde intonatie wordt uitgesproken. Zo luisteren die van mij ook naar respectievelijk "dikzak" en "beestje" - en waarschijnlijk evengoed als ik het andersom zou gebruiken.

Neem in elk geval een naam die gemakkelijk te onderscheiden is van andere klanken, liefst met twee lettergrepen en duidelijke klinkers. Zorg ervoor dat huisgenoten en andere mensen die veel bij je over de vloer komen, ook consequent de namen gebruiken en niet ineens hun eigen bijnamen gaan verzinnen en gebruiken. En dan is het afwachten of het ook werkt..