mijn kater krabt zich kapot elk jaar om deze tijd van het jaar krabt hij zich vlak achter zijn oren kapot tot op de huid kan dit stress zijn ?

vlooien heeft hij volgens mij niet want ik kan er geen vinden en mijn andere poes krab zich niet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mag/kan je kat naar buiten? Elk voorjaar had ons katertje ook kale en schrale plekken van het likken (gelukkig niet van het krabben) uit 'verveling', en sinds we een huisje met een tuintje hebben en de lieve schat naar buiten kan is het over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een kat die exact hetzelfde heeft. De huid rond de oren en de nek zijn letterlijk kaal geplukt.
Ik ben ermee naar de dierenarts gegaan en hij heeft de kat onderzocht en heeft haar een antibiotica prik gegeven en een zalfje tegen de jeuk, die ik dan op de kale plekken moet smeren.
Volgens hem kon het ook gaan om een allergie, maar daar is erg moeilijk achter te komen volgens hem.
Ik ben wel overgegaan op ander voer (voor de gevoelige huid).
Ook viel het mij op dat de kat veel last had van teken, maar die haal ik er af als ik ze zie.
Verder is mijn kat niet ziek, rent vrolijk rond achter vliegjes aan.
Ben benieuwd wat voor antwoorden je verder krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@deirdre is dat je kat op de foto? Wat een lief beest :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat is mijn varkentje, die zit nog lekker in het haar en in het zand.

Het beste antwoord

Zonder gedegen onderzoek kunnen we hier niet de oorzaak van de jeuk vaststellen.
Ondanks dat je geen vlooien ziet en je andere kat geen jeuk heeft, zou het toch vlooienallergie kunnen zijn. Een enkele beet van een vlo laat bij een dier met vlooienallergie de symptomen enorm oplaaien.
Omdat het in het voorjaar steeds voorkomt, zou het ook een pollenallergie kunnen zijn.
Stress of voedselallergie kunnen ook oorzaken zijn, maar dan verwacht je eerder het jaar rond symptomen.
Een bezoekje aan de dierenarts is zeer dringend aan te raden. Eenmaal ingesleten als gedragspatroon kan het krabben een gedragsprobleem worden wat maar moeilijk op te lossen valt. Dus is het echt nodig de oorzaak te achterhalen en deze aan te pakken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Jeuk kan meerdere oorzaken hebben, naast vlooien zijn er nog andere parasieten die jeuk kunnen veroorzaken, ook voedingsintolerantie kan jeuk veroorzaken. Het best kun je de kat door een dierenarts laten onderzoeken om de oorzaak van de jeuk te vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stress kan ook een mogelijkheid zijn. Een andere optie is dat je kat last heeft van hooikoorts en daardoor achter zn oren jeuk krijgt. Hoe dan ook even mee naar de dierenarts gaan, je wilt immers niet dat ie zn huid kapot krabt. (het kan trouwens ook zijn dat ie automutilatief is.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zou zomerecxeem kunnen zijn. Heb geen veratand van katten maar mijn paars heeft het ook en inderdaad ook maar op 1 plek.

Misschien wat het ook kan zijn; veel dieren zijn nu bronstig of krols. Misschien inderdaad een vorm van een soort stress/frustratie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit lijkt op een allergie. Wat kan helpen is knoflook door z'n eten doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haal bij de dierenarts een pipetje "stronghold"
Dit werkt tegen verschillende ongewenste bewoners op de kat.
Mijn kat had dit ook en bleek een vlooienallergie te zijn ondanks dat we dachten dat ie geen vlooien had.