Helpt een waterspuit voor een kat ook om gedrag af te leren dat niet veel voor komt?

De kat krabt mijn konijn wel eens, of probeert dit. Helpt de waterspuit dan wel om dit af te leren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Denk als prooidier (in zijn terrein zegmaar) of als speeltje. Ik krijg hem wel snel weggejaagd als ik op sta, maar wil het hem afleren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Werkt prima. Maar je moet dan niet het konijn raken.
Rieneke1
11 jaar geleden
http://www.kattengedragcentrum.nl/120-Hoe-katten-te-straffen-zijn.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
onze kat probeert ook wel eens met een van de konijnen te spelen door er op te jagen. Meestal is het konijn niet geïnteresseerd en houdt het snel op. Als het konijn hard weg zou rennen zou het veel interessanter zijn, maar dan zou ik zelf snel ingrijpen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha idd mobie.
Ik ga het proberen.

Antwoorden (2)

Doordat je de kat getraind heb met een water spuit zal hij het ook snel oppakken als het voor gedrag gaat wat af en toe voorkomt

Training

Algemeen.
Niet elk gedrag van een kat is aangeboren. Veel individuele gewoontes en persoonlijke trekjes zijn het gevolg van opgedane ervaringen.
Een kat die als huidier wordt gehouden, wordt het meest beïnvloed door de eigenaar. Die persoon moet goed gedrag aanmoedigen en slechte gewoontes afleren.
In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, kunnen katten heel snel iets leren.
Je kunt ze niet alleen ongewenst gedrag afleren (zoals krabbelen aan meubels), maar je kunt ze ook bepaalde vaardigheden leren (zoals de bel bedienen).

Uitgangspunten bij het trainen.
Voor je een trainingsprogramma opzet, is het handig om in je achterhoofd te houden wat de kat prettig vindt en waar hij een hekel aan heeft. Deze zijn goed te gebruiken.
De meeste katten houden bijvoorbeeld van eten, warmte en gezelschap en hebben een hekel aan kou, water en harde geluiden. Ieder dier heeft weer andere zaken waar hij van houdt of een hekel aan heeft. Hier kun je dus gebruik van maken.
De verhouding tussen kat en eigenaar ligt altijd zeer gevoelig en kan worden ondergraven door een verkeerde manier van straffen. Een kat zal onder dwang niets willen leren. Bij een kat is het effectiever om gunsten te kopen door overreding en beloning.
Natuurlijk zul je zo nu en dan de kat moeten straffen. Probeer dit echter zo in te kleden dat de kat niet jou als de boosdoener ziet. Hierdoor heeft een goedgemikte prop papier of een goed gerichte straal water heel vaak het gewenste effect. De kat ziet het voorwerp als de boosdoener en niet jou.Een voordeel van dit "onpersoonlijk" straffen is, dat de kat een nieuw gedragspatroon wordt bijgebracht voor alle gelegenheden en de kat zich dus niet alleen van de beste kant laat zien als de eigenaar in de buurt is.
Voortdurend en consequent belonen zal al snel het gewenste gedrag opleveren. Er kunnen zich echter problemen voordoen als er niet consequent wordt beloond. Als een bepaalde handeling soms wel en soms niet wordt beloond, betekent dit dat het dier er langer over doet om iets te leren. Het voordeel van deze aanpak is dat de kat dit ook minder snel vergeet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt! Ik zal het goed doorlezen en proberen.
Een waterspuit heb ik eigenlijk nooit weten werken bij katten. Maar misschien hangt dit ook af van kat tot kat. Misschien moet je daarom uitzoeken op welk gevolg van negatief gedrag je kat het best reageert. Dit kan naast de plantenspuit een stemverheffing, een klap in de handen of een (kleine, zachte!) pedagogische tik (op de neus) zijn. Let wel op! Vergewis je er altijd van dat deze voorbeelden niet in elke situatie toepasbaar zijn. Maak een onderscheid tussen slecht gedrag en kattenkwaad en straf je kat dus nooit voor dat laatste! Op kattenkwaad reageer je best op een rustige manier verbaal en/of fysiek maar zeker niet met een plantenspuit of een tik! Het konijn krabben valt natuurlijk wel onder slecht gedrag en niet onder kattenkwaad.

Toegevoegd na 6 minuten:
Het woord straf hierboven heb ik misschien ongelukkig gekozen. Al is het een kwestie van interpretatie. Katten straffen is namelijk uit den boze omdat ze hier slecht op reageren. Maar wat is straffen? De hierboven genoemde voorbeelden zijn geen straffen maar een ontmoediging van slecht gedrag. Straf is eigenlijk een overdreven ontmoediging van slecht gedrag. Overdrijf dus gewoon niet.

Spuiten met de plantenspuit is een ontmoediging van slecht gedrag. Goed.
Een emmer water over je kat gooien is straffen. Slecht.
Een stemverheffing is een ontmoediging van slecht gedrag. Goed.
Schreeuwen komt over als een straf. Slecht.

enz...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja stemverheffen en opstaan jaagt hem wel weg maar niet voor lang.
Dankjewel!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alles kun je met je stem ,dus waarom zou je een plantenspuit gebruiken,nergens voor nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals ik hierboven al vertelde is elke kat anders. De stem zal bij veel katten alleen volstaan om te reageren op kattenkwaad, maar onvoldoende zijn om slecht gedrag te ontmoedigen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sallie lees mijn reactie eens, dan weet je waarom ik iets anders wil dan mijn stem gebruiken.