Eet een kat geen bedorven voedsel?

Vaak hoor je dat als je niet zeker weet of vlees bedorven is je wat aan hè kat moet geven. Die zal met zijn gevoelige neus 'koolstofverbindingen' kunnen ruiken horend bij bedorven vlees. Als dat al zou kloppen, is dat dan voor al het voedsel? Drinkt een kat ook geen bedorven melk?

De berichten op internet zijn wat tegenstrijdig of ik zoek nog niet goed.

Kortom, is eten wat de kat eet altijd veilig?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
19.2K

Het beste antwoord

Nee dit is een fabeltje,katten eten bedorven voedsel.

Meestal moeten ze binnen enkele uren dan ook overgeven.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het is uiteraard overbodig te vermelden dat geheel of gedeeltelijk bedorven voedsel zelfs het meest hongerige dier zal tegenstaan, maar de kwestie van de kwaliteit gaat veel dieper. Het is bijvoorbeeld mogelijk dat de chemische eigenschappen van het plastic van het etensbakje vrijkomen en een aantal vrij sterke luchtjes veroorzaken, die voor de gevoelige neusvleugels van de kat echt weerzinwekkend zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee dit is niet zo.Hongerige straatkatten eten voedsel dat absoluut niet veilig is' voor mensen',en ongezond voor katten .İk zie ze vis vlees voedselresten eten dat al stinkt en lang buiten de koeling ligt.De katten worden er (op het oog ! ) niet ziek van.(wel dragen deze katten vaak wormen etc bij zich )
Het zal waarschijnlijk weer wel zo zijn dat een goed doorvoede kat zijn neus sneller ophaalt voor datzelfde voedsel.
Melk die nog niet heel erg bedorven is wordt ook door katten gedronken.Pas wanneer voedsel echt erg bedorven is begint ook een hongerige straatkat er niet aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Katten zijn van nature geen aaseters en hun neus is heel goed uitgerust om rottingsverschijnselen te beoordelen. Een goed doorvoede huiskat zal vlees wat over de grens is dan ook al gauw laten staan.
Het is overigens de stikstof die bij rottend vlees vrijkomt waar hij het op beoordeelt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Drie katers had ik, slechts een daarvan keerde zijn kop af en liep weg bij bedorven mensen voedsel.
Als ik twijfelde, liet ik hem ruiken en zijn gedrag maakte duidelijk of het goed was of niet.
De andere twee zouden het zonder meer opgegeten hebben...!
Ze kregen alledrie dezelfde voeding, aandacht en woonden onder dezelfde omstandigheden.
Ik heb dit meerdere keren getest met verschillende produkten en het resultaat bleef het zelfde !
Hieruit concludeer ik dat de neus van de ene kat scherper is dan de andere en/of dat de ene kat kieskeuriger dan de andere is. :)