Baby konijntje uit het nest, hoe kan dit???

Hallo iedereen,
Mijn konijn had een nestje gekregen enkele dagen geleden, heb er nooit in gekeken want alles leek normaal te zijn en het nest bewoog. Nu vandaag ging ik mijn konijnen eten geven en zag ik ineens een van de kleintjes heel ver uit het nest, aan de andere kant van de kooi zelfs! Hij zat helemaal in de nattigheid onder de drinkfles... gelukkig scheen de zon en was hij nog wel oké warm. De andere konijntjes zitten gewoon in hun nest veronderstel ik, want ik zag beweging. Maar het nest is heel diep dus ik snap niet hoe het kleintje er uit is geraakt, hij is nog blind, maar heeft wel al aardig wat haren.
Nu mijn vraag: heeft er iemand enig idee waarom mijn konijntje zo ver uit het nest lag? Heeft de voedster dit zelf gedaan of?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5K

Antwoorden (1)

Het komt wel eens voor dat ze na het voeden aan de tepel blijven hangen en zo buiten het nest belanden.
Het is dan belangrijk om het jong snel terug te leggen, want buiten het nest koelen ze snel af.
Mocht u een jong buiten het nest vinden die erg koud aanvoelt, maar nog wel leeft, warm het jong op door hem in de kom van je hand te leggen met je andere hand er over heen en te blazen.
Je adem zorgt er voor dat ie weer snel warm wordt en daarna zorgt de warmte van het nest er voor dat het jong snel weer opknapt als het niet te ver heen is.
Ga niet aan de gang met het jong opwarmen met kruiken!!!
Hierbij kan je het jong gemakkelijk verbranden als je niet goed oppast en daarnaast gaat vaak de geur van jou en de kruik aan het jong zitten, waardoor ze vervolgens door de moeder vertstoten wordt.