de kat van de buren rooft de nesten van vogels leeg in mijn tuin. De buren zijn helaas niet voor rede vatbaar, kan ik aangifte doen?

Ik heb beplanting zo gekozen dat er zoveel mogelijk vogels en insecten mijn tuin bezoeken, maar nu rooft de kat van de buren de nesten in mijn voortuin leeg. De buren zijn niet voor rede vatbaar, kan ik aangifte doen?

Toegevoegd na 34 minuten:
Het is mij te makkelijk om te zeggen dat dit gedrag het aard van het beestje is. Ik heb geen kat en wil die ook geen, wanneer mijn buren een kat in huis nemen is dat hun verantwoordelijkheid, net zoals mijn hond mijn verantwoordelijkheid is. Katteneigenaars verschuilen zich achter dit argument. Wilde dieren, zoals bijv een reiger, komen indien de omgeving zich ervoor leent, maar nu kiezen mijn buren ervoor om een kat los te laten in de omgeving. Sterker nog, blijkbaar is het een normale zaak wanneer je een huisdier aanschaft en die vervolgens dag en nacht op straat zet, zodat een hele buurt daar last van kan hebben. Wanneer je een hond buiten los laat lopen krijg je een boete!

Niet voor niets zie je regelmatig horrorverhalen van wat mensen katten aandoen, maar volgens mij moet je de eigenaren ter verantwoording roepen. Ook een kat kun je opvoeden en als je daar geen tijd/moeite in wil steken, schaf dan een goudvis aan!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Nee. aangifte doen werkt niet vanwege een aantal redenen:

- Je buren gaan je [nog meer?] haten
- D epolitie kan niets uitrichten

Beter kan je er zelf voor zorgen dat de katten niets van jouw tuin wiullen weten/. Er is special anti-katen spray & poeder te koop. Dit spuit je om de tuin en/of strooi je uit ind e tuin en je bent vele weken van de katten verlost. Vriendelijk richting de kat (Die kan er natuurlijk weinig aan doen op dit moment) en het voorkomt dat je [meer] ruzie met de buren krijgt. Dit spul is te koop in betere dierenhandel en soms tuincentra

Wellicht zijn ze voor zo'n voorstel wel te porren en willen de kosten delen / overnemen, indien je het als een redelijk mens weet te brengen.

Het grootste probleem bij dit soort dingen is dat mensen elkaar niet willen en of kunnen begrijpen. Als jij begrip voor hun situatie op wilt & kunt brengen, kan je waarschijnlijk wel een oplossing vinden met hun.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Het lijkt mij niet zomaar iets om aangifte tegen te doen, want het is en blijft een dier, die doen wat ze zelf willen..

succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het sproeien met water een groter effect heeft op het weghouden van katten in je tuin. Gif of het ingraven van een kat vind ik te zot voor woorden!

Zet eens de tuinslang op de kat en houd een plantenspuit (zoeentje die je binnen gebruikt voor je plantjes) bij de hand. Je schrikt katten weg met water -ze hebben er echt een hekel aan-, maar het heeft verder geen nadelig effect.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit werkt het beste, want de kat legt direct de link: hier komen = nat worden = niet fijn -> wegblijven dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prima idee!+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan moet je wel voortdurend op de loer liggen.
Geen beginnen aan. Katten horen niet los te lopen!!
Honden mogen dat ook niet, dus waarom katten wel?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou een systeem kunnen maken met een bewegingsdetector.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal met momopoyolo eens: Een kat hoort ook niet los te lopen. Niets is zo erg als in je eigen tuin in een stuk stront van de kat van de buren te trappen. Water helpt trouwens wel, die ene emmer die ik ooit compleet over het beest gekiept heb vond die niet leuk :)
Dan kan ik net zo goed aangifte doen dat een vis door een reiger is opgegeten.

Helaas is er niks te doen tegen het aard van het beestje.

lijkt mij een onbegonnen zaak
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt koffiedrab in je tuin strooien, dan krijgt de kat dat tussen zijn tenen en daar houden katten niet van. Het kán hem afschrikken. Wordt wel vaker gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee je kan hier zelf niets tegen doen, wel kan je zelf maatregelen nemen, door schrikdraad te plaatsen over je schutting, er is een speciaal klein schrikdraadzet in de handel om honden en katten uit of juist in de tuin te houden, na slechts een keer aan te raken weet de kat, daar kom ik niet meer.
Het is niets zieligs of zo aan, honderdduizenden koeien, schapen, paarden en geiten lopen achter schrikdraad, echt een prima oplossing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist, was mijn idee ook.
Er hoeft niet eens veel stroom op, een heel klein schokje is genoeg!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is zwakstroom, kan geen enkel kwaad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, een prima oplossing!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vette +.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry, ik geef je een min, ik ben een groot dierenliefhebber en vind dit al veel te ver gaan. klein schokje of niet.
Katten jagen daar doe je weinig. De buren zijn vervelend, die zouden op zn minst mee kunnen denken.
Toch is er jurisich weinig te doen

Vroeger piste een kat bij ons in de tuin, toen we hem eten gaven zag hij onze tuin als teritorium. Als hij makkelijk eten krijgt misschien verplaats het zijn focus. Je kan ook de vogels weglokken door huisje ofzo te plaatsen en dan wel zo een waar een kat niet in of bij kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, je moet vogelhuisjes e.d. op plekken hangen waar katten er niet bij kunnen.
Anders ben je natuurlijk gewoon stom bezig!
Hier is al eerder een enorme discussie over geweest. Ik ben en was het geheel met jou eens. Een kat is een gedomesticeerde exoot die niet in onze natuur thuishoort.

Volgens mij kan de politie er in eerste instantie niets tegen doen, want dan zou er een wet moeten zijn, waaruit een strafbaar feit zou blijken.

Toch brengt de kat schade aan, aan de tuin en de vogels.
Je zou wel, misschien via je rechtsbijstand, een brief naar de buren kunnen sturen. Ze tasten je woongenot aan, die tuin is van jou, en ze beschadigen dingen in je tuin.

Eerst praten natuurlijk, en vragen of de kat een belletje om mag.

Ik krijg nu vast weer een heleboel minnen!! Maar beste minnaars, houd uw kat binnen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kat uit de buurt roofde iedere keer weer de goudvissen uit onze vijver.
Anti-kattenspul gestrooid enzo.
Ja onze kosten.
Wij weten niet eens van wie die kat is.

Nu hebben we uit pure wanhoop een hek om de vijver
moeten plaatsen. Geen gezicht.

Maar het mag duidelijk zijn dat ik het helemaal
met jou eens ben.

Katten horen niet los te lopen!!
Honden mogen het ook niet, dus katten zouden
het ook niet mogen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer eens bij een asiel of bij een andere instelling een diervriendelijke kattenval te huren stukje vis erin en dan heb de de kat in de val .
En dan doe je de kat in een doos .
Dan heb je kat in ieder geval al .
En dan kun je zelf kijken wat je ermee doet .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zelf kijken wat je ermee doet? dat klinkt heel eng. ver van huis wegzetten is heel erg voor de kat. die wil dan naar huis lopen en verongelukt. en in juli hoef je heus niet met een kat bij een asiel aan te komen; die zitten vol katten van mensen die op vakantie zijn. En andere opties zijn er niet, hoop ik toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb de kattenval ook al eens overwogen, maar zoals gezegd, wat dan? Heb inmiddels de hele bovenkant van de schutting volgeslagen met spijkertjes waar de kop vanaf geknipt is, en die %4E%$*&^ katten komen nog steeds in de tuin om de zaak te vernielen. Ook heb ik circa 10 muizenvallen staan voor de kat, maar dat helpt ook niet.
Geheel afgezien van de verantwoordelijkheid van de eigenaar: nee hier kun je geen aangifte van doen. Die vogels zijn niet jouw eigendom, dus hoe vervelend je het ook vindt dat ze gegrepen worden door een kat, juridisch gezien ben jij geen benadeelde partij.

Overigens, als je je tuin gastvrij maakt voor prooidieren, is het onvermijdelijke gevolg dat je ook jagers aantrekt. Je ziet nu alleen die ene kat, die zal ongetwijfeld zijn territorium verdedigen, maar al zou die kat voortaan binnen blijven, dan wordt zijn plaats in het ecosysteem vanzelf ingenomen door een andere jager.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ivana
13 jaar geleden
Volgens mij heb je groot gelijk.+1
Nee, je kunt hier geen aangifte van doen. De kat noch de buren handelen tegen de wet, al zouden de buren dan wel wat socialer gedrag kunnen vertonen.

Is er een mogelijkheid de nesten door middel van pinnenkrans (als ze in de bomen zitten) of prikkeldraadbarrière voor de kat onbereikbaar te maken? Je kunt er zelf een hoop aan doen.

En je ergeren aan de buren is het laatste wat helpt, daarmee kom je van de regen in de drup.
Ivana
13 jaar geleden
De eigenaren zijn wel degelijk wettelijk verantwoordelijk als hun kat schade toebrengt aan andermans eigendommen. Probleem is echter dat de vogels niemands eigendom zijn en de schade niet in geld is uit te drukken. Wettelijk gezien lijd je dus geen schade en kun je er niets mee. Katten zijn faunavervalsers en horen niet thuis in de Nederlandse natuur. Daarom houd ik mijn katten binnen.